Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reklamních proužků na webu ubývá

  16:01
Reklamní proužek, takzvaný banner, který dlouhou dobu dominoval inzertnímu prostoru na internetu, začíná postupně opouštět své někdejší výsadní pozice. Zatímco ještě letos padne v západní Evropě na bannery více než polovina všech peněz investovaných do internetové reklamy, za pět let to už bude podle poradenské společnosti Yankee Group jen čtyřicet procent.

To je úroveň obvyklá v současnosti na nejvyspělejším internetovém trhu, ve Spojených státech. Proužků ubývá i v České republice.

Zatímco ještě loni patřilo bannerům osm z deseti korun proinzerovaných na českém internetu, jejich podíl se od té doby výrazně snížil. "Přesná čísla zatím nejsou k dispozici, ale z kampaní klientů je to zřejmé. O stovky až tisíce procent přibývá ve srovnání s loňskem reklamních e-mailů, více je i PR článků, i když zde není růst tak masivní," říká šéf projektu internetové reklamy v agentuře ARBOmedia Michal Krejčí.

Inzerce prostřednictvím elektronické pošty a experimenty s dalšími formami propagace ubírá tradičním bannerům místo i v zahraničí. Šéf evropské pobočky Yankee Group Scott Smith však předpovídá i reklamním e-mailům brzký ústup ze slávy. "Internetoví uživatelé pravděpodobně shledají tenhle inzertní způsob stejně nepříjemným jako tiskoviny doručované do jejich poštovních schránek," míní Smith.

Proto mediální agentury i online firmy vymýšlejí nové způsoby, jak uživatelům reklamy prezentovat. Při otevírání webových stránek se tak například do zvláštního okna prohlížeče načte inzertní plakátek. Ještě agresivnější je metoda, kdy se v okně napřed odehraje reklamní šot a teprve po pár vteřinách se do něj načte požadovaná stránka. "Tyhle reklamy jsou vysoce efektivní. Uživatel musí přerušit práci a je přinucen věnovat vám svou pozornost. Když začaly bannery, taky to lidi otravovalo, ale zvykli si. Myslím, že to stejné se stane zde," řekl pro online magazín wired.com ředitel mediálního výzkumu společnosti AdRelevance Marc Ryan.

Michal Krejčí však upozorňuje, že s trpělivostí surfujících klientů je potřeba zacházet opatrně. "Při plánování takových kampaní musíme být obezřetní, ale jejich cena je tak vysoká, že budou stejně velmi omezené," soudí Krejčí.

Podle něj se cena, za jedno zobrazení reklamy pohybuje na deseti- až patnáctinásobku úrovně obvyklé u bannerů. U nich se za tisícovku zobrazení obvykle platí mezi čtyřmi sty až šesti sty korun. "Výtěžek z takovýchto nadstandardních akcí je obvykle tak vysoký, že z něj může internetová firma pořídit nějakou novou službu. Trpělivost uživatelů tak bude nějakým způsobem odměněna," říká Krejčí.

Nové formy by mohly napomoci oživit i investice inzerentů do tohoto média. Pro letošní rok očekávala ARBOmedia výdaje na internetovou reklamu ve výši 190 milionů korun. I když oficiální revize údajů přijde až v polovině roku, podle Krejčího lze očekávat jistý pokles odhadů, zhruba o patnáct milionů korun. "Stávající inzerenti neodcházejí, ale dosud nenastal očekávaný příliv zadavatelů z oblasti rychloobrátkového spotřebního zboží," míní Krejčí. Nadnárodní koncerny s ústředím v Americe zatím pod vlivem rozkolísaného internetového sektoru s většími kampaněmi vyčkávají.

Ve Spojených státech se podle údajů Interactive Advertising Bureau loni druhý rok po sobě investice do online reklamy pohybovaly okolo osmi miliard dolarů, tedy asi 320 miliard korun. Pro západní Evropu očekává Yankee Group růst z letošních 1,5 miliardy dolarů až na 4,2 miliardy v roce 2006.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...