Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Osud unikátního letounu je nejasný

  16:37
Kunovice - Podvozek, trup i křídla má upraveny tak, že přistane prakticky kdekoliv, a je v polovině certifikačního procesu. Přesto se asi letoun L610 nestane nosným výrobním programem zkrachovalého kunovického Letu. Příběh tohoto stroje se píše od roku 1984 a je plný mnohdy až neuvěřitelných příhod.

Zástupci Moravanu Otrokovice, vítěze výběrového řízení na kunovickou továrnu, i samotní zaměstnanci fabriky mají pro letoun jen slova chvály. Podle generálního ředitele Moravanu Libora Sosky nemá kunovický letoun nemá ve světě konkurenci. "Na pásech v této kategorii jsou jen dva stroje: francouzsko-italské ATR, to je na dožití a výrobce ani neuvažuje o jeho dalším vývoji, a kanadský DHC8. Ten je ale určen pro perfektně vybavené betonové letiště. Určitě nepřistane kdekoliv jako L610," prohlásil ředitel.

Správkyně konkursní podstaty Zlatava Davidová s nimi ale příliš nesouhlasí. "Šestsetdesítka se jako program ukazuje neprodejná," tvrdí Davidová. Podle Soskova zástupce Tomáše Štefánka už správkyně Davidová naznačila, že pokud se jí nepodaří problémy spojené s projektem letounu L610 v krátké době vyřešit, uvažuje o jeho vyvezení do šrotu. "Toto rychlé řešení je nebezpečné," domnívá se Štefánek.

Hlavní technické údaje letounu L-610G

rozpětí - 25,6 m
délka - 21,4 m
výška - 8,1 m
nosná plocha - 56 m2
hmotnost vybaveného letounu - 9 220 kg
platící zatížení - 4 200 kg
maximální vzletová hmotnost - 14 500 kg
maximální přistávací hmotnost - 14 000 kg
max. cestovní rychlost (ve výšce 7 200 m) - 466 km/h
max. cestovní rychlost (ve výšce 6 000 m) - 478 km/h
přistávací rychlost - 175 km/h
dolet s maximálním množstvím paliva - 2 530 km
délka vzletu - 662 m
délka přistání - 1 075 m

Stroj stál miliardy korun
"Vzhledem k vynaloženému úsilí a k investicím, které se už do projektu vložily, by to byla chyba," tvrdí o sešrotování také Libor Soska.

Podle odhadů stál vývoj letounu už deset miliard korun a pro získání certifikátu by bylo nutné ještě mnoho milionů.

Zlatava Davidová zkouší ještě oslovit ruské firmy, protože letoun byl konstruovaný právě pro Rusko. "Hůl nad ním ještě nelámu, skutečně hledáme zájemce. Termín výběrového řízení je ale jasný - konec srpna."

Odborový šéf kunovického Letu Zdeněk Zajíček potvrdil, že na projektu letounu L610 v podniku momentálně nikdo nepracuje. O letadlo se navíc vedou soudní spory. Létající prototyp dostala společnost Ayres, dřívější vlastník Letu, ještě před vyhlášením konkursu do Spojených států.

"Pokud se nepodaří letadlo dostat zpátky, je pro správkyni projekt zřejmě bezcenný. Letoun není součástí konkursní podstaty, a my tedy čekáme, co bude dál," řekl Tomáš Štefánek.

Stroj se narodil v roce 1984
Tolik současnost. Historie L610 je protkaná obdobím neutuchájícího vývoje a růžových výhlídek na budoucnost, ale také zadržením na letišti na Maltě a zavlečením do Spojených států amerických.

Vývoj "šestsetdesítky” byl zahájen v roce 1984 a bylo při něm využito provozních zkušeností z předcházejícího typu L-410 Turbolet, který byl vyroben v počtu přesahujícím tisíc kusů.

Nový stroj se dvěma turbovrtulovými motory Walter M-602, byl konstrukčně koncipován především podle požadavků letecké společnosti Aeroflot bývalého SSSR. Ta byla totiž v té době považována za nejvýznamnějšího potencionálního odběratele.

První hodinový let už v roce 1990
"První z prototypů L- 610 verze “M" byl zalétnut 30. prosince 1988. Nahlédneme-li do záznamníku o provozu "armádní” L-610 X-05 vyčteme, že první let v trvání 1 hodina 20 minut byl proveden 8. března 1990 osádkou Srnec, Tošovský," píše Pavel Lang na internetových stránkách české armády, která jeden z prototypů dopravního letounu L-610M z Letu Kunovice provozuje.

Letoun Let L-610G má předpokládanou životnost padesát tisíc letových hodin. Je vyroben z moderních hliníkových slitin se zlepšenými mechanickými vlastnostmi. Řada částí je sendvičové konstrukce s použitím skelných laminátů a hybridních materiálů.

Letoun se stal i zajatcem
Dřívější majitel kunovické továrny, americká firma Ayres, se na začátku minulého roku vydala s létajícím prototypem L610 na aerosalon do Singapuru.

Při zpáteční cestě měla posádka plánované mezipřistání na Maltě. Tam ovšem letoun zabavily místní úřady a pracovníky firmy poslaly do České republiky linkovým letadlem.

Mělo to být na popud společnosti Pan Pacific, která už podle neověřených údajů zaplatila za pět L610. Kunovická firma je však nikdy nedodala. Stroj se podařilo do Kunovic vrátit po třech týdnech jednání.

Stroj zmizel do Ameriky
Zatím poslední letem prototypu L610 byl dokonale utajený. Těsně před vyhlášením konkurzu na LET Kunovice se podařilo americké firmě Ayres i přesto, že továrna a letiště je hlídané, s prototypem nerušeně odletět.

V samotné továrně si to nikdo nedokáže vysvětlil. Stroj je nyní ve Spojených státech a je předmětem soudních sporů. Firma Ayres se dostala totiž do potíží a projekt L610 se tak stal rukojmím. O jeho vrácení se snaží právníci správkyně konkursní podstaty.

Bez létajícího prototypu je tak projekt předurčen k zániku.

Letadlo L610 z Letu Kunovice

Letadlo L610 z Letu Kunovice

Letadlo L610 z Letu Kunovice

Autoři: ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Kongresmanka z Ukrajiny byla proti pomoci. Zrada, říká její rodné město

27. dubna 2024  15:18

Neochota americké kongresmanky ukrajinského původu Victorie Spartzové hlasovat pro balíček pomoci...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...