Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kupec Favoritu k cíli nespurtoval

  16:10
Spíš jako pomalý jezdec v horské etapě než spurter v cílové rovince se zachoval nový majitel výrobce kol Favorit. Za rokycanskou továrnu zaplatil oficiálně zatím stále neznámý kupec na poslední chvíli v pondělí. Už se zdálo, že se bude muset s konkurzním správcem dohodnout na splátkách do celkové sumy 25,5 milionu korun.

"Původní termín byl 25. listopadu, vzhledem ke clearingovým lhůtám v bankách bychom měli vědět zhruba ve čtvrtek, zda kupec zaplatil," řekl iDNES Libor Nevšímal z aukční síně Naxos, která v září organizovala dražbu Favoritu.

Konkurzní správce Favoritu Viktor Liška ale už potvrdil ČTK, že k platbě došlo. V poslední možný den prý kupec uhradil na tři konta Favoritu zbylých 22 milionů korun. Kauci 3,5 milionu převedl už před dražbou koncem září.

Ještě v pondělí Liška připouštěl možnost splátek. "Pokud bude na účtech podstatná část dohodnuté sumy, bude možné jednat o prodloužení lhůty na doplatek o několik dnů," řekl Liška.

Kupce stále obestírá tajemství
Kdo je oním plátcem, zatím ale nechce nikdo potvrdit. "Nevím, jestli už je možné jeho jméno zveřejnit, asi ne. Není to ale žádné velké tajemství, někteří novináři už ho odhalili," konstatoval Nevšímal.

Média získala od lidí z oboru informace, že kupcem bude nejspíše Jožka Kozumplík, kterému už patří kromě značky JOKO také firma Velamos.

"Jméno nového majitele nebudeme říkat, počkejte si na zveřejnění v obchodním rejstříku," utrousil po dražbě 24. září neochotně se tvářící muž s číslem 26, který kupce zastupoval.

Byl to pouze tento zájemce, který vydržel až do druhého kola výběrového řízení a byl ochoten složit kauci 3,5 milionu korun. Závěrečná fáze prodeje se odehrála v deseti minutách.

Libor Nevšímal z aukční síně Naxos během chvíle popsal, že nabízena je výrobní hala, ochranná známka a asi pět tisíc kol. Přihlásil se zmíněný zájemce, následovala slova "poprvé, podruhé, potřetí" a byl konec.

"Veliký zájem měl Jožka Kozumplík," řekl tehdy šéf konkurenční firmy Author Martin Havlena. Favorit se s ním prý soudí o využívání své ochranné známky.

Favorit zatím dál vyrábí
Další osud tradiční české značky kol je zatím nejasný. Firmu poslala do konkurzu Česká konsolidační agentura. "Pohledávky věřitelů dosahovaly asi dvou set milionů," říká správce konkurzní podstaty Viktor Liška.

I po vyhlášení bankrotu ale pokračuje v Rokycanech výroba a nový majitel ji chce podle zástupce na dražbě zachovat. Více než polovina ze současných 85  zaměstnanců je  během konkurzu doma se 70 procenty mzdy, zbytek vyrábí dohodnuté  zakázky, provádí inventury a připravuje podnik k předání.

Z prodeje bude uspokojena zhruba osmina věřitelů. Nový majitel získá podnik bez dluhů, ale i tak to nebude mít lehké. "Neumím si představit, co lze s touhle fabrikou dělat. Nemá expedici, nemá know-how. Dřív to byla značka, ale cesta zpět není," míní šéf Authoru Havlena.

Konkurzní správce je o něco optimističtější. "Pokud to majitel myslí poctivě, má šanci to dát dohromady. Ale je to běh na dlouhou trať," říká.

Josef Kozumplík se pohybuje v cyklistickém byznysu od počátku 90. let. Kromě toho, že je majitelem společnosti JOKO, prodávající kola stejné značky, je také jednatelem firmy Bike technology & Public relations, která vlastní firmu Velamos.

Tím však jeho aktivity zdaleka nekončí. Podle internetového výpisu z obchodního rejstříku je Kozumplík jednatelem či společníkem v dalších zhruba deseti firmách, z nichž některé jsou dnes v likvidaci. "Měl problémy se splácením úvěrů," říkají o něm lidé z kolařských kruhů.

Favorit není žádná výjimka
Podobný osud stihl hned několik dalších podniků. Výrobce kol Superior z Frenštátu pod Radhoštěm je od letošního března v konkurzu.

Ještě loni na podzim kolabující firma prodala ochrannou známku na bicykly jinému výrobci, společnosti Bike Fun International, a ten dnes vyrábí kola značky Superior v pronajatých prostorách automobilky Tatra v Kopřivnici.

Firma Velamos byla kdysi výstavním podnikem socialistického průmyslu. Chrlila ročně statisíce jízdních kol. Po privatizaci však postupně ztrácela na významu.

Majitelé přes dostatek zakázek nebyli schopni platit v pořádku ani mzdy zaměstnancům. Letos v březnu firmu v konkurzu převzala společnost Bike Technology & Public Relations Josefa Kozumplíka a jeho bratra.

V konkurzu se loni ocitla i firma Rock Machine. Značka, která se těšila značné oblibě, byla prodána kola se opět objevují. Stejně jako od konkurenčního Authora jsou montována v Asii a do Česka dovážena.

"Je to kvůli kvalitě, ne kvůli levné práci," vysvětluje Havlena klíč k úspěchu v Česku, kde se ročně prodá téměř čtyři sta tisíc bicyklů.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

USA a eurozóně se nedaří překonat inflační trápení. Snížení sazeb je v ohrožení

3. května 2024

Rok 2024 se měl mimo jiné nést v postupném snižování úrokových sazeb v eurozóně i Spojených státech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...