Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čína má chuť na padlé automobilové značky

  9:35
Prozatím nosí Evropané německé tenisky Adidas vyrobené v Číně. Zakrátko budou možná Asijci jezdit čínskými auty vyrobenými v Německu. Krize obrací zažité pořádky ve světě naruby, v automobilovém průmyslu asi nejvíce. A skeptici tomu ani neříkají obrat, ale jen "urychlení očekávaného vývoje".
Čínská automobilka Geely má zájem mimo jiné i o značku Saab. Ilustrační foto.

Čínská automobilka Geely má zájem mimo jiné i o značku Saab. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Současný hluboký propad automobilového průmyslu není nic, co by svět nezažil a co by mělo odliv majetku na východ odstartovat. Například při první ropné krizi v roce 1973 se propadl prodej automobilů o 16 procent.

Současný propad v důsledku finanční krize odhadují analytici společnosti PricewaterhouseCoopers na dvacet procent. Návrat na předkrizovou úroveň předpovídají na rok 2012.

Tato krize však bude pro automobilový průmysl jiná než ta v sedmdesátých letech. A není to jen tím, že tentokrát není způsobena extrémně vysokou cenou ropy.

Hlavní rozdíl bude v tom, že zásadně ovlivní strukturu vlastníků v automobilkách. Už dnes je na prodej hned několik značek a vlastníci se od loňského podzimu mění i ve "zdravých“ automobilkách, z nichž je většina obchodovatelná na burzách.

Například v září se pokoušel americký miliardář Kirk Kirkorian zlomit rozhodovací monopol Fordovy rodiny v jejich tehdy ještě úspěšné rodinné automobilce.

Fiat vrací úder

A že je v automobilovém průmyslu vše naruby, dokládá i příklad Fiat Group. Krachující firmu v roce 2000 koupil koncern General Motors. V roce 2005 se z kontraktu kvůli ztrátovosti vyplatil. Teď chce Fiat naopak vykoupit krachující značky od General Motors a stát se největším světovým výrobcem.

Koncern Ford

Volvo

- snaha o prodej trvá již několik let. Dříve mělo zájem například BMW nebo Geely.

"I když mají problémy všichni, vyplatí se myslet dopředu a pustit se do obchodu,“ shrnuje myšlenku přeživších výrobců šéf Fiatu Sergio Marcchione.

V rozehrané partii automobilek o historicky nejvýhodnější akvizice sice zatím s převahou dominuje právě italský Fiat, mezi zájemci o koupi automobilových značek, kterých je v současné době na prodej nevídané množství, se však velmi často objevuje i největší čínský soukromý výrobce aut Geely.

Výrobce, který se v Evropě zapsal například nepovedenou kopií limuzíny Rolls-Royce, před měsícem projevil zájem o koupi švédského Volva, kterého se zbavuje Ford. A nyní je spolu s Fiatem mezi třemi vážnými uchazeči o druhou severskou automobilku - Saab.

Kdo by si koupil Geely Vectra?

Fritz Henderson, generální ředitel koncernu General Motors, který Saab prodává, Číně automobilku přenechat nechce. "Bojí se konkurence pro Buick,“ uvedl podle agentury Bloomberg zdroj přímo z General Motors. Buick je v Číně velmi oblíbenou značkou.

VW

Světovou jedničku se pokusilo získat Porsche. Díky půjčce ve firmě získalo podíl 51 procent. Automobilky se dohadují na fúzi.

Nejde jen o obchodní konkurenci, ale i o samotnou výrobu. Číňané totiž zatím konstruují auta technologicky neschopná konkurovat těm evropským nebo americkým. Pokud by získali evropskou automobilku se všemi technologiemi, ušetří jim to minimálně několik let vývoje. Pokud by čínská automobilka začala s evropskými technologiemi vyrábět auta v Číně, srovnala by krok v kvalitě, ale stále by zůstala výrazně levnější.

"Do budoucna to může být pro etablované automobilky ze Západu problém. Buď nepřežijí, nebo dojde k jejich prodeji na Východ,“ míní Ladislav Tajovský z Katedry hospodářských dějin pražské VŠE. A upozorňuje, že přirovnávat současnou krizi k jakékoliv předchozí je vzhledem k jiným poměrům ve světové ekonomice zavádějící.

Koncern GM

Saab

- O koupi se ucházejí tři vážní zájemci - italský Fiat, čínské Geely a neznámá německá banka.

Opel

- Zájem má Fiat.

Saturn

- V Evropě nepříliš známá značka prodávala v USA auta podobná evropským. Zájem má jeden investiční fond, mluví se i o spojení s Nissanem či Renaultem.

Hummer

- Podle šéfa GM existuje několik vážných zájemců o koupi výrobce velkých off-roadů.

Pontiac

- Nejohroženější značka. Dealeři těchto luxusních aut mají zájem o její odkoupení.

Znamená zájem čínských investorů, že z výrobní linky v německém Eisenachu může v budoucnu sjíždět třeba Geely Corsa nebo Britové budou kompletovat Range Tata? Ze současných "problémových“ automobilek hrozí naprostý zánik jen Pontiaku a méně známému Saturnu z koncernu General Motors.

"Značky, u kterých se podaří zachovat výrobu, se ale pravděpodobně udrží,“ míní Tajovský. Vzhledem k provázanosti automobilek totiž značka a design tvoří významnou část hodnoty, kvůli které si lidé auto kupují.

Chrysler

Dvacet procent zkrachovalé firmy už vlastní Fiat, jednalo se i o prodeji značky Jeep.

Neplatí to však nevyhnutelně. Pod povrchem jsou si dnešní auta podobná, automobilky často sdílejí velkou část techniky. Koncern General Motors například použil platformu z Opelu Vectra pro model Saturn LS i Saab 9-5.

A spolupráce je obvyklá nejen uvnitř skupiny. Prakticky totožná auta jsou například velkoprostorové modely značek Peugeot, Citröen, Fiat a Lancia. Stejnou techniku sdíleli už jejich předchůdci, malá užitková auta těchto značek měla na přelomu tisíciletí dokonce i stejný design.

Podle viceprezidenta českého Sdružení automobilového průmyslu Pavla Juříčka je v takto provázaném automobilovém průmyslu jedno, komu automobilka patří. "Je to spíš otázka evropského konzervatismu, která volá po obraně před indickým či čínským kapitálem,“ míní.

Riziko, že by se výroba aut z Evropy nebo Spojených států přesunula do Číny, je totiž podle ekonomů minimálně prozatím zanedbatelné.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...