Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dvě ze tří největších nádraží zůstanou Českým drahám. Kvůli smlouvám

  6:00aktualizováno  6:00
Na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) nakonec nepřejdou všechna nádraží v zemi, jak se původně slibovalo. Z převodu za miliardy korun je nakonec vyjmuto celkem 18 stanic včetně dvou ze tří nejpoužívanějších. Čeká se buď na dořešení dlouhodobých smluv, nebo je správci železnice nechtějí.

Masarykovo nádraží v Praze | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Vyplývá to ze seznamu patnácti nepřeváděných železničních stanic, které iDNES.cz poskytlo ministerstvo dopravy. Až dosud se mluvilo o tom, že na SŽDC přejdou všechna nádraží. 

Na seznamu nepřeváděných nádraží je Brno a Praha - Masarykova nádraží. Obě jsou po pražském Hlavním nádraží největší podle počtu cestujících v zemi. „V případě Brna a Masarykova nádraží jsou důvodem významné smluvní závazky, které převodu brání,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík. 

Nepřeváděné stanice

  • Brno hl. n.
  • Ústí nad Orlicí
  • Praha - Masarykovo nádraží
  • Praha Hlubočepy
  • Roudná nad Lužnicí
  • Dynín - nová výpravní budova        
  • Chotoviny
  • Sudoměřice
  • Strakonice
  • Soběslav
  • Horusice     
  • Vilémov u Kadaně     
  • Hazlov     
  • Teplice
  • Jiříkov
  • Dolní Podluží
  • Březno u Chomutova
  • Kadaň - Prunéřov

Masarykovo nádraží má převzít společnost Masaryk Station Development, ve které má aktuálně většinu společnost Penta. Ta chce využít především přilehlé pozemky pro výstavbu dalšího administrativního komplexu. České dráhy se ale stále nemohou s Pentou domluvit, za jakých podmínek dojde k převodu pozemků.

Brněnské nádraží pronajaly v roce 2008 České dráhy společnosti Brno New Station Development na čtyřicet let. Smlouvy už v minulosti kritizovala dozorčí rada jako nevýhodné, byly uzavřeny ještě v dobách, kdy České dráhy vedl Petr Žaluda. 

Ostatní nádraží jsou spíše okrajová a už nyní nevyužívaná. Zmizeli z nich většinou jak zaměstnanci pro obsluhu dráhy, tak například i čekárny. „Jedná se o majetek, který již neslouží, nebo v blízké budoucnosti sloužit nebude pro potřeby cestujících ani k provozování a obsluze dráhy,“ řekl Joklík.

O transakci se už mluví několik let

Drahám například zůstane staré nádraží v Ústí nad Orlicí, o jehož záchranu vedli aktivisté dlouhodobý boj. Jde také o nádraží, která zaniknou kvůli modernizaci tratě z Prahy do Českých Budějovic a nebudou již potřeba k provozování dráhy. „Takový majetek SŽDC ze zákona koupit nemůže,“ dodal Joklík.

Dráhy počítají s tím, že budovy nabídnou v prodeji, podobně jako další nemovitosti. Jejich rozprodej v minulosti výrazně pomáhal vylepšovat ztrátové hospodaření, většinu nemovitého majetku už ale firma prodala. 

Fotogalerie

Podle rozhodnutí Evropské komise mohou České dráhy za všechna nádraží dostat 2,9 miliardy korun, aniž by v Bruselu začali zkoumat, zda jde o veřejnou podporu nebo ne. „Může se stát, že České dráhy dostanou nakonec více nad tuto sumu, ale rozdíl mezi tím by podléhal notifikace Evropské komise. Je tedy možné, že by se tyto peníze vyplatily pak až později,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. 

O transakci se mluví několik let, v minulosti dráhy počítaly i s výrazně vyšší částkou za převod. „Hledáme cesty, jak převod provést v druhé polovině roku. Není to pomoc Českým drahám, ale dokončení transformace české železnice,“ dodal.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.