Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České dráhy: rozdělit a propouštět

  10:13
- Ztráta za posledních šest let je pětatřicet miliard korun - za tuto částku by mohly na zelené louce vyrůst dvě továrny, které zaměstnají šest tisíc lidí, nebo by všichni zákazníci Delvity měli tři roky zboží zadarmo. Tak hospodaří České dráhy.
Podnik s devadesáti tisíci zaměstnanců, kterým každoročně zvyšuje platy, převeze stále méně lidí i zboží a jeho odbory jsou hrozbou nejen pro vedení železnice, ale i pro ministra dopravy.

"České dráhy jsou klasickým příkladem toho nejhoršího typu státního monopolu s nejistým managementem, všemocnými odbory, plýtváním, s velmi špatnou úrovní poskytovaných služeb, vysoce závislého na státních dotacích, bez jasné vize vlastní budoucnosti," míní Michal Tošovský - autor jedné z nejradikálnější - jak sám říká spíše záchrany než reformy tuzemské železnice. Před třemi lety neprošla.
Přesto musel odejít.

Stejně dopadli i předchozí reformátoři - ať už ministři, nebo generální ředitelé. "V žádném jiném českém podniku neexistuje tak silná závislost na politice a odborech jako na železnici," říká exministr dopravy Martin Říman.

PRVNÍ ZMĚNY A ODCHODY
S první změnou přišel Emanuel Šíp, který vedl dráhy za ministra Jana Stráského. Plánoval oddělení kolejí od dopravního provozu nákladního i osobního. Přesně podle toho, kam směřovala celá Evropa. Provést se mu to ovšem podařilo jen zčásti. Vytvořil dvě oddělené divize v rámci jednoho podniku. "Tehdy šlo skutečně ještě o reformu, protože dráhy neměly takové dluhy. Další pokusy se snažily už jen zachraňovat nečinností napáchané škody," říká Tošovský.

Šípem nastartované změny ovšem zastavily odbory. Tehdy poprvé pohrozila Odborová organizace železničářů stávkou. Hned svou první bitvu odbory vyhrály a reformátoři museli odejít. "Tímto ústupkem odborům narostl hřebínek a od té doby své síly využívají," míní Tošovský. Šíp musel odejít a s ním i řada náměstků a vrchních ředitelů drah. Dokonce existovaly seznamy lidí, kteří mají odejít. Ty byly z dílny odborových předáků.

NEZBÝVÁ NEŽ ROZDĚLIT
Dnes už je podle odborníků i ministerstva dopravy jedinou možností, jak zabránit dalším únikům peněz a nárůstu obrovských ztrát, dokončit rozdělení. Ani teď v tom ovšem nepanuje shoda. Ministr dopravy Antonín Peltrám ve svém plánu odděluje koleje od dopravy, ale obsluhu ponechává stále Českým drahám, tedy dopravci. Ten by si ovšem měl cestu najímat se vším všudy, tedy i s obsluhou, stejně jako ostatní nákladní či osobní přepravci.

Zcela stranou těchto diskusí stojí generální ředitelství drah. O rozdělení nechce ani slyšet. "Unie mluví o tom, že státy musí mít oddělené účtování za přepravní služby a infrastrukturu, aby bylo možné prokázat, že veřejné prostředky nejsou využívány jinde," tvrdí generální ředitel drah Dalibor Zelený s tím, že dráhy by měly zůstat jedním podnikem

DRÁHY HOSPODAŘÍ ŠPATNĚ
Kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu, generální inspekce drah i ministerstva ovšem dokazují, ze jedna organizace není vhodná. Umožňuje nekontrolovatelně utrácet miliardy z rozpočtu, zvyšovat platy zaměstnancům, aniž by byli produktivnější, a držet si zbytečně moc lidí. Sečteno, podtrženo: železnice před sebou hrne problémy, které se zdají neřešitelné. Vyčísleno v korunách - jde o třicet pět miliard.
Dokud se nerozdělí, nepropustí nadbytečné zaměstnance a nezačne se chovat jako obchodník, povalí před sebou stále větší balvan dluhů, které jednou bude muset někdo zaplatit.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

4. května 2024

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...