Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České dráhy nakupují: některé vlaky bez tendru, jiné zase dráž

  3:33
České dráhy mají výrazně více peněz na investice než v předchozích letech. Většinu vlaků však stále nakupují od Škody Transportation. Motorové soupravy Regionova dokonce meziročně podražily o 15 procent. Kritikům navíc vadí, že část zakázek zadává firma přímo, bez vypsání soutěže.

Žluto-zelený vláček Regionova dobře ilustruje vztahy mezi Českými drahami a Škodou Transportation. | foto: České dráhy

Rozdíl mezi modernizovaným žluto-zeleným motoráčkem Regionova vyrobeným v roce 2008 a jeho o rok mladším bratrem okem nepoznáte. Vlaky dodávané firmou Pars Nova, která patří pod Škodu Transportation, se přesto výrazně liší: svou cenou.

Ještě v srpnu roku 2008 stála dvouvozová souprava Regionova České dráhy 25,8 milionu korun, o rok později už 29,7 milionu. Případ vlaků Regionova dobře ukazuje vztahy mezi drahami a Škodou Transportation. Dopravce, který se chlubí transparentností, nemá problém zadat miliardové zakázky bez soutěží firmě, jejíž skuteční vlastníci jsou v utajení.

Dráhy mají pro vyšší ceny regionov vysvětlení. Jde o zakázku z nové soutěže a jinak vybavené vozy. "ČD u druhého výběrového řízení požadovaly některá technická vylepšení, například jiné vedení dvojkolí, mazání okolků či elektrické spínání kompresorů," vypočítává mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

S tím však nesouhlasí železničář Jindřich Berounský, který současné vedení dlouhodobě kritizuje a dostal nedávno výpověď. "Elektrické spínání představuje jedno relé za dvě stovky, mazání okolků je pro poslední kontrakt naopak o 35 až 40 tisíc korun levnější," oponuje Berounský.

O zdražení se zajímá ministerstvo

Lepší výbavou vysvětluje zdražení regionov i jejich výrobce. "Zvýšení ceny odpovídá inovacím, díky nímž jsou vozy třeba méně hlučné nebo lépe topí," uvedl mediální zástupce Škody Transportation Miroslav Novák.

O zdražení se začalo zajímat i ministerstvo dopravy, jehož zástupci v dozorčí radě drah si chtějí vyžádat dokumentaci tendru.

Dopravce přitom nemá problém ani se zadáním zakázky úplně bez soutěže. Třeba v závěru loňského roku si objednaly dráhy během dvou měsíců od firem patřících pod Škodu Transportation bez soutěže vlaky za čtyři miliardy korun. Dráhy přímé zadání obhajují tím, že by se do soutěže jiní zájemci nepřihlásili.

Z celkových 12,6 miliardy korun, které od roku 2007 šly do nových vozidel, modernizací či pravidelných oprav, směřovalo ke Škodě či jejím dcerám 11,3 miliardy. Většina z nich právě do regionov a elektrických souprav CityElefant, které jezdí zejména v okolí Prahy, méně pak na Ostravsku.

Firma by přitom mohla ušetřit. Jeden CityElefant stojí dráhy 230 milionů korun. Když se tato částka vydělí počtem míst (310), tak vyjde, že náklady na jednu sedačku činí 742 tisíc korun. Třeba u čtyřvozových vlaků od Siemensu, které nakoupily švýcarské dráhy SBB, činí náklady na sedačku 516 tisíc korun, což je ve srovnání se CityElefanty o 30 procent méně.

"Chtěl jsem předejít řečem, že nadržujeme Pentě"

Podobně nevýhodný je v tomto srovnání také nákup lokomotiv řady 380. Například slovinské železnice si v roce 2004 objednaly obdobné lokomotivy Taurus v přepočtu za 100 milionů korun za jednu. České stroje vycházejí na 133 milionů korun.

Ani vypsání soutěže však nemusí znamenat, že se na dráhy přiřítí konkurence. Jako příklad může posloužit tendr na pronájem nádražních prostor z konce loňského roku, jehož podmínkám nápadně vyhovovala trojice společností patřících skupině Penta: obchody Žabka, sázkové kanceláře Fortuna a lékárny Dr. Max.

Výběrové řízení na pronájem prostor bylo vypsáno před vánočními svátky a na podání nabídek bylo jen 14 dnů. Šéf nemovitostí Českých drah Milan Matzenauer krátkou lhůtu na soutěž obhajuje tím, že firma měla řadu nádraží v opravě a chtěla je co nejdříve pronajmout.

Sám tvrdí, že je rád, že prostory získaly právě firmy Penty. Smlouvu prý mohl podepsat i bez soutěže. "Mám na to pravomoci, ale chtěl jsem předejít řečem, že nadržujeme Pentě. Hodně kolem toho naběhali, proto jsem rád, že to takto dopadlo," říká Matzenauer.

Firmám, které mají s dráhami na pronájmy dvacetileté smlouvy, se nelíbí, že je obešly a prostory jim nenabídly. "Naše žádosti včetně dispozičních studií leží na dráhách několik let," tvrdí šéf firmy JPServis provozující prodejny Pont Marek Cagášek.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Nový poplatek generuje Benátkám slušné příjmy. Vybralo se už 18 milionů korun

7. května 2024  5:50

Počínaje 25. dubnem začaly Benátky vybírat poplatek ve výši pěti eur (asi 125 korun) od každého...

Jak známky porazily inflaci. Cena těch nejlepších se za pár let i zdvojnásobila

7. května 2024

Kdo se rozhodl s dvoucifernou inflací uplynulých let bojovat investicí do známek, tak se znalostmi...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Ruskému ropnému průmyslu docházejí lidi, důvodem je válka na Ukrajině

6. května 2024  16:24

Ruský ropný a plynárenský průmysl hraje zásadní roli pro financování invaze na Ukrajinu. Kremlu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...