Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za více reklamy může ekonomické oživení

  18:17
Firmy, spolky a další subjekty loni utratily za reklamu téměř 13,5 miliardy korun, což je o 6,5 procenta více, než v předchozím roce. Vyplývá to z odhadů společnosti ARBOmedia.net Praha. Podle ředitele Petra Chlupatého stojí za růstem reklamních výdajů ekonomické oživení, které přispělo k překonání stagnace v předchozích letech. Přes 82 procent si ukously televize a tisk. Rádio, bilboardy,internet a další nosiče se podělily o zbytek. V letošním roce odhaduje ARBOmedia růst výdajů na reklamu o dalších 6,6 procenta na 14,4 miliardy korun. "Půjde o kombinaci růstu cen za reklamu i růstu jejího objemu," řekl druhý z ředitelů Michael Richter.

"A to letos nebude žádný mediální tahák, jako např. mistrovství světa či Evropy ve fotbale, nebo Olympijské hry," dodal.

Odhady výdajů do médií v roce 2001

  2001
(miliony korun)
2001/2000
( procenta)
Tisk 5 800 6,4
TV 6 050 6
Radio 1 040 5,6
Outdoor 1 070 5,4
Internet 190 72,7
Ostatní 220 4,8
Celkem 14 370 6,6

Pramen: ARBOmedia

Nova, Česká televize, Prima a TV3 loni obdržely podle odhadů ARBOmedia od inzerentů 5,7 miliardy korun. "Došlo k překonání určité nestability televizního trhu," připoměl předlońský rozchod TV Nova s ČNTS Petr Chlupatý.

Rozvoji trhu televizní reklamy by do budoucna podle zástupců agentury prospělo vyjasnění vlastnických vztahů v soukromých televizích a zlepšení regulace trhu.

Michael Richter si hodně slibuje také od digitální televize. "Bohužel chybí koncepce pro rozvoj digitalizace a investoři jsou pak zdrženliví, protože nemají jasno," upozornil.

Mění se chování diváků
"Mění se spotřebitelské chování, preference, což se promítá i do médií. Lidé už neusednou k televizi a nečinně nesedí, ale vybírají si a přepínají mezi kanály," řekla Jana Čepelková, která má na starosti televizní marketing.

Sledovanost televizí v roce 2000 (v procentech)

Nova 46
ČT 1 24
Prima 17
ČT 2 8
TV3 0,5

Pramen: ARBOmedia

Podle jejich slov také každý rok o 10 až 15 minut klesá průměrná doba, kterou divák starší patnácti let stráví před obrazovkou. V loňském roce se pomyslné stopky zastavily na 3 hodinách a 15 minutách denně.

Díky tomu a také zmiňovanému přepínání musí inzerenti kupovat více reklamního času, aby jejich klip potenciální zákazník shlédnul. V období května a listopadu jsou navíc reklamní časy vyprodané.

Soukromá televize může ze zákona vysílat maximálně 2,5 hodiny reklam denně, během jedné hodiny to nesmí být více než 12 minut.

Změna preferencí se nevyhla ani rádiu
Žebříčku poslechovosti dlouhodobě vévodí Český rozhlas 1 - Radiožurnál. Loni se však na druhé místo vyšplhalo rádio Impulz, které odsunulo na třetí místo Frekvenci 1.

Podle Reginy Sehnalové z ARBOmedia za to můžou změny v zájmech posluchačů, kteří se podle ní vrací k populární české hudbě. Celkově však počet posluchačů klesá. Rovněž regionální stanice stagnují a diferencují se podle bohatosti.

Šanci mají tištěná média
Tištěným médiím zůstalo v loňském roce za reklamu na účtech téměř 5,5 miliardy korun, tedy jen o něco méně než televizím. "Vzhledem k naplněnosti televizního trhu se objevuje šance pro jiná média, tedy i tisk," zhodnotila další šance tohoto segmentu Sehnalová.

"Jde o vysoce fragmentovaný trh, který se těžko analyzuje," doplnila. "Nárůst nákladu zaznamenaly Lidové noviny, ale i zdarma distribuované Metro či Kudykam. Výrazně rostou také různé klientské magazíny, které pro své zákazníky vydávají např. automobilky, nebo telekomunikační operátoři. Zejména u nich se náklad lehce přehoupne z desítek do stovek tisíc," řekla.

Ceny na internetu se značně liší
Internetové magazíny, katalogy a vyhledávače vydělaly v loňském roce na reklamě 110 milionů korun. To je dvojnásobek předloňské hodnoty.

Rok 2000 byl ve znamení vstupu strategických investorů do některých firem, např. Seznamu, Atlasu, Centrumu a dalších. Na trhu se začínají profilovat významní hráči jako Economia OnLine, Mafra, Computer Press a další.

Spolu s růstem nabízeného obsahu rostly i nároky uživatelů. Ti začínají být věrní "svým" serverům. Tomu nahrává růst kvality nabízeného obsahu a zvyšuje se i profilace jednotlivých stránek.

V letošním roce by měly firmy utratit podle odhadu ARBOmedia za internetovou reklamu mezi 180 až 190 miliony korun.

Zatímco všeobecné servery jako např. Seznam, Atlas, nebo Centrum dostanou 200 korun za 1000 shlédnutí reklamního baneru, specializované dostanou i několikanásobek této částky.

"Například u finančních stránek jako jsou iHned se cena blíží tisíci korunám. Letos bude tato hranice určitě překonána," řekla Sehnalová.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...