Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pět let Žaludy, pět let Zeleného. Kdo vedl České dráhy lépe?

  4:05
České dráhy na přelomu tisíciletí a České dráhy současné mají při troše nadsázky společné především jméno a předmět podnikání. Jinak se podnik od dob, kdy jej řídil Dalibor Zelený (1998-2003), výrazně proměnil. A nemalý vliv na to má i v úterý odvolaný Petr Žaluda. MF DNES proto porovnala, jak vypadala situace firmy za vedení Zeleného a Žaludy a co lze od nového šéfa očekávat.

Lokomotiva 163 přezdívaná peršing. | foto: České dráhy

1.
Rostoucí zadlužování a peníze od státu a krajů

Zelený za svoji prioritu považuje zastavení zadlužování Českých drah. To se během působení Petra Žaludy zvýšilo ze 36 na 52 procent, zejména kvůli investicím do nových vlaků. Dluhy však rostly i za Zeleného – z 26 na 41 procent. V roce 2003, kdy se z drah vydělila Správa železniční dopravní cesty, byl dopravce oddlužen. "Dluhy rostly zejména kvůli tomu, že nebyl hrazen rozdíl mezi náklady na osobní dopravu a výnosy z jízdného," vysvětluje Zelený.

Tento problém se Žaludovi podařilo vyřešit – s kraji a se státem uzavřel dlouhodobé smlouvy, které dopravci zajišťují přísun 12 miliard korun ročně. Částku se však dařilo navyšovat i Zelenému, ke konci jeho působení překročila 9 miliard.

2.
Investice do nových vozidel

Za Zeleného měly České dráhy na starosti i rozsáhlé modernizace tratí, proto většina peněz směřovala do nich. Rozbíhaly se nákupy příměstských jednotek CityElefant, v roce 2000 pak Zelený podepsal dodatek ke smlouvě o nákupu pendolin za více než čtyři miliardy korun. V dokumentu se počet dodaných souprav snížil z deseti na sedm. Klimatizované či nízkopodlažní vozy však byly na české železnici vzácností.

Podrobnou infografiku zobrazíte kliknutím

Žaluda v investicích výrazně přidal tempo, miliardové příjmy od Českých drah zpočátku směřovaly zejména ke Škodě Transportation a jejím dceřiným firmám. Později se však do tendrů začali hlásit a uspěli i zahraniční výrobci. Na řadě regionálních tratí tak nyní jezdí moderní vlaky.

Posledním plánem byl nákup dalších osmi dálkových souprav railjet za 2,8 miliardy korun. K tomu se však Zelený staví spíše negativně. "Je potřeba investovat uvážlivě, abychom koupili taková vozidla, která cestující potřebují, tedy abychom koupili raději třeba vozy pro rychlíky na méně vytížených tratích," prohlásil Zelený. Railjety však mohly přinést i zvýšení komfortu na vnitrostátních linkách, protože by se tam přesunuly vozy, místo kterých by nové soupravy jezdily na mezinárodních trasách.

3.
Hospodářský výsledek Českých drah

Na první pohled vypadá hospodaření v éře Petra Žaludy výrazně lépe než čísla, kterých dosahovaly České dráhy pod vedením Dalibora Zeleného. V roce 2008 však výsledku drah výrazně pomohla státní injekce, kterou dopravce dostal za převod části majetku pod Správu železniční dopravní cesty. Účetnictví podniku vylepšila o osm miliard korun.

Za obou ředitelů rostly tržby z přepravy osob. Za Žaludy však dráhy pasažéry lákaly atraktivnějším ceníkem – mezi řadou měst mají speciální tarify a mnozí cestující si tak už nemusí pořizovat slevovou In-kartu, aby dosáhli na lepší cenu. České dráhy mají nyní také výrazně nižší počet zaměstnanců, což znamená miliardové úspory na mzdových nákladech.

4.
Přínos z nákladní dopravy

Udělám si tři měsíce volna, pak uvidím, říká Žaluda rozhovor s Petrem Žaludou čtěte ve čtvrtek, 1. srpna

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Zatímco dříve nákladní doprava vydělávala a Českým drahám tak alespoň částečně pomáhala zalepit díru ze ztrátové přepravy osob, v posledních letech je v minusu.

ČD Cargo s nástupem krize přišlo o pět miliard na tržbách a vytrvale ztrácí tržní podíl, který se loni pohyboval okolo 75 procent.

Zelený chce opět získat atraktivní zákazníky, problémem však bude útlum v těžkém průmyslu a těžbě uhlí, které mají v přepravě nákladů po železnici významný podíl.

5.
Souboj s konkurencí v osobní dopravě

Konkurence v osobní dopravě byla během šéfování Dalibora Zeleného neznámým pojmem. Od té doby však vyjely na řadu linek mezi velkými městy žluté autobusy Student Agency, předloni spustil dopravce RegioJet ze stejné skupiny soukromé vlaky mezi Prahou a Ostravskem. O rok později se přidal Leo Express. České dráhy musely zlepšit přístup k zákazníkům, snížit ceny a nabídnout služby jako internetové připojení. Zde nemohou polevit.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Jako nemluvňata. Japonci ve velkém podléhají investičním podvodům

20. května 2024

Rostoucí japonská burza s sebou nese i odvrácenou stranu: investiční podvody. V posledním čtvrtletí...

Nástupní mzdy v energetice stouply o třetinu. Je to výkyv, vysvětlují experti

20. května 2024

Údaje o nástupních mzdách, jak je sleduje pracovní portál JenPráce.cz, vykázaly v dubnu zajímavou...

ČEZ navrhl dividendu 52 Kč na akcii, celkem 28 miliard. Loni vyplatil trojnásobek

20. května 2024  17:58

Vedení energetické skupiny ČEZ navrhlo vyplacení dividendy ve výši 80 procent z loňského očištěného...

Ryanair přepravil víc lidí a má rekordní zisky. Překonaly odhad analytiků

20. května 2024  14:59

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings v uplynulém finančním roce zvýšila zisk o...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...