Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Student Agency shání 200 milionů na vlak

  1:12
Kancelář Radima Jančury zdobí model luxusního vlaku ve žluté barvě. Nadčasový design, prostorný a pohodlný interiér, vlastní kino či konferenční místnost. Moderní souprava má být podle šéfa a majitele Student Agency nejluxusnějším vlakem na evropských kolejích.
Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Ilustrační foto

Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Po letenkách a autobusech se chystá podnikatel roku 2005 dobýt tentokrát podstatně složitější trh: železnice. "Vlaky jsou teď pro mě hlavní prioritou. Dávají mi hodně zabrat," říká Jančura.

První soupravy mají svézt cestující během tří let. Vlaky jsou pro Jančuru největším soustem v historii jeho podnikání. Kdysi uvažoval i o letadlech, ale včas z nápadu vycouval.

Není to pro něj jen zdroj možného zisku, ale když o svých plánech na železnici mluví, je vidět, že se z něj pomalu stává vlakový fanda.

Podnikání s autobusy se oproti vlakům jeví jako hračka. Rok objížděl evropské výrobce vlaků. Nakonec se rozhoduje mezi dvěma německými: Siemensem a Stadlerem. "Definitivní slovo uděláme na konci roku. Možná ještě později," podotkl Jančura.

Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Jančura teď řeší, kde vezme 200 milionů korun, které výrobci požadují jako základní splátku, než začnou soupravy vůbec vyrábět.

Prodá hotel, aby měl na vlak
"Začínáme na to šetřit, ale bez dalších zdrojů se neobejdeme," potvrdil Jančura. Proto opouští svůj projekt na vlastní hotelovou síť a prodává první budovu, kterou v Praze na hotel přestavuje.

"Nemáme sílu na to, dělat pořádně k vlakům ještě hotely, soustředíme se na železnici," vysvětluje Jančura, který měl v plánu vybudovat síť čtyřhvězdičkových hotelů ve všech krajských městech.

To by mělo firmě přinést několik desítek milionů korun. Na první splátku vlaků to nebude stačit. Proto Jančura nevylučuje ani to, že by vlaky vyčlenil do samostatné firmy, s níž by šel třeba i na burzu.

Otázka je, zda pro železniční projekt najde investory. Jeho podnikatelská strategie není zaměřena na maximální zisk, ale hlavně na co největší obrat. O tom svědčí i loňské předběžné výsledky. Při 2,5 miliardy obratu patnáct milionů zisk.

Taková "ziskovost", která Jančurovi jakožto jedinému majiteli firmy bohatě stačí, nemusí stačit investorům.

Dostane se na koleje?
Dostat se v Česku na koleje navíc není nijak jednoduché. Loni se o tom přesvědčila i firma Railtrans, která chtěla jezdit také na trase mezi Prahou a Ostravou.

Její vlaky se už dostaly i do jízdního řádu, pár dnů před prvním plánovaným výjezdem však firma oznámila, že projekt padá. Lokomotivy, které měly vlaky Railtransu vozit, totiž včas nedostaly povolení ke vjezdu na české koleje.

Podle jednatele firmy Petra Šimrala nyní projekt stojí. "Důvodem je legislativa, která upřednostňuje při přidělování traťové kapacity vlaky objednané státem před spoji soukromých dopravců," vysvětluje Šimral.

Zda se s podobnými problémy může potýkat i Student Agency, Šimral komentovat nechtěl.

Na rozdíl od Jančurovy firmy, která chce na trasu nasadit ucelenou soupravu, zamýšlel Railtrans jezdit s klasickým vlakem s lokomotivou a vagony. "Měli jsme připravenu počáteční kapacitu kolem 330 míst s tím, že by se mohla průběžně zvyšovat," uvedl Šimral.

Takovou možnost jednotka, jako je třeba pendolino, nenabízí. Ranní a dopolední vlaky z Prahy tak jezdí poloprázdné, zatímco do odpoledních spojů je nutné kupovat lístek i několik dnů předem.

"Vydušená konkurence"
Problémy s nedostatkem míst ve vlaku, které by Student Agency mohla mít v případě, že zvolí příliš krátkou soupravu, už nyní řeší na autobusové lince mezi Prahou a Libercem. Tam má nyní téměř monopolní postavení, což nese i negativa: firma není schopna přepravit všechny cestující.

"Konkurenci bychom uvítali, pomohla by nám přepravit další masy lidí," říká Jančura. Zpětně vidí jako chybu, že tolik "vydusili" s cenou ČSAD Liberec, které mělo na trase dříve monopol.

Pro Jančuru jsou klienti, kteří se nevejdou do autobusu, strašákem. "Autobusy máme i jako reklamu na další produkty, hlavně na letenky. Tohle nám může poškodit pověst," vysvětlil Jančura.

Už teď cestující kritizují to, že náhle zdražuje jízdenky o třetinu, aby pokryl ztrátové posilové spoje, i když teprve nyní se dostanou na úroveň, kde byly za dob monopolu ČSAD Liberec.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...