V USA by se díky šrotovnému mělo prodat až 220 tisíc nových aut. To je asi 12 vozů na jednoho prodejce. Prémie však zřejmě nepomůže zvýšit výrobu, vláda proto uvažuje, že pokud bude program úspěšný, celkovou částku na šrotovné zvýší.
USA už do automobilového průmyslu napumpovaly miliardy dolarů na pomoc zkrachovalým automobilkám General Motors a Chrysler Group. Podmínky programu šrotovného stanovilo ministerstvo dopravy tak, aby pomohly i prodeji malých dodávek a sportovních užitkových vozů firem GM, Chrysler a Ford. Nejvíce úsporných osobních vozů v USA prodají japonské firmy Toyota Motor a Honda Motor.
Prodej aut klesl o třetinu
Podle údajů společnosti Autodata prodej automobilů ve Spojených státech klesl v červnu o 28 procent, což byl nejmenší pokles za devět měsíců.
Analytici předpokládají, že prodej automobilů ve Spojených státech v celém letošním roce dosáhne 9,69 milionu vozů. V loňském roce se v USA prodalo 13,2 milionu aut.
Šrotovné v různé podobě zavedla téměř polovina zemí Evropské unie, včetně Slovenska. V České republice zatím zavedeno nebylo a prezident Václav Klaus návrh zákona s balíčkem protikrizových opatření včetně šrotovného na počátku tohoto měsíce vetoval.
Názory na šrotovné se různí. Zatímco některé automobilky opatření vítají a zvyšují díky němu odbyt, jiní výrobci to kritizují a ekonomové to z celkového hlediska hodnotí jako spíše kontraproduktivní krok. Analytici často upozorňují, že šrotovné podpoří prodej jen jednorázově. Navíc se podle nich poptávka soustředí jen do krátkého období.