Podle něj by kraje po vstupu do firmy mohly mít své zástupce v dozorčí radě a představenstvu ČD.
"Nemyslím, že by do Českých drah měly kraje vstupovat. To bychom mohli vstoupit i k autobusovým dopravcům," oponuje Jan Tichý, který má na starosti dopravu v Pardubickém kraji.
"Nejlépe dotace ohlídá konkurence. Pokud se bude o smlouvy na dopravu soutěžit, je to nejlepší řešení," dodal Tichý. Jako příklad uvedl Liberecký kraj, kde o provozování železniční dopravy mají zájem i zahraniční firmy. Správa železniční dopravní cesty může dnes pronajímat koleje "každému".
Požadavek českých drah na úhradu ztráty v regionální dopravě letos výrazně vzrostl. Kraje se proto před týdnem dohodly, že jim zaplatí o šest procent více peněz než loni, což odpovídá loňské průměrné inflaci.
Zbývající částku, kterou požadují ČD a jež v součtu všech krajů činí 3,2 miliardy Kč, by měl zaplatit stát formou účelové dotace. Loni kraje ČD uhradily asi 4,6 miliardy Kč.