Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejlepší podnikatel světa: Věřím, že General Motors nepadne

  10:50
Monte Carlo (Od našeho zvláštního zpravodaje) - S podnikáním začínal v roce 1985, kdy zkusil vyrábět první skla do automobilů v Číně. Dnes je Cao Dewang, většinový vlastník firmy Fuyao Glass Industry, čtvrtým největším výrobcem autoskel na světě a od včerejška také nejlepším podnikatelem světa v soutěži firmy Ernst & Young.

Světový podnikatel roku 2009, Číňan Cao Dewang se svou čerstvě získanou trofejí. | foto: kenlennox.com

Když Cao Dewang do byznysu vstupoval, prakticky veškerá skla do automobilů se do Číny dovážela. Teď je to naopak, Cao ovládá sedmdesát procent domácího trhu a dodává gigantům jako je Toyota, GM nebo Volkswagen. "Věřím, že General Motors nepadne. Pozvali mě na oslavu," říká novopečený nejlepší podnikatel světa.
 
Proč si myslíte, že jste vyhrál právě vy?
Myslím, že díky tomu, že jsem firmu vybudoval od nuly. To bylo jedno z důležitých kritérií porotců. Poprvé jsem zkusil podnikat v roce 1985, kdy byla téměř veškerá automobilová skla do Číny dovážena. Dnes se do Číny nedováží ani jedno procento, my ovládáme asi sedmdesát procent čínského trhu a celosvětově desetinu. Dodáváme osmi největším automobilkám, od General Motors, Toyotu až po Audi a Volkswagen.
 
Nepřijdete brzy o svého velkého odběratele General Motors, který je před krachem?
General Motors je ve vážných finančních problémech, ale věřím, že nezbankrotuje. Tento týden jsem od nich dostal pozvání, abych se čtvrtého června zúčastnil v Detroitu oslavy, kterou firma pořádá pro svých deset největších dodavatelů. Přece by mi to jinak neposílali.
 
Jak finanční krize, která hodně ovlivnila automobilový průmysl, zasáhla váš byznys?
Ne tak hodně jako západní firmy. První čtvrtletí letošního roku bylo sice meziročně slabší o čtyřicet procent, ale ve druhém už jsme meziročně o dvacet procent rostli. Výsledky prvního čtvrtletí také hodně ovlivnily Vánoce a čínský Nový rok - svátky, které byly hodně blízko sebe. Takže se moc nevyrábělo.
 
Vidíte na krizi něco pozitivního?
Automobilový průmysl se mění a výrobci musejí kvůli konkurenci uvádět na trh stále častěji stále více různých modelů. To znamená, že my vyrábíme série skel kolem dvou set tisíc kusů místo dřívějších dvou milionů. A ty ještě musíme posílat po různých částech světa. Jenže to nám vyhovuje, protože jsme byli zvyklí na zásobování domácího čínského trhu, který potřeboval menší počty skel. Teď se umíme lépe přizpůsobit.
 
Jak dlouho může útlum trvat?
Těžko říci, jak dlouho se bude odvětví z krize vzpamatovávat. Určitě uvidíme konsolidaci v autoprůmyslu, o námluvách mezi GM či Fiatem se mluví veřejně, ale ať to dopadne jakkoli, GM v nějaké podobě přežije. General Motor má dvě velká témata k řešení: silné odbory a závislost na velkých autech. Věřím, že i díky zásahu americké vlády Baracka Obamy bude s odbory GM co nejdříve uzavřena kolektivní smlouva. My máme výhodu ve velkých finančních pobídkách čínské vlády, která nám pomáhá s likviditou i podporuje spotřebu.
 
Evropské automobilky obvykle upozorňují na špatnou kvalitu čínských výrobců. Co proti tomu děláte?
To je divné. Když si tak stěžují, tak proč naše skla kupují? Prostě dodáváme BMW, Mercedesu či Audi. To je moje odpověď.
 
Jste velký filantrop, už jste prý na dobročinné účely věnoval přes 300 milionů dolarů. Proč jste se rozhodl takto "utrácet" zisky?
Jako podnikatel musíte umět vydělat peníze, ale také je vrátit zpět do regionu, odkud pocházejí. Pomáhám hlavně studentům dosáhnout vzdělávání.
 
Investujete také do budov, které spadly při loňském zemětřesení v provincii S-čchuan, při němž zahynulo  více než pět tisíc studentů?
Náš charitativní fond není určen přímo na stavbu nebo obnovu škol, ale na podporování studentů na univerzitách a pro absolventy, kteří po vysoké škole nemohou najít práci.
 
Proč podle vás školní budovy spadly? Byly ošizené, jak tvrdí rodiče zemřelých dětí, kteří to vyčítají vládě?
(To je možná politicky citlivá otázka, ale zkusme to, říká překladatel. Cao Dewang ale bez zaváhání odpoví, pozn. red.) Souhlasím. Byla to otázka kvality. Školy nebyly dostatečně zkontrolovány po stránce bezpečnosti.
 
Stane se podle vás Čína v dohledné době ekonomickým lídrem světa?
Nevěřím, že jen tak předběhne Spojené státy nebo Japonsko. Potřebujeme nejdříve utratit obrovské peníze na rozvoj vlastní ekonomiky a infrastruktury, než se přiblížíme Západu. A to nás bude stále brzdit. Ale je jasné, že jsme díky finančí krizi, která Čínu tolik nezasáhla, získali určitou výhodu.

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...