"Budeme dál přidávat linky, tohle je teprve začátek," říká šéf Wizz Airu József Váradi. Už příští rok chce v Praze mít milion cestujících. Většina nových tras povede na západ či k moři, expanzi na východ totiž brání uzavřené nebe pro dopravu mezi EU a Ukrajinou či Ruskem. Zatím v Česku Wizz Air prodal 150 tisíc letenek.
Pozici jedničky mezi nízkonákladovými hráči okupují v tuzemsku už tři roky SkyEurope. Věčně ztrátové aerolinky však čelí v poslední době už i čím dál méně trpělivým věřitelům, kterým firma dluží miliony. Jejich šéf Jason Bitter zůstává i nadále optimistický a tvrdí, že špatné zprávy o stavu jeho firmy paradoxně pomáhají v růstu počtu rezervací.
Wizz Air není nikde na burze a své hospodaření detailně neodkrývá. Podle Váradiho je firma už několik let zisková. "Náš byznys roste třicetiprocentním tempem ročně. Takhle bychom nemohli růst, aniž bychom měli patřičné výsledky," tvrdí Váradi a dokladuje to například masivním nákupem nových airbusů. První umístí firma na konci června i do Prahy, další bude následovat o pár týdnů později. Na pražskou základnu už Wizz Air přijal sedmdesát lidí.
Ceny jdou stále dolů
Podle Váradiho budou ceny letenek po Evropě dál klesat. "Ročně nám průměrná cena klesá o tři procenta a myslím, že tento trend bude pokračovat," odhaduje. Konkurenční boj je v oblasti levných letů tak tvrdý, že podle vlastních slov na některé cesty z Prahy doplácí cestujícím letištní taxy ze svého.
Jak tedy zvyšovat příjmy? Cestou je podle něj hledání dalších příjmů z cestujících, které zaplní propad v příjmech za letenky. Tedy například poplatek za zavazadla či platbu kartou. Podle něj je už nyní jistý poplatek za odbavení na přepážce – firma ho zavede ve chvíli, kdy spustí odbavení přes internet. "Intenzivně na tom pracujeme, je to otázka šesti až devíti měsíců," dodal manažer.
Linky z Prahy se sice dobře plní, ale zatím si na sebe nevydělají. "Když otevíráte novou linku, první rok je investice, druhý je v případě úspěšnosti na nule a třetí na ní začnete vydělávat," dodal Váradi. Wizz Air v Praze expanduje v době, kdy řada dopravců naopak své kapacity omezuje. "Krize není dobrá, ale má jednu výhodu: pročistí trh. Je mnoho podniků, které nemají šanci přežít. Jen pojídaly kapitál, létaly se ztrátami a ničily trh," míní Váradi.
Maďarský dopravce je svým modelem podnikání velmi podobný největšímu hráči na evropském nebi, irskému Ryanairu – jak výší dodatečných poplatků, tak létáním na druhořadá letiště. Váradi v odlehlejších letištích vidí výhody. Jako příklad dává Brusel Charleroi: "Za deset minut jste venku z haly a jedete do Bruselu, v té době jste na hlavním letišti Zaaventem ještě v halách a přemýšlíte, kde vlastně jste. Jsou mnohem levnější, a proto můžeme mít mnohem nižší ceny."