Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zajíci v Piešťanech, gripeny ve vzduchu. ČSA zopakovaly první let do Prahy

  19:20aktualizováno  19:20
Letiště Praha oslavilo nezvyklým způsobem své osmdesáté narozeniny. Namísto Douglasu DC-2, který přesně před 80 lety přistál na Ruzyni jako první linka z Piešťan, kopíroval trasu prvního letu Airbus A319 Českých aerolinií. Netradiční cesta přilákala stovky fanoušků letectví, čekal na ně netradiční program.

Kapitán ČSA Richard Biras zná letiště v Piešťanech víc než dobře. Dva roky tu přistával s tryskovými letadly L-29 Delfín jako vojenský pilot. Přesto pro něj byl středeční let premiérou: zatímco v Piešťanech dříve přistával jen sám, nyní měl za sebou víc než sto cestujících v Airbusu A319. „Dá se tam přistát, i když dráha je poměrně úzká,“ říká Biras.

Fotogalerie

Piešťany se svoji dva kilometry dlouhou a jen třicet metrů širokou dráhou nebyly vybrány jako cíl tří na sebe navazujících speciálních letů náhodou. Právě odsud 5. dubna odstartoval přes Otrokovice a Brno první let do Prahy. Cesta trvala přes čtyři hodiny, ve středu airbus zvládl cestu přímo za 40 minut.

Pro české fanoušky letectví to byla zatím událost číslo jedna v letošním roce, oslavy jich přilákaly stovky. Za letenky na výjimečný let neváhali zaplatit několik tisíc korun. Zhruba polovinu letadla tvořili pozvaní hosté Letiště Praha a ČSA včetně některých bývalých pilotů či lidí, kteří stáli u rozvoje ČSA, zbytek byli platící cestující.

Ti se při samotném nákupu podle reakcí na sociálních sítích museli obrnit velkou trpělivostí: letenky zmizely během několika minut, ČSA ještě později pár míst uvolnily. Pořadatelé se pak cestujícím odměnili nezvyklými zážitky.

Krátce po startu doprovodily letoun armádní gripeny

Airbus A319 se odlepil z ruzyňské ranveje jako let OK80 krátce před osmou hodinou ráno a jen co vystoupal do sedmi kilometrů, připojila se k němu na víc než deset minut dvojice gripenů. Kromě podívané pro cestující to byl pro vojenské piloty i způsob, jak si otestovat komunikaci s civilním letadlem během letu. „Armádu to nestálo nic navíc, šlo o pravidelné výcvikové lety, které musí stejně provádět. Šlo jen o vzájemnou domluvu,“ říká mluvčí ČSA Dan Šabík.

Zašlá sláva Piešťan

Piešťanské letiště má doby své největší slávy dávno za sebou, což poznáte hned po dosednutí. Ranvej připomíná svým stavem spíše rozbitou okresku, letadlo se musí otočit na konci dráhy. Na provoz tu nejsou příliš zvyklí, takže při rolování k terminálu letadlo vyplaší zajíce pobíhající kolem pojížděcí dráhy.

V Piešťanech dnes není žádná pravidelná linka, čas od času se objeví charterový let z Německa do místních vyhlášených lázní. Minulost letiště připomíná i velké muzeum vojenské techniky. Současnost je horší: na slovenských serverech se můžete dočíst, že letiště nemá na březnové výplaty.

Za Brnem letadlo začíná klesat, do Piešťan přistává od jihu okolo Trnavy. Z vrchu má letiště strategickou polohu: dálnici i železniční koridor hned vedle. Co by za to pražské letiště, odkud se musí jezdit stále autobusy, dalo!

Přílet do Piešťan však připomíná spíše začátky letectví: na letišti čekají desítky lidí, kteří si letadlo fotí. Nechybí kulturní program, projevy místních politiků. Letiště má relativně moderní odbavovací budovu, řada pozemní techniky ale připomíná spíše už muzeum.

První let z Piešťan do Prahy letěl v roce 1937 nejprve do Otrokovic. Na tamější travnatou dráhu o délce 800 metrů by ale airbus, tentokrát jakolet označený OK1937, přistát nemohl. Organizátoři proto vymýšlejí náhradu: nízký průlet nad tamějším letištěm. Už dopředu upozornili místní radnice, aby se lidé nelekali, až jim ve středu poletí půl kilometru nad hlavou airbus.

Počasí ale takovému nápadu nepřeje: oblačnost je tak nízká, že i po sestoupání na 900 metrů je letadlo stále nad mraky a průlet v půlkilometrové výšce se nemůže uskutečnit. U Napajedel, které jsou v té době cestujícím ukryty hluboko v mracích, proto letadlo stáčí na západ, aniž by se nad Otrokovice dostalo. Cestující namlsaní ještě gripeny ani příliš neprotestují. Po dvaceti minutách letu přistává airbus v Brně.

Jak se začalo létat z našeho největšího letiště a co ho čeká do budoucna

Brněnská ranvej i odbavovací hala působí po Piešťanech jako z jiného světa, i tady ale nechybí desítky nadšenců, které si letadlo přijeli vyfotit. Zatímco v Piešťanech i stará hasičská tatrovka zvládne vodní „slavobránu“, v Brně se jedna stříkačka zasekne a řidič v hasičském autě jen marně kroutí hlavou.

Hodinová pauza uteče rychle a airbus míří po stopách prvního letu zpět do Prahy. A tentokrát dostává let označení OK2017. A je to opravdu speciální let, žádný hladolet: na rozdíl od běžných linek dostávají cestující občerstvení.

Oslavy budou pokračovat až do června

Někteří politici slibují už na billboardech rychlovlak z Prahy do Brna za 40 minut. Čistá doba v dopravním prostředku je stále ale výhodnější pro letadlo: na Ruzyni airbus sedá po 24 minutách od vzletu z Tuřan. A i když se říká, že tleskají hlavně cestující „koupáci“ na charterových letech k moři, na Ruzyni se potlesk ozve i od cestujících, kteří rozhodně nejsou v letadle poprvé.

Ruzyni čeká obří expanze za 27 miliard. Přibude ranvej, zvětší se terminál

Oslavy 80 let ruzyňského letiště budou dál pokračovat po celý rok. V přízemí Terminálu 2 bude otevřena interaktivní výstava, která bude dokumentovat vývoj letiště od jeho založení až po vizi do budoucnosti.

Velkou akci chystá Letiště Praha na 10. až 11. června, kdy proběhne víkend otevřených dveří kombinovaný s přehlídkou letištní techniky, letadel a bohatým programem pro děti. Kromě toho na bývalou dráhu 22 vystaví řadu historických letadel, například veterána Lisunov Li-2.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Michal Hala
Soud zprostil v kauze odpočívadla na D1 exmanažera ŘSD Halu obžaloby

Obvodní soud pro Prahu 4 ve středu zprostil obžaloby bývalého výkonného ředitele Ředitelství silnic a dálnic Michala Halu i další obžalované v případu údajného...  celý článek

Velká Británie začne se stavbou nové vysokorychlostní železnice, která spojí...
Británie postaví novou trať pro rychlovlaky, musí zbourat i nové domy

Velká Británie začne příští rok se stavbou nové vysokorychlostní železnice, která spojí Londýn s Birminghamem a dál na sever do Manchesteru a Leedsu. Stavba má...  celý článek

Nakládání kontejneru na vlak.
Z Prahy vyrazil do Číny první přímý vlak. Do cíle pojede 16 dní

Poprvé v historii spojí Česko a Čínu přímý vlak. Z terminálu společnosti Metrans v Praze-Uhříněvsi vyjela souprava s kontejnery do cílové stanice v čínském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.