Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pero, které tiskne do vzduchu, napodruhé uspělo. Vybralo miliony

  9:00aktualizováno  9:00
Český start-up 3DSimo ukázal, jak nevypočitatelné může být financování z davu - tzv. crowdfunding. Zatímco v červenci v drahé a profesionálně vedené kampani na Kickstarteru pohořel, nyní se mu přes tentýž server na podporu stejného produktu - pera, které píše hmotou do vzduchu - podařilo vybrat už za pár dní násobně více.

3DSimo Mini s nástavcem určeným pro vyřezávání pomocí odporového drátu. | foto: 3DSimo

Na konci letošního června spustil čtyřiadvacetiletý podnikatel David Paškevič kampaň na crowdfundingovém serveru Kickstarter. Vybírat peníze chtěl na sériovou výrobu 3D pera, které sám vyvinul doma v pokojíčku. Již dříve se mu podařilo na zahraničních serverech nějaké peníze vybrat, nyní chtěl víc.

Co je to crowdfunding?

Ačkoli připomíná sbírku jedná se technicky spíš o obdobu e-shopu se suvenýry. Projekty, kterým chybí peníze na nějaký konkrétní produkt, si přes některou z crowdfundingových platforem otevřou kampaň.

Stanoví si přesnou částku, kterou potřebují, a potenciálním přispěvatelům slíbí za různé příspěvky různé odměny. Ty se pohybují od děkovného e-mailu, přes drobné suvenýry, až třeba po zaslání produktu, který chce vynálezce dovyvinout a dostat na trh.

Nasbíraná částka potom bývá zpravidla vyplacena, pokud na konci přibližně měsíční kampaně naplní (či překonají) vytyčený cíl.

Bylo také proč: přicházel s druhou verzí svého 3D pera, v zádech měl silnou skupinu Rockaway a na pomoc profesionální americkou PR agenturu, která se přímo na crowdfundingové kampaně specializuje.

Hlavní odměnou pro přispěvatele byly různé sety vlastního 3D pera - šlo tedy o jakýsi předprodej.

Cíl kampaně start-upista nastavil na 70 tisíc dolarů (v přepočtu 1,7 milionu korun). Počítal s tím, že ho poměrně výrazně překročí. „Doufáme v půl milionu dolarů,“ dodal tehdy pro iDNES.cz (o letní kampani a samotném 3D peru jsme psali zde).

Vzhledem k těmto cílům skončila kampaň 24. července fiaskem. Na konci měsíční „sbírky“ se povedlo získat příslib pouze 41 tisíc dolarů od čtyř stovek přispěvatelů. Podle pravidel Kickstarteru tak nedostal vůbec nic. Nepotěšilo ani to, že stovky lidí původně slíbily přispět, ale nakonec si to rozmyslely a nabídky stáhly.

Stejný produkt, násobně větší zájem

Nyní je polovina září, na stejném Kickstarteru opět David Paškevič v kampani nabízí stejný výrobek. A tentokrát už po pár dnech má od přispěvatelů přislíbeno přes 140 tisíc dolarů (přes 3,3 miliony korun). Tedy dvojnásobek toho, co chtěl dostat minule a více než trojnásobek toho, co minule (ne)posbíral za měsíc trvání kampaně.

„Zas tak mě to nepřekvapilo. Když jsem studoval různé předchozí kampaně, všiml jsem si, že velký úspěch se často dostaví po několika nezdarech,“ říká Paškevič a odkazuje například na mobilní ledničku Coolest Cooler, která uspěla až naponěkolikáté a nakonec vybrala přes 13 milionů dolarů.

David Paškevič a 3D pera

Ve dvaadvaceti letech coby student ČVUT doma v pokojíčku sestrojil přístroj, který vnímal jako vhodný doplněk k celému nastupujícímu oboru 3D tisku - 3D pero. Tedy pero, které dovede hmotou trojrozměrně „kreslit do vzduchu“ (více o prvním modelu si můžete přečíst zde).

Druhý model - 3DSimo mini - nemá být jen menší, a tedy pohodlnější v ruce, ale navíc díky měnitelným nástavcům dovede pájet, vypalovat do dřeva i kůže a pomocí odporového drátu také řezat.

Paškevič není zdaleka jediný, kdo vyvíjí podobné nástroje. Mezi přední výrobce, kteří taktéž shání prostředky crowdfundingem, patří například americký 3Doodler.

Ani Paškevič se tedy po prvotním nezdaru nevzdal. Ukončil spolupráci s americkou agenturou a začal propagaci dělat sám. „Kromě běžného provozu firmy jsem se věnoval kampani šest až osm hodin denně,“ popisuje.

Nejprve si udělal průzkum mezi těmi, kteří mu minule chtěli přispět. Cenné se ukázaly být hlavně rady lidí, kteří z příspěvku nakonec vycouvali. Podle toho potom v 3DSimo například upravil balíčky, které rozesílal jako hlavní odměnu přispěvatelům. Tak, aby i základní verze nabízela čtyři nástavce. „Ceny jsme neměnili, ale o něco jsme zdražili poplatek za dopravu,“ vysvětluje Paškevič.

Na základě referencí zapracoval i na promo videu, ve kterém se lépe snažil vysvětlit, k čemu jeho přístroj slouží. Snížil také požadovanou cílovou částku. Nyní oficiálně žádá jen 35 tisíc dolarů. „Přispěvatelé chtějí být na vítězné lodi, aby měli šanci za své peníze odměnu opravdu dostat. Takhle k ní mají od začátku blíže,“ zdůvodnil tento krok.

Pomohla i sázka na YouTubery

V propagaci se zaměřil hlavně na takzvané youtubery. Tedy autory videí, které na sociální síti YouTube sledují tisíce diváků. Ani to není úplně zadarmo. Někteří youtubeři podle Paškeviče publikovali video jen na základě zaslaného setu, jiní si řekli o stovky dolarů.To je třeba příklad španělskojazyčných kanálů Experimentar En Casa (video zde) nebo Llega Experimentos (video zde), na kterých videa s perem nasbírala dohromady téměř 200 tisíc zhlédnutí.

Fotogalerie

Diváci se z nich navíc nedozvědí, že jde o vyfakturovanou záležitost, tedy de facto placenou reklamu. Takto vedená kampaň vyšla Paškeviče podle jeho slov na několik tisíc dolarů. Ta předešlá, která skončila neúspěchem, byla i kvůli výdajům na profesionální agenturu několikanásobně dražší. I proto by ještě mladý podnikatel podle svých slov potřeboval vybrat dohromady asi 180 tisíc dolarů - aby pokryl všechny náklady.

Zda se mu to povede nebo ne už ale samotnou výrobu neohrozí. „Na její dofinancování případně peníze seženeme,“ říká. První zákazníci tak novinku dostanou příští rok v březnu. Budou to právě ti, kteří si ji „předplatili” na Kickstarteru.

Autor:


Témata: Rockaway, Startup




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.