Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Banky o malé klienty nedbají, jak by měly

  22:17
Čím více se klient v bance odchýlí od zaběhnutého scénáře "chci uložit hotovost" nebo "chci převést peníze", tím častěji a tvrději narazí na neznalost a neschopnost pracovníků u přepážek. To je podle nezávislého průzkumu společnosti Andersen Consulting rys pěti největších domácích bank, které ve velké míře poskytují služby malým klientům. Banky často nerozlišují, zda člověk přichází se stokorunou nebo milionem, jejich pracovníci přesně nevědí, jaké služby vlastně mohou nabídnout. Andersen Consulting při těchto zjištěních porovnával úroveň domácích bank s evropskými, protože stejný průzkum dělá i v dalších zemích.

"Naprostá většina problémů nemá kořeny v informačních systémech, do kterých banky masivně investovaly, ale v kvalitě přepážkových pracovníků a v řídicích postupech a schopnostech manažerů," uvedl Jiří Ron z Andersen Consulting. Průzkum se uskutečnil letos v červnu.

Při zkoumání, jak dlouho musí klient čekat, jak s ním banka jedná, ale také jak dostupná je síť poboček, vyšla nejlépe IPB. Nejhůře skončila Česká spořitelna - banka, která má malých klientů tradičně nejvíce. "IPB pro klienty dělala nejvíc. Přesto i její výsledek je velmi skromný ve srovnání s kvalitou bank v západních zemích," řekl Ron.

Proti závěrům společnosti Andersen Consulting spořitelna neprotestuje.

"Průzkum potvrzuje výsledky našich studií. Základní kameny změn již byly položeny a naši klienti si je uvědomí v příštích čtrnácti měsících," řekl předseda představenstva České spořitelny Jack Stack. Mezi další obecné syndromy zkoumaných bank patří neznalost vlastních produktů a naprostá neschopnost vžít se do situace klienta a iniciativně mu nabídnout i to, o co přímo nežádal. Zaměstnanci ani nevědí o službách konkurence. "Znalost konkurenčních produktů je extrémně špatná, a přitom je to důležité pro to, aby klient měl ve svého bankéře větší důvěru," soudí Ron.

Průzkum probíhal v pražských i mimopražských pobočkách, přičemž velké rozdíly v tomto ohledu nebyly patrné. Banky si podle studie dodnes neuvědomily, že čas strávený jejich klienty na přepážkách poboček, pro ně představuje hodnotu. Ta se může proměnit buď do vyšších zisků a spokojenějších klientů, nebo v horším případě do vyšších nákladů a znechucených zákazníků. Ilustrativní jsou citace, které při průzkumu od pracovníků bank zazněly.

"Máme tady spoustu brožur o našich produktech. Bohužel o tomhle produktu se v žádné z nich nedočtete," uvedl jeden zaměstnanec. Druhý si při vyřizování žádostí klienta ulevil: "To je strašný, já si potřebuju uklidnit nervy. To chce čokoládu!" Co se týče kvality obsluhy zákazníků, IPB vede podle studie před ostatními bankami o "koňskou délku". Výrazněji ji v tomto konkuruje pouze GE Capital Bank, ovšem její slabinou je malé spektrum nabízených produktů.

"Chcete-li investovat peníze jinak než na termínovaný nebo spořicí účet, tak neuspějete," konstatoval Ron. Naproti tomu v IPB není podle studie většinou problém od stejného pracovníka získat odborné konzultace o běžném účtu i o investování do podílových fondů.

IPB je dnes již součástí ČSOB a autoři studie vyjadřují obavu, zda se "nová banka" bude ke klientům chovat jako IPB nebo jako ČSOB. U ní totiž průzkum zjistil, že kvalita nabídky banky nekoresponduje s dojmem, který vytváří bohatý exteriér banky. "Úředníci mají relativně slušné znalosti, ale člověk má často neodbytný dojem, že je obtěžuje. Servis působil studeně, bez ohledu na to, zda jsme si přišli otevřít běžný účet pro několik tisíc korun, nebo uložit milion se zájmem o velkou, dobře zajištěnou půjčku," konstatoval Ron.

Mluvčí ČSOB Jan Stolár se snažil obavy rozptýlit. "Vždy jsme říkali, že důvodem, proč ČSOB převzala IPB, byla její kultura drobného bankovnictví i marketingová strategie. ČSOB chce převzít retailovou kulturu IPB," řekl.

Studie zkoumala banky pouze s ohledem na kvalitu přístupu ke klientům a jejich pohodlí, cena jednotlivých produktů a služeb v tomto směru neměla žádný vliv.

Pravdou přitom podle Rona je, že hodně klientů se při výběru banky rozhoduje právě podle poplatků. "Komerční banka tím řadu movitějších klientů odradila, a IPB naopak přilákala," uvedl.

Zástupci Komerční banky však závěry studie považují za neaktuální. "Od června banka prošla výraznou restrukturalizací a studie neodráží současnou realitu. Jsme přesvědčeni, že dnes bychom byli na špici," reagovala mluvčí banky Marie Růžičková.

Ron souhlasí s tím, že Komerční banka udělala v průběhu léta velký skok, ale s ambicemi prezentovanými Růžičkovou nesouhlasí. "Je možné, že by si dnes Komerční banka vyměnila místo s ČSOB, protože v červnovém průzkumu byla jen těsně za ní. Před IPB či GE Capital Bank by se ale určitě nedostala," řekl.

Spokojenost klientů si zkoumají i samy banky. Podle Růžičkové z Komerční banky vychází vlastní hodnocení lépe než ze studie Andersen Consulting. U spořitelny jsou však podle jejího šéfa Jacka Stacka výsledky obdobné. "Spokojenost klientů vyhodnocujeme a pro zlepšení situace zavádíme nejlepší z osvědčených metod v zemích Evropské unie. Také vytváříme místo ombudsmana," řekl.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Z kurtu mezi finanční elitu. Serena Williamsová investuje do začínajících firem

4. května 2024

Serena Williamsová je jednou z nejúspěšnějších tenistek světa, vítězila na Grand Slamech, zlato má...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...