Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Firmy v době krize víc míří na gaye, Česko je zatím pozadu

  3:00
"Čtvrtinová sleva na pronájem auta s vaší A-kartou," láká zákazníky na svých amerických stránkách pod fotografií dvou usmívajících se spolujezdců řetězec autopůjčoven Avis. Firmy ve světě se snaží čím dál víc zalíbit gay zákazníkům. V Česku je takové uvažování firem zatím v plenkách.
Gay friendly byznys se v Česku neujal. Ilustrační foto

Gay friendly byznys se v Česku neujal. Ilustrační foto - Gay friendly, homosexualita | foto: Profimedia.cz

Zdá se, že nákupní apetit homosexuální menšiny ani v době ekonomické krize neutuchá. "Žádný markantní propad tržeb jsme nezaznamenali. Recese se projevuje spíš na dýšku nebo na menším využívání extra služeb, jako je whirlpool nebo sauna," říká barman Tomáš z malého pražského gay hotelu Nouvum Garden, který si nepřál uvést své celé jméno.

"Teď je to slabší, ale to může být prázdninami. Před nimi byly tržby podobné jako loni a doufám, že po létě se to zase vrátí," uvedl jednatel největšího gay klubu v Česku, pražského Valentina. Své jméno mít v novinách nechtěl.

Gayové a lesbičky často spadají do kategorie "dva příjmy, žádné děti", a tak se nemusí ve zlých časech tak omezovat. Podle řady průzkumů také obecně vydělávají v průměru víc než heterosexuálové. Mimo jiné proto, že častěji dosahují vyššího vzdělání – musí se víc snažit, aby si ve většinové společnosti vydobyli respekt.

Vstřícnost, která se vyplatí

"Na podzim se chystám do New Yorku a vybral jsem si Marriott hotel, protože má speciální balíček pro gay páry (OUT in New York Package, pozn. red.)," říká producent a mediální agent českých celebrit Janis Sidovský. V New Yorku, kde homosexuálové tvoří desetinu ze 47 milionů turistů, lákají hotely tyto klienty například na noc zdarma navíc nebo jídlo v restauraci zdarma.

V Americe je marketing otevřeně cílený na sexuální menšinu běžný. Gay friendly, tedy k homosexuálům vstřícná, se snaží být například síť autopůjčoven Avis. Inzeruje, že najaté auto může řídit i klientův partner stejného pohlaví, a nabízí speciální slevovou kartu se symbolem gayů – duhou.

"Pokud existuje segment na trhu, který se nějak liší, proč nevyužít příležitosti a nevytvořit pro něj strategii na míru," říká Australan Ian Johnson, zakladatel mezinárodní společnosti Out Now Consulting zaměřující se na gay marketing. Momentálně připravuje kampaně zaměřené na gay cestovatele pro německou, švédskou, telavivskou a berlínskou turistickou kancelář a pro aerolinky Lufthansa.

Marketing

Pokud existuje segment na trhu, který se nějak liší, proč nevyužít příležitosti a nevytvořit pro něj strategii na míru

Šance se chopila i společnost Diageo, největší světový výrobce alkoholu (např. Johnny Walker). Její vodka Ketel One zaštiťovala v červnu newyorský průvod gayů a lesbiček. "Utrácíme víc za marketing zaměřený na menšiny, abychom oživili prodeje v USA," uvedl pro agenturu Bloomberg Larry Schwartz, prezident Diageo USA. Na rozdíl od konkurentů Pernod-Ricard a Bacardi se mu výši tržeb ve Spojených státech daří udržet.

V Česku mají podnikatelé k takovému přístupu zatím daleko. "Gay friendly strategii uvedly do praxe jen některé z našich 3 200 hotelů. V Česku takovou politiku nemáme," říká PR manažerka pro síť Marriott v Česku Tereza Agnew.

Podle odhadu Asociace českých cestovních kanceláří přijelo loni do Česka 400 tisíc gay turistů z celkem 6,7 milionu zahraničních návštěvníků. Gayové se soustřeďují na Prahu, kde existuje něco jako gay čtvrť – jsou to Vinohrady, kde se nachází většina z asi 30 gay klubů a kaváren.

Gay friendly přístup není v Česku rozšířený

Navzdory vysokým číslům je povědomí o gay friendly přístupu v Česku spíše malé. Na gay turistickém serveru Praguesaints.cz inzeruje 23 pražských hotelů – mezi jinými čtyřhvězdičkový hotel Yasmin či Clarion nebo pětihvězdičkový Buddha Bar. "Jsme partneři IGLTA (Mezinárodní cestovní asociace gayů a lesbiček), ale pouze jejich prostřednictvím komunikujeme své služby," říká Jan Kratina, ředitel CPI Hotels (síť Clarion).

Řada společností se při dotazu na to, jak ve svém marketingu myslí na gay a lesbickou komunitu, omezí na odpověď, že mezi svými klienty nerozlišuje. Platí to například pro dalšího českého partnera IGLTA, aerolinky ČSA. "Jsme otevřeni všem zákaznickým skupinám," uvádí Hana Hejsková z ČSA. Myslet na své zákazníky ze 4% menšiny se může vyplatit. "Když firma vyjadřuje zákazníkovi své sympatie, on jí to pak vrací," říká Sidovský.

Potvrzuje to i zakladatel amerického automobilového serveru Gaywheels.com, kde inzerují zejména autosalony. "Gay zákazníkům záleží na tom, aby když vstoupí do autosalonu se svým partnerem, se jim dostalo stejného respektu jako heterosexuálním párům," uvádí Joe LaMuraglia. Vstřícný přístup dealera je důležitější než to, jakou značku prodává. Největší popularitě se nicméně u návštěvníků serveru těší Mazda, Audi, BMW, VW a Mercedes.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Zemědělci znovu vyrazí do Prahy. Protesty vypuknou za tři týdny

2. května 2024  15:08

Další kolo protestních zemědělských akcí bude ve středu 22. května v Praze. Ve čtvrtek to...

ČNB znovu snížila sazby. Úrok ovlivňující hypotéky je nejníž od května 2022

2. května 2024  14:34

Bankovní rada České národní banky ve čtvrtek zasedla, aby rozhodla o výši úrokových sazeb. Znovu...

Za první čtyři měsíce hospodařil stát s deficitem 153,1 miliardy

2. května 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu vyšplhal ke konci dubna na 153,1 miliardy korun To je historicky třetí...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...