Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Leasing s nulovým navýšením – drahá pojistka

Leasingové financování osobních automobilů dnes nabízí nepřeberné množství variací. Jednou z možností je také využití takzvaného leasingu s nulovým navýšením, kdy klient neplatí žádnou marži z finanční služby leasingové společnosti. Staly se leasingové společnosti samaritány, nebo jde o promyšlený marketingový tah?

Čas od času se skutečně takové nabídky objeví, avšak ze strany leasingových společností nejde o žádný charitativní krok. Hospodaření leasingových společností závisí především na schopnostech levně získávat finanční zdroje na nákup předmětu leasingu a na straně druhé takto investované prostředky zhodnotit v nájemném. Navzdory dnes velmi levným finančním zdrojům není možné, aby leasingové společnosti nepracovaly s žádnou úrokovou marží a nechávaly klienty zaplatit v sumě nájemného přesně pořizovací cenu vozu. Takový obchod je pro leasingovou společnost logicky ztrátový a neexistuje k němu žádný opodstatněný důvod.

 

Leasing s nulovým navýšením není nulový leasing

 

Dost často dochází ke směšování pojmů nulový leasing a leasing s nulovým navýšením. V případě nulového leasingu nájemce odjíždí ve voze bez koruny v kapse čili neskládá ani korunu na akontaci. Není v tomto případě vůbec rozhodující hodnota marže finanční služby pronajímatele. U leasingu s nulovým navýšením dochází k situaci, kdy suma splátek (bez pojištění) se rovná pořizovací hodnotě vozu. V případě leasingu s nulovým navýšením je ovšem havarijní pojištění vždy sjednáno v rámci leasingové smlouvy a klient ho splácí v rámci pravidelných splátek.

 

Nulový leasing

Nájemce neskládá žádnou akontaci, čili neplatí nic předem.

Pro objasnění celého procesu si projděme detailně jednotlivé kroky koupě vozidla na leasing. Předpokládejme, že si klient vybral konkrétní vozidlo včetně příslušného vybavení a prodejce mu spočítal konečnou cenu tohoto vozidla. Otázkou zůstává, zda se mu podařilo získat nějaké slevy či nikoli, ale to není pro další kroky důležité. Rozhodující je dohodnutá cena vozidla. V případě leasingového financování samozřejmě proplatí fakturu vystavenou výrobcem leasingová společnost a klient vozidlo splácí prostřednictvím měsíčního nájemného na základě splátkového kalendáře.

 

Leasing s nulovým navýšením bude povinně obsahovat vybrané havarijní pojištění

 

Prodejce automobilu nabídne klientovi hned několik možností financování, přičemž každé vozidlo pod finančním leasingem podléhá povinnosti platit havarijní pojištění. Právě cena havarijního pojištění bývá pomyslným jazýčkem na vahách, který vyrovnává relativní nevýhodnost nízké marže leasingové společnosti.

 

Leasing s nulovým navýšením

Součet splátek (bez pojištění) se rovná pořizovací hodnotě vozu.

Leasing s nulovým navýšením bude vždy obsahovat podmínku akceptace vybraného havarijního pojištění. Přestože si většina lidí platí havarijní pojištění v rámci leasingových splátek a nechává uzavřít havarijní pojistku pronajímatele (mívá množstevní slevy a bývá to většinou levnější), tak existuje možnost uzavření havarijní pojistky nájemcem s povinnou vinkulací případného pojistného plnění na leasingovou společnost. V případě těchto akčních nabídek tuto možnost mít klient určitě nebude.

 

Je potom nanejvýš nutné, aby si klient spočítal výhodnost takto postavené leasingové smlouvy a hlavně cenu nutně uzavíraného havarijního pojištění v rámci smlouvy. Výše havarijního pojištění musí být v leasingové smlouvě sjednána (zpravidla jako procentní sazba z pořizovací ceny vozu) a je rozpuštěna do leasingových splátek. Jedinou účinnou ochranou proti těmto marketingovým akcím je porovnání více nabídek splátkových kalendářů. Lze tedy doporučit, aby si klient nechal vyhotovit i běžný splátkový kalendář na pořizovaný předmět mimo akci a potom porovnal.

 

Máte auto na leasing a chcete si do něj dát klimatizaci, nebo jej jinak vylepšit? Co můžete a co ne? Přečtěte si tento článek.

Pro objektivní srovnání je ovšem nutné mít naprosto shodné vstupní parametry, kterými jsou shodná pořizovací cena, akontace a u havarijního pojištění nezapomeňte na spoluúčast. Čím nižší spoluúčast, tím dražší havarijní pojistka je. Bez naprosto shodných vstupních parametrů je jakékoli srovnání leasingových nabídek k ničemu. Může se skutečně stát, že leasing s nulovým navýšením bude při srovnání s běžným leasingem dokonce dražší, neboť nulová úroková marže bude bohatě vykompenzována drahou pojistkou.

 

Běžně nabízené leasingové nabídky budou samozřejmě pracovat s obvyklou finanční marží a naopak s výhodnou havarijní pojistkou. Solidní dealer klienta na takový rozpor klienta sám upozorní a nabídne mu výhodnější variantu financování. Na druhé straně aktivní kupující by měl ve svém zájmu požádat prodejce o vystavení  několika splátkových kalendářů a jednotlivé nabídky porovnat. Rozhodujícím kritériem při porovnání běžných a akčních nabídek je při shodných vstupních parametrech celková suma splátek.

 

Samotný splátkový kalendář musí mít hned několik základních náležitostí ve vazbě na daňové zákony. Má totiž charakter daňového dokladu, což má sice význam pouze pro nájemce-podnikatele, avšak všichni ostatní nájemci si z něj vezmou důležité informace pro objektivní srovnání leasingových nabídek.

 

V první řadě je v něm vyčíslena cena vozidla bez a včetně DPH. To má vazbu právě na zákon o DPH, neboť pravidelné splátky obsahují DPH z ceny vozidla (22 procent) a zároveň DPH z finanční služby leasingové společnosti (pět procent). Obě tyto hodnoty musí být ve splátkovém kalendáři vyčísleny, avšak pro nájemce-občana mají pouze informativní charakter. Jednoduše z něj ovšem zjistí marži leasingové společnosti, neboť ta podléhá pětiprocentní sazbě, která musí být ve splátkovém kalendáři uvedena. V případě nulové marže leasingové společnosti bude logicky i nulové DPH podléhající snížené sazbě.

 

Kromě toho (samozřejmě v případě, že je havarijní pojištění součástí leasingové smlouvy) jsou součástí splátkového kalendáře cena a parametry havarijní pojistky. Jde zejména o jméno pojišťovny, výši pojistné částky, sazbu z pojistné částky a cenu na roční bázi, výši spoluúčasti při poškození a při odcizení. Právě cena pojistky by měla být velmi obezřetně sledovanou proměnnou a je třeba ji brát v potaz. Bez zohlednění ceny havarijní pojistky je srovnání leasingu k ničemu a to platí dvojnásob v případě mimořádných akcí. Přitom jde o velmi jednoduchou věc a cenu havarijní pojistky uváděnou prostřednictvím procentní sazby lze zjistit během chvilky.

 

Jak hodnotíte akce jednotlivých leasingových společností? Které se vám zdají nejvýhodnější? Těšíme se na vaše názory. 

 

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Pravidla penzijního spoření se mění. Víte, jak z něj získat maximum?

28. dubna 2024

Penzijní spoření má v České republice dlouhou historii. Již tři desítky let poskytuje lidem...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

DIP je všude. Jen on sám ale problém budoucích důchodů a důchodců neřeší

2. května 2024

Na důchod si v penzijních fondech se státním příspěvkem nespoří čtyři z deseti Čechů. A jsou to...

Anketa: Jaký byl můj největší pracovní omyl či trapas

1. května 2024

Od nečekaných zvratů na pohovorech přes pracovní faux pas po chyby, které je dokázaly posunout...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...