Jablonecká bižuterie má podle mnoha odborníků naději na záchranu. Proto se snaží, aby tradiční odvětví po pádu obřího výrobce Jablonex Group neskončilo ve skanzenu.
Obří akcí za asi 100 milionů korun je třeba návrh turistického centra. Bude to jedno z mála míst v Evropě, kde si návštěvníci vyzkoušejí práci pasíře, sami si nad kahanem vyrobí vinutou perli, naučí se vyšívat korálky, pájet, foukat a řadu jiných věcí.
Existuje několik pilířů jablonecké bižuterie. "Skleněné perle v široké barevné škále, místní design, kvalita řemeslného zpracování a kvalitní galvanizace (povrchové různobarevné úpravy kovových dílů)," jmenoval body důležité pro budoucí vývoj bižuterního průmyslu v Jablonci Pavel Kopáček a člen Svazu výrobců bižuterie a majitel firmy Jablobijoux.
Řadu těchto pilířů zajišťovala právě Jablonex Group, například jako velká firma zastupovala místní produkci v zahraničí.
Svaz výrobců bižuterie plánuje vybudovat ve městě novou značku "Made in Jablonec" a proslavit ji venku. "Zatím je to pracovní název. Značka by symbolizovala, že produkt pochází z regionu a že výrobce dodržuje zmíněné pilíře jakosti," vysvětlil pravidla Kopáček.
Hlavním cílem je odlišit jablonecké zboží od méně kvalitních konkurenčních výrobků z Asie. "Chceme to vše stihnout letos. Čím dříve, tím lépe," poznamenal Kopáček.
Největším a nejvýznamnějším projektem Muzea skla a bižuterie v Jablonci, Okresní hospodářské komory, Svazu výrobců bižuterie, Eurocentra a firmy Jablobijoux je turistické bižuterní centrum.
Lidé si zkusí bižuterii vyrobit
"Chtěli bychom kupovat informace o nových módních trendech a díky tomu by je získali výrobci a připravili podle nich nové kolekce, s nimiž pak lépe uspějí na trhu v zahraničí," upozornila ředitelka muzea Jaroslava Slabá.
Designem a trendy by se zabývala jen jedna část projektu. V té první by lidé viděli, jak se bižuterie vyrábí, a mohli by si to i zkusit. "Plánujeme i výstavu na téma Zdobení člověka od pravěku po současnost. Objevila by se tu bižuterie z různých období. Na její tvorbě chceme spolupracovat se studenty i profesionálními návrháři," vysvětlila ředitelka.
V posledním sále chystá velkou prodejnu bižuterie a upomínkových předmětů. Projekt má zaplnit prostory Eurocentra pod klubem Na Rampě. O peníze na jeho vybudování muzeum požádá ministerstvo kultury a Evropskou unii.
"Chceme ho otevřít co nejrychleji, v příštím nebo přespříštím roce," upřesnila Slabá. Na Jablonecku jsou necelé dvě stovky bižuterních firem. Ve svazu jich je asi čtvrtina, která zaměstnává celkem dva tisíce lidí.
Již od pádu Jablonex Group odborníci hovořili o tom, že pro zachování bižuterie je nutné, aby se místní firmy spojily. To by měl zajistit právě svaz. Ten například buduje exportní oddělení, v němž chce spolupracovat s ministerstvem průmyslu a obchodu a prezentovat místní zboží v zahraničí, ale i v Česku.
"V únoru se chystáme na brněnský veletrh Styl/Kabo, kde postavíme "Jabloneckou ulici". V ulici budou stánky jabloneckých firem, které evokují fasády secesních domů. S tímto nápadem chceme vyrazit i do ciziny," popsal plán Milan Kohout z firmy JBX Promotion.
Výrobci bižuterie mají potíže již několik let. Rok před hospodářskou krizí přišli o velkou část zisků kvůli posílení koruny vůči dolaru a euru. Pak přišla další rána – recese. Třetí, co je mohlo poslat na dno, byl konec Jablonex Group. Společnost totiž vyráběla polotovary, které velká část firem potřebuje.
Produkce skla, perlí a drobných korálků se chopila v desenských a zásadských sklárnách Preciosa. Část kovových komponentů dodává firma Lucid, která koupila od Jablonexu některé nástroje k jejich výrobě.
"Ještě je třeba zajistit, aby fungovala galvanizovna. A o to se nyní se svazem snažíme. Majitelé ale chtějí moc peněz," dodal Jaroslav Hlubuček ze Svazu výrobců bižuterie.