Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reklamu nemáme rádi. A řídíme se jí

  0:11
P r a h a - Uberte reklamu v televizi a neházejte nám do schránek tolik letáků -tak lze podle nejnovějšího průzkumu shrnout nejvýraznější pocity české veřejnosti z propagačních kampaní v uplynulém roce. Téměř osm lidí z deseti nyní považuje množství šotů v televizním vysílání za příliš vysoké. "První výrazný skok v tomto směru nastal s příchodem Novy, což vnímání televizní reklamy výrazně změnilo," říká ředitel agentury Sofres Factum Jan Herzmann. Jen o málo shovívavější jsou názory na letáky doručované do poštovních schránek.

„Zde se počet lidí, kteří už mají této reklamy příliš, za poslední čtyři roky téměř zdvojnásobil, to už varuje před nadužíváním. V ostatních médiích je ale výrazně více prostoru,“ dodává Herzmann.

V příštích letech bude přitom podle odborníků reklamy dále přibývat. „Budeme se blížit úrovni obvyklé například v Kanadě, kde člověk zhlédne za den průměrně tři tisíce inzerátů, šotů či firemních log. V USA činí toto množství dokonce pět tisíc reklam denně,“ říká šéf mediálního uskupení BBDO Group Petr Topinka. V Česku se denní dávka reklam na jednoho člověka odhaduje přibližně na jeden tisíc.

Přesto reklama svůj vliv na nákupní rozhodování Čechů neztrácí. „Nasycenost totiž ještě neznamená negativní postoj nebo odmítání,“ upozorňuje Jitka Vysekalová, ředitelka společnosti Marktest, která se Sofres Factum průzkum mezi tisícovkou dotázaných provedla.

Zhruba čtyřicet procent populace přiznává, že nakupuje na základě reklamy.

Skutečný podíl je však údajně ještě vyšší, značná část populace se totiž k vlivu reklamy nehlásí.

„Většina má tendenci tento vliv snižovat. Reklama je totiž komerce a na rozdíl od návštěvy divadla ji lidé nepřiznávají,“ míní šéf reklamní agentury Young & Rubicam Petr Havlíček.

K nákupu pod vlivem reklamy jsou ochotnější ženy a rovněž středoškoláci se k němu přiznávají častěji. „Obecně platí, že vysokoškoláci víc ocení dobrý nápad, ale reklama na ně nemá ten efekt.

Širší vrstvy obyvatel jsou na podobné podněty mnohem citlivější,“ dodává Havlíček.

Vědomě podle reklamy nakupují Češi nejvíce jogurty a kosmetiku. „Na třetím místě figurují prací prášky, a to i přesto, že navenek se o jejich propagaci hovoří jako o nenápadité a ohlupující,“ říká Jiří Hlaváček z Marktestu. U konkrétních značek pak reklama nejvíce ovlivnila kupce jogurtů Danone, prášků Persil a Bold, čističů Bref, Vanish a Jar. Obdobně výrazný účinek měla propagace hygienických vložek Always, i když reklama na toto zboží patří k nejneoblíbenějším.

Reklamní společnosti přitom již nyní počítají s přesyceností diváků reklamou. Kromě klasických televizních spotů se stále častěji objevuje sponzoring pořadů, reklama na teletextu či souběžné vysílání dvou reklam na rozdělené obrazovce. „Je to celoevropský trend. V tuzemsku možná zatím není ten tlak ještě srovnatelně velký, ale sílí,“ říká Štěpán Wolde z mediální agentury ARBOmedia.

V zahraničních televizích se podle Woldeho již vyskytuje i reklama, která běží na části obrazovky souběžně s vysílaným pořadem. Dalším příkladem může být kombinace různých médií - třeba televize a internetu, jako tomu bylo například v kampani na Renault Clio, kdy šot začínal v televizi a jeho závěr si museli zájemci prohlédnout na webu.

Přerod čeká i reklamní tiskoviny. Ty se v západní Evropě už často doručují do schránek alespoň částečně „šité na míru“ jednotlivým domácnostem. „Tady dostanete domů leták na zimní pneumatiky, i když nemáte auto. Více se budou prosazovat takové reklamní tiskoviny, jako je pražský deník Metro, který si lidé berou, protože je zdarma a je relativně málo zřejmé, že jde vlastně o reklamní tiskovinu,“ míní Herzmann.

Při hodnocení inzerce i televizních šotů si Češi zachovávají tolerantní přístup. Například zákaz reklamy s erotickými motivy, stejně jako reklamy na léky, požaduje jen sedm lidí ze sta. Výjimku tvoří propagace tabákových výrobků, kde rok od roku narůstá počet zastánců absolutního zákazu.

„Ve srovnání s rokem 1996 je to skoro dvakrát tolik,“ sdělil Hlaváček.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...