Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Závod Praha-Brno: vyhraje auto, pendolino, či autobus?

  1:00
Redaktoři iDNES.cz uspořádali závod. Zjišťovali v něm, zda se vyplatí jet z Prahy do Brna autem, pendolinem, nebo autobusem. Dosažený čas byl překvapivě u všech tří dopravních prostředků téměř shodný. Nejpohodlnější byl vlak, nejlevnější pro jednoho pasažéra autobus.
Závod PRAHA-BRNO, pendolino v. autobus v. auto

Závod PRAHA-BRNO, pendolino v. autobus v. auto | foto: iDNES.cz

Test proběhl ve středu 23. května dopoledne.

Všechny tři dopravní prostředky vyrazily z Prahy směrem k jihomoravské metropoli relativně ve stejnou dobu: pendolino odjíždělo z pražských Holešovic v 8:26, autobus Student Agency vyrážel z Florence o čtyři minuty později a posádka automobilu vystartovala také o půl deváté, a to z ulice Na Příkopě.

Setkat se všichni měli na náměstí Svobody v Brně. Čím dříve, tím lépe. Doba jízdy ale nebyla jediným kritériem, které redakce hodnotila. Svou roli hrál také komfort, který daný dopravní prostředek nabízí, a v neposlední řadě cena.




Čas
Ačkoli automobil získal na dálnici jasný náskok, následným parkováním v centru města o něj opět přišel. Přesto posádka dorazila do cíle jako první. Jen o několik minut předstihla pendolino i cestujícího z autobusu. Z tohoto hlediska jsou tedy všechny tři způsoby dopravy srovnatelné.

Komfort
Nejpříjemnější svezení zřejmě poskytuje pendolino. Pasažér se může volně pohybovat po soupravě. K dispozici má polohovatelná sedadla, toalety, restauraci i pojízdný bufet.

Naopak nejméně prostoru nabízí autobus. Zde ale cestu zpříjemní zdarma podávaná káva, časopisy, film či poslech hudby.

Auto poskytuje naprostou svobodu v rozhodování. Řidič může zastavit a dopřát si libovolně pauzu nebo občerstvení. Musí se ale neustále soustředit na jízdu.

Cena
Kdo chce ušetřit, pojede do Brna autobusem. Jednosměrná jízdenka stojí 180 korun.

Při použití naftového motoru (6,2l/100 km) se automobil umístil na druhém místě s odhadovanou cenou 357 korun. Pokud jede více lidí nebo celá rodina, nemá auto v tomto ohledu konkurenci.

Nejdražší bylo svezení pendolinem. Jízdné s povinnou místenkou stojí rovných 400 korun. Pro pravidelné cestovatele je ale výhodnější než automobil. Po zakoupení slevové IN-karty totiž za místenku zaplatí místo původních dvou set jen 86 korun.

Závěr
Z testu vyplývá, že ten, komu záleží hlavně na rychlosti, si moc nevybere. Auto je ale při přepravě více lidí nejlevnější, vlak nejpohodlnější a autobus je dobrým kompromisem mezi všemi požadavky.

AUTOMOBIL

Je 8:30 středa ráno, auto vyráží z centra Prahy

Na rozdíl od autobusu se auto mohlo vyhnout husté dopravě na magistrále. Redaktoři Jan Lodl a Luděk Vokáč měli také štěstí, protože neuvízli v zácpě. "Kdybychom jeli o den dříve, kdy bylo na dálnici několik větších nehod, byly by výsledky asi jiné," míní Lodl.

Kromě občas mírně zhuštěného provozu se dalo jet stále poměrně rychle. Redaktoři se snažili dodržovat všechny dopravní předpisy. Průměrná rychlost za cestu byla 87 km/h.

"Jízda z Prahy do Brna trvala 115 minut do středu města. Zhruba půl hodiny jsme ale ztratili hledáním parkovacího místa," říká Lodl.

Nakonec museli zaparkovat v podzemních garážích necelý kilometr od náměstí Svobody. Na sjednané místo srazu dorazili v 10:59. I tak byli první.

PENDOLINO

Pendolino v Praze před odjezdem

Vlak vyjel na trať na minutu přesně. Posádka přivítala pasažéry na palubě třemi světovými jazyky a pozvala k občerstvení v bufetu.

"Ten je dobře vybavený a cena kávy je srovnatelná s běžnou kavárnou v Praze. Jídelní vůz nabízí i snídaně nebo obědy," říká redaktor iDNES.cz Jan Markovič, který cestoval pendolinem Českých drah.

Asi hodinu po odjezdu prošel soupravou průvodčí. Při kontrole lístků trpělivě vysvětloval, kolik se platí za místenku s IN-kartou i bez ní.  S úsměvem přijal i kritiku některých cestujících, kteří si stěžovali na desetiminutové zpoždění, jež vlak postupně nabral.

"Jednoho neodbytného důchodce upozornil, že vlak už brzy pojede 160 kilometrů za hodinu. Pán mu ale ve vtipu vyčinil, že by měl jet minimálně 320, aby zpoždění dohnal," popisuje Markovič.

Oproti běžnému vlaku ale není pendolino o moc rychlejší. Za celou cestu z Prahy do Brna bylo jen málo míst, kde by vlajková loď Českých drah jela 160 kilometrů v hodině. 

Vlak dorazil do Brna se zpožděním před jedenáctou hodinou. "Protože město zalila průtrž mračen, z nádraží až na náměstí Svobody jsem běžel. Na místo jsem dorazil jako druhý dvě minuty po jedenácté," uzavírá Markovič.

AUTOBUS

Autobus u brněnského nádraží

Autobus na nádraží Praha-Florenc bývá ve středu dopoledne plný, o tuhle linku je zjevně velký zájem.

"Příjemně mě překvapily pohodlné sedačky. Na rozdíl od tradiční tlačenice v zájezdových karosách jsem si v nich neotloukal kolena o sedadlo přede mnou," říká Vojtěch Horáček, který cestoval spojem Student Agency.

Řidič vyjel na magistrálu a pomalu se proplétal ranní zácpou. K Národnímu muzeu to trvá asi čtvrthodinku, pak už je provoz plynulejší, a autobus tak mohl nabrat rychlost.

"Stevardka nás uvítala, informovala o předpokládané době příjezdu, nabízela občerstvení, noviny, časopisy a sluchátka pro sledování filmu nebo poslech hudby. Ty jsem ale s díky odmítl. Na sledování americké komedie jsem po ránu opravdu neměl náladu," popisuje Horáček.

O půl desáté autobus projel kolem exitu Koberovice, stevardka roznášela teplé nápoje a na obloze se objevily první větší mraky. Ty byly předzvěstí hustého deště, který se záhy spustil.

"Před Větrným Jeníkovem se asfaltový koberec změnil na pekelně drncavou panelku, takže jinak tichý autobus začal vibrovat a rachotit," dodal Horáček.

Autobus z dálnice sjel asi v 10:45. Horáček vystoupil těsně před jedenáctou u hotelu Grand. Na smluvené místo dorazil v 11:05 jako poslední.

   automobil  pendolino  autobus
 délka  205 km  255 km  205 km
 čas  148 min.(10:58)  152 min.(11:02)  145 min.(11:05)
 cena  357 Kč  400 Kč  180 Kč

Zleva: Vojtěch Horáček (autobus), Jan Markovič (pendolino), Jan Lodl (auto)

Účastníci závodu. Zleva: Vojtěch Horáček (autobus), Jan Markovič (pendolino), Jan Lodl (automobil).

Autoři:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...