Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ježíšek křičí: Pikachu, volím tebe

  23:43
Pikachu, volím si tebe! Tak křičí hlavní hrdina animovaného seriálu Pokémon Ash Ketchum. A tenhle křik teď ostře prořezává předvánoční atmosféru. Pikachu a horda Pokémonů ovládnou letošní Vánoce. Pro ty šťastné, kdo o nich ještě neslyšeli - Pikachu je malá žlutá příšerka, která s obrovskou silou, podpořenou agresivním marketingem, ovládla stovky obchodů.

Školou povinné děti po ní i dalších hrdinech seriálu touží a těší se na Vánoce stejně nedočkavě jako zábavní průmysl, pro nějž jsou Pokémoni několikaletým zdrojem vysokých zisků.

Rodiče naopak zoufají - Pokémon je dokonalý vysavač jejich peněženek. „Pokémon je letos rozhodně nejprodávanější hračka,“ potvrzuje Petr Nedoma z firmy Piccollo, která je zástupcem světoznámého výrobce hraček Hasbro. Tvrdí, že pokémanie už zasáhla Českou republiku naplno. Stejného mínění jako on je i Josef Kantor z firmy Conquest, která na českém trhu zastupuje firmu Nintendo. Právě ona před pěti lety jako první přišla s počítačovou hrou Pokémon.

„Prodej her předčí všechna očekávání,“ usmívá se Kantor. „Začalo to vlastně úplně nevinně v září, kdy naše sedmiletá dcera viděla v televizi první díly seriálu Pokémon,“ vzpomíná Hana Císařová, jedna ze statisíců rodičů, kteří se učí čelit novému fenoménu. „Napřed jsem nevěřila, že se na tom dětem může něco líbit.
Jenže postupem času se ukázalo, že tím seriálem žijí,“ popisuje.

První Pokémon, a byl to samozřejmě žlutý Pikachu, se v rodině objevil v září. „Byl plyšový a koupili jsme ho na veletrhu hraček v Letňanech za pětistovku.“ Na výstavě byly také stolky, kde si děti mohly vyzkoušet pod vedením trenérů karetní hru Pokémon. „Dcera byla nadšená a začala šetřit na karty. Brzy jsme je měli doma - sadu pro začátečníky za šest set korun,“ vypráví Císařová.

Od září vytáhli Pokémoni z jejich rodinného rozpočtu dva tisíce. „Zbytek šel na časopisy, samolepky, žvýkačky a sběratelské kartičky,“ vysvětluje žena. Zdaleka nekupuje všechno, co by dcera chtěla.

Mnohdy musí její přání tvrdě odmítat. V podobné situaci jsou přitom ohromné zástupy dalších rodin na celém světě. V čem spočívá přitažlivost celého fenoménu? „Mne samého Pokémoni moc nevzali, ale řadu lidí v mém okolí včetně dospělých ano,“ říká Zdeněk Polách, šéfredaktor internetového magazínu Bonusweb, zaměřeného na počítačovou zábavu.

„Myslím, že úspěch je skrytý v principu těch her. Chytáte Pokémony, pak je trénujete a pečujete o ně. Je to podobné, jako když si děti hrají s tamagoči nebo s panenkami. Drnká to na stejnou strunu - mít někoho, o koho se můžete starat.“ Utěšuje-li se někdo myšlenkou, že jde jen o módní vlnu s jepičím životem, může být zklamán. Pocket Monsters, nebo zkráceně Pokémoni, totiž vkročili na trh v roce 1995 a jejich jméno je pro řadu výrobců už několik let zárukou dobrého výdělku.

První opojné doušky úspěchu zažila s Pokémony japonská firma Nintendo, specializující se na elektronickou zábavu. Na přelomu let 1995 a 1996 uvedla na trh první počítačové hry s touto tematikou: Pokémon Red a Pokémon Blue. Byly určeny pro malý přenosný přístroj Gameboy a vtrhly mezi děti jako smršť.

Během prvního roku milion prodaných kusů. Ve druhém roce pokořena hranice tří milionů. A to jen v Japonsku. I nástup na trhy v USA v roce 1998 zní jako pohádka: milion prodaných kusů padl během prvního měsíce. Další z her Nintenda Pokémon Yellow, se známým Pikachu v jedné z hlavních rolí, přinesl nový rekord v prodeji videoher: 600 tisíc během prvního týdne.

A horečka trvá dodnes! Nedávné uvedení pokračování Pokémon Gold a Pokémon Silver na americký předvánoční trh znovu bořilo očekávání: tržby 41 milionů dolarů za 1,4 milionu prodaných kopií - za pouhých sedm dní. Obrovský úspěch si Pokémon prožil i v západní Evropě, kam vstoupil loni v září. O rok později vkročil i do Česka.

Úspěchu Nintenda samozřejmě brzy využily další firmy a koupily od něj licence. Objevil se televizní seriál, celovečerní film, karetní hra, sběratelské karty, trička, plyšáci, žvýkačky, lízátka...

Licence už byly vydány na více než 600 produktů. Ve hře jsou i takoví giganti hračkářského průmyslu jako Hasbro - impérium, kterému patří například panenky Barbie.

Viceprezident pobočky Nintenda v USA Gail Tilden odhadl, že celkové tržby firem zapojených do prodeje produktů se značkou Pokémon dosáhnou v tomto kalendářním roce jen na americkém trhu tří miliard dolarů.

Internetové stránky Nintenda nabízejí i odhad celosvětových tržeb za čtyři roky prodeje: zhruba 16 miliard dolarů. „Tak jak se rozrůstá množství výrobků a aktivit s názvem Pokémon, roste i počet příznivců tohoto fenoménu. Všechno napovídá tomu, že i letos to bude v zábavním průmyslu franšíza číslo jedna,“ řekl Tilden.

A jak vypadá situace v České republice? „Když jsme si dělali odhady, kolik her prodáme, dozvídali jsme se ze západní Evropy i z USA, že to přesně odhadnout prostě nejde,“ usmívá se Josef Kantor z firmy Conquest, která na tuzemský trh dováží produkty Nintenda. „A potvrzuje se to. „Očekávali jsme zájem, ale že bude tak velký, jsme netušili. Příjemně nás to překvapilo,“ říká a vysvětluje, že se nyní týdně prodá 500 až 700 her pro Gameboye s tematikou Pokémonů.

„Na český trh je to opravdu velký úspěch,“ hodnotí Kantor a odhaduje, že do konce roku najde kupce minimálně 10 tisíc her. „Věřím, že svou roli sehrají Vánoce a že to bude ještě více.“ Firma Conquest doufá, že se jí podaří překonat rekord v prodeji počítačových her, který drží NHL 2000, určená ovšem pro platformu Windows. Odhaduje se, že se jí v Česku prodalo právě kolem 10 tisíc.

A jaký letos přinesou Pokémoni Conquestu zisk? „Letos určitě ziskoví nebudeme. Dali jsme totiž do marketingu osm milionů korun. Takže budeme na nule nebo spíš v minusu. Bereme to ale jako dlouhodobou záležitost,“ vysvětluje Kantor a s optimismem hledí do dalšího roku.

To, že zájem o Pokémony je obrovský, potvrzuje i generální ředitel obchodního domu s hračkami Sparky’s, Robert Adámek: „Po začátku televizního seriálu nastal obrovský boom. Věci souvisící s Pokémonem, jako plyšáci, karty, gameboye a podobně, dělají asi čtvrtinu našeho obratu. Za listopad jsme utržili zhruba 12 milionů korun,“ říká spokojeně.

„Je to řekl bych krátkodobá záležitost, která během řekněme dvou let odezní, i když i pak se asi bude prodávat dál. Takže ji asi nelze srovnávat s něčím, jako je Barbie nebo Lego, o které je trvalý zájem. Letos však rozhodně kraluje Pokémon, pak Furby a pak dlouho nic...“

Ekonomické analýzy ziskovosti herních gigantů a obchodních domů děti nezajímají. Žadoní u rodičů o další peníze, vyměňují nálepky a chytají Pokémony ve hrách pro Gameboy. Přitom si mezi sebou tajemně špitají jména příšerek: Bulbasaur, Pikachu, Raichu, Charmander, Charmeleon, Metapod... Musí je přece mít všechny. Všech sto padesát.

Autoři:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...