Vlakový provoz bude deset let na mezinárodní trati Liberec - Žitava - Rybniště/Seifhennersdorf zajišťovat společnost Vogtlandbahn patřící pod britský dopravní kolos Arriva. České dráhy se do soutěže nakonec ani nepřihlásily.
Jde o první velké výběrové řízení, navíc mezinárodní, kde krajské úřady společně s německým dopravním sdružením ZVON vybíraly dopravce veřejnou soutěží. "Nabídka vítěze je výhodnější cenově i kvalitou oproti současnému stavu," uvedl Petr Prokeš, ředitel společnosti Korid LK. Ta v kraji organizuje veřejnou dopravu.
Přidělení zakázky už schválili liberečtí i ústečtí radní, běží už jen lhůta na odvolání.
Vogtlandbahn už v Česku jezdí, zajíždí se svojí linkou do Karlových Varů z Klingenthalu.
Firma má teď téměř dva roky na to připravit svůj vstup na koleje na severu Čech. Jezdit začne v prosinci 2010, zakázka je na deset let. Na koleje nasadí moderní soupravy Desiro. "Posádky budou mluvit česky i německy, to byla podmínka soutěže," uvedl ředitel českého zastoupení Arrivy Ivan Procházka. Firma soutěží současně i o další tratě v Libereckém kraji. "Pokud bychom tam uspěli, asi bychom v Liberci zřídili větší základnu," dodal.
Arriva má v Česku velké plány: získala už tři autobusové společnosti a vítězství v soutěži je její první krok do železniční dopravy.
O zakázku usilovali celkem čtyři soutěžící. Kromě Arrivy také regionální dopravce SBE a dopravce Rhenus-Veniro, který provozuje městskou dopravu v Budyšíně a vlaky v dalších částech Německa.
Podle Prokeše dojde zejména k vylepšení jízdních řádů. Vlaky budou jezdit v hodinových intervalech, v pracovní dny ve špičce mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou i po půlhodině. Každé dvě hodiny bude jezdit vlak z Liberce až do Rybniště/Seifhennersdorfu.
Podle Prokeše zůstane i nadále přímé spojení mezi Libercem a Drážďany, které zajišťují Deutsche Bahn a České dráhy. Některé vlaky na části tratě budou začínat až v Žitavě. Na lince bude platit jednotný tarif Libereckého kraje, v Ústeckém kraji dosud jednotný tarif není.
Výsledek soutěže vítá i Sdružení železničních společností. "Ukazuje to, že soutěže mají smysl a že ceny za kilometr u Českých drah jsou často uměle vykonstruované," řekl šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík.