Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Analýza: Komu se vyplatí šrotovné

  9:30
Dosavadní vládní strany se ve středu dohodly s ČSSD na vyplácení třicetitisícového příspěvku na nákup nového vozu výměnou za likvidaci starého. Šrotovné, které po vítězném tažení Evropou míří do Česka, teprve ale hledá přesná pravidla.

Pravidla pro vyplácení šrotovného bude příští týden dolaďovat expertní komise. Ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

Zpráva vzbudila velký zájem - a řadu otázek. Komu se vyplatí o příspěvek požádat? Jaké auto bude možné si takto koupit? Na kolik lidí se dostane? Kolik to bude stát?

Tři podstatné věci jsou už jasné. Zaprvé: Třicet tisíc korun, které stát z peněz daňových poplatníků pošle majitelům aut starších deseti let na nákup nového auta, nebude pro zákazníky od podzimu jedinou úsporou.

Přidělení šrotovného bude podmíněno i další slevou od automobilky či prodejce. "O její výši budeme ještě jednat. Půjde ale o podobné částky jako na Slovensku," říká poslanec Milan Urban (ČSSD). Na Slovensku lidé dostávají 1 000 eur, dá-li jim prodejce slevu do 500 eur, 1 500 eur pak při slevě větší.

"Chceme, aby se na této podpoře podíleli i prodejci," vysvětlil Urban. Jinými slovy, dealeři budou muset slevit nejméně patnáct tisíc korun z ceny auta. "Nebojím se, že by předtím zdražili. Je tu velká konkurence," říká stínový ministr průmyslu.

Většina ojetin má vyšší cenu

Zadruhé: Modelů a typů vozů, které si lidé budou smět s přispěním státu koupit, bude poměrně málo. Nové auto nesmí stát více než půl milionu korun. A v pravidlech další podmínka: emise CO2 nižší než 160 gramů na kilometr.

Tu nesplní některá levná auta na trhu: například Dacia Logan v benzinovém provedení. Škoda Roomster s benzinovým motorem se do limitu vejde jen v nejslabší verzi.

A zatřetí: Majitelům drtivé většiny desetiletých aut se třicetitisícový příspěvek nevyplatí. Mezi desetiletými ojetinami má totiž podle současných cen na trhu 98 procent vozů vyšší cenu než 30 tisíc korun.

Ještě u dvanáctiletých aut se odevzdání na vrakovišti vyplatí jen každému desátému majiteli. Ale například v Německu to prodávající nezajímalo a nechávali sešrotovat i auta s vyšší cenou.

Zatím se neví, kdo bude šrotovné vyplácet

Podrobná pravidla pro vyplácení šrotovného bude příští týden řešit ministerská expertní komise. Konečnou podobu pak schválí vláda.

Na Slovensku lidé dostávají šrotovné přímo v autosalonech jako slevu z ceny auta, prodejce pak rozdíl vypořádá se státem sám. V Německu naopak lidé dostanou peníze sami až po koupi vozu. Jak získají lidé šrotovné v Česku, to není ještě jasné.

Automobilová lobby se přiklání ke slovenskému způsobu, kdy peníze řeší prodejce přímo se státem a zákazník zaplatí méně v prodejně. V Německu naopak dostávají lidé dotace nepřímo zpětně, tedy bez prodejce.

"Podle nás by bylo výhodnější a jednodušší, aby se to řešilo přes prodejce. Řeší se to pak mezi autosalony a státem přes daň z přidané hodnoty," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Sociální demokraté sice chtějí raději model, kdy by se peníze vyplácely přímo lidem, ale jsou i ochotni ustoupit. "Není to pro nás dogma," podotkl Urban.

Vláda musí také vymyslet, který úřad bude mít dotace na auta na starosti a kde na takovou podporu vezme peníze. Na Slovensku je to tamní obdoba ministerstva průmyslu a obchodu, u nás tato povinnost skončí zřejmě na ministerstvu financí. "Jednou z variant je i Státní fond životního prostředí. Je to program, který zlepší u nás ovzduší," vysvětlil Urban.

Podle něj stát na šrotovném neprodělá a peníze se České republice vrátí na vybrané dani z přidané hodnoty. Tu by jinak zřejmě nevybrala: do autosalonů se podle očekávání odborníků pohrnou hlavně lidé, kteří si jinak nová auta nekupují.

Expertní komise musí doladit i minimální dobu, jak si lidé budou muset nové auto nechat. Ochranná lhůta má zabránit zneužívání šrotovného spekulanty.

K tomu, abyste šrotovné na podzim získali, musíte nejprve nechat auto sešrotovat. S tím se však nevyplatí pospíchat a počkat, až stát vyhlásí jasné podmínky.

"Je potřeba nejprve auto ekologicky zlikvidovat a pak jej trvale odhlásit," vysvětluje běžný postup v jiných zemích tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl. V Česku bude postup zřejmě identický.

Autoři: , ,

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

4. května 2024

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...