Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šéf TPCA: Místo zastavení linky ji radši zpomalíme

  8:15
Kolínská automobilka TPCA nadále počítá s tím, že jí letos neklesne výroba. V Kolíně dokonce zaměstnali i lidi z polského závodu Toyota, kteří přišli o práci. Přesto ale připravuje opatření pro případ, že i zájem o malá auta bude menší, říká v rozhovoru prezident TPCA Jasuhiro Takahaši.

Takahaši nechce řešit výkyvy výroby mimořádnými směnami nebo odstávkami. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Je poptávka po malých vozech i v prvním čtvrtletí tak vysoká jako v minulých letech?
Pro nás situace nedoznala letos výrazných změn, jedeme podle původního plánu. Platí i náš plán být lehce pod 330 tisíci auty za rok.

Jak dlouho potrvá podle vašich odhadů efekt šrotovného na pro vás klíčových trzích?
Těžko říci, většinou bývá určitý limit financí, které na šrotovné jdou. Třeba v Německu prodeje velmi rychle naskočily, ale až se částka vyčerpá, možná také rychle poklesnou. Ale je možné, že v některých zemích tuto částku navýší podobně jako v Německu.

Jsou malé vozy vítězem šrotovného? Tuto podporu využívají hlavně lidé s menšími příjmy, kteří nemají na větší auto.
Dá se to tak říci, zákazníci využívající šrotovné kupují hlavně kompaktní vozy. Neprospívá to jen TPCA, ale všem výrobcům, kteří taková auta dělají.

V rámci koncernů PSA a Toyota jste jediní, kteří neomezili výrobu...
V tomto pohledu je skutečně TPCA výjimečná a mám pocit, že je tak trošku dítě štěstěny. Dopady na ostatní závody sesterských společností jsou výrazné a dochází i k omezování zaměstnanosti. Velmi negativní dopad je například na polský závod, kde vyrábíme motory. Snažíme se v rámci možností jim pomoci, momentálně jde o 50 lidí, které jsme převedli na práci k nám z Polska. Nejvíce se ale obávám toho, že krize postihne hodně dodavatele. To může mít dopady i na výrobce.

Stalo se vám už, že by některý dodavatel zkrachoval?
Ne tak bezprostředně, ale máme jistou část dodavatelů v potížích. Část objednávek jsme museli převést na jiné. Nejde o české firmy. Snažíme se být s dodavateli ve velmi úzkém kontaktu, abychom věděli o jejich problémech. Stačí, aby chyběla jedna součástka, a auto nemůže z linky sjet.

Přemýšlíte o tom, že byste převzali z jiných závodů další zaměstnance?
Určitě ano, ale zatím nemají konkrétní podobu. Měli jsme plán s lidmi z tureckého závodu, ale tam jsme narazili na problém, protože Turecko není v Evropské unii.

Co jste si pomyslel, když francouzský prezident Sarkozy ohlásil, že by rád viděl výrobu aut z Kolína ve Francii?
Bylo to jisté překvapení. Věci, které se týkají Francie a jejích výrobců, najednou začaly přesahovat do České republiky. Ale soudím, že to není něco, co by se nás týkalo. Pro mě je směrodatné, že obě mateřské společnosti tento projekt hodnotí velmi pozitivně.

Chcete být letos flexibilnější? Jakým způsobem?
Nechceme řešit výkyvy výroby mimořádnými směnami nebo odstávkami. Chceme je řešit změnou výrobního taktu, tedy času, který potřebujeme na výrobu jednoho vozidla. Jeho prodlužování či zkracování si vyžaduje hodně opatření, aby linka jela plynule. Tedy pokud bude více objednávek, linka pojede rychleji a naopak.

Máte tedy propočítané, že je výhodnější linku nezastavit, ale vyrábět pomaleji?
Při našem rozvržení směn pro toto není příliš prostoru. Jsme připraveni jít spíše změnou doby taktu, ta nám přijde efektivnější. Teď je u nás takt 57 sekund, což je i v porovnání s japonskými závody velmi rychlá doba. Snížit toto číslo, to je i pro mě jako Japonce velká výzva.

Na velkých autosalonech jsou auta z Kolína na stáncích automobilek dost v pozadí, nevadí vám to?
Toto nemůžu komentovat, to je politika mateřských společností. Možná to souvisí i s tím, že se teď automobilky snaží více ukazovat hlavně například auta na hybridní pohon.

Nemáte pocit, že už vaše auta zastarávají?
Do jisté míry, ale stále platí naše číslo 106 gramů emisí CO2 na kilometr a to je vynikající údaj. Ale čím déle auto vyrábíte, tím se více okouká. Proto jsme dělali facelift loni na podzim.

Bude příští model už i s nabídkou hybridního motoru?
To nemohu říct, to je věc majitelů. Ale hybridní technologie je velké know-how Toyoty a nevím, zda bude sdíleno i pro jiné značky.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Zemědělci znovu vyrazí do Prahy. Protesty vypuknou za tři týdny

2. května 2024  15:08

Další kolo protestních zemědělských akcí bude ve středu 22. května v Praze. Ve čtvrtek to...

ČNB znovu snížila sazby. Úrok ovlivňující hypotéky je nejníž od května 2022

2. května 2024  14:34

Aktualizujeme Bankovní rada České národní banky ve čtvrtek zasedla, aby rozhodla o výši úrokových sazeb. Znovu...

Za první čtyři měsíce hospodařil stát s deficitem 153,1 miliardy

2. května 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu vyšplhal ke konci dubna na 153,1 miliardy korun To je historicky třetí...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...