Hodnota nejcennějších sto značek světa navzdory finanční krizi vzrostla o 4 procenta na více než dva biliony dolarů.
Nejsilnější evropskou značkou je mobilní operátor Vodafone, který byl na prvním místě i loni. Hodnota této značky je 44 miliard dolarů.
Nejcennější značky světa | |||
pořadí | 2009/2010 | značka | cena (mld. $) |
1. | = | 114,260 | |
2. | +2 | IBM | 86,383 |
3. | +3 | Apple | 83,153 |
4. | -2 | Microsoft | 76,344 |
5. | -2 | Coca Cola | 67,983 |
6. | -1 | McDonald's | 66,005 |
7. | +1 | Marlboro | 57,047 |
8. | = | China Mobile | 52,616 |
9. | -1 | GE | 45,054 |
10. | NA | HP | 39,717 |
Z prvních deseti značek v žebříčku nejvíce posílil Apple (o 32 %) a IMB (o 30%). Hodnota značky Microsoft neklesla, ale přesto se díky růstu předchozích značek firma posunula na čtvrté místo.
Do Top 100 žebříčku se dostalo jedenáct nových značek, například ExxonMobil, Shell, Samsung a Sony. Stejné množství vypadlo, mezi nimi je třeba DHL, Canon, Espirit, ING, Yahoo!, KFC, Ikea nebo Nivea.
"V minulosti se mnoho společností rychle rozhodlo reagovat na propad ekonomiky omezením svých výdajů do marketingu," říká Joanna Seddonová, CEO společnosti Millward Brown Optimor. "Nyní se však na prahu recese zrodil nový trend, kdy si stále více společností uvědomuje důležitost zachování svých marketingových aktivit a v mnoha případech dokonce přistoupí k navýšení rozpočtu na podporu loajality ke značce," dodává.
Značky soutěží v celkovém pořadí i v jednotlivých kategoriích, jako je například bankovnictví, luxusní zboží nebo obchod. Letos vznikla nová kategorie naftové společnosti.
Letos poprvé se do žebříčku technologických firem propracovala sociální síť Facebook. Hodnota této značky je 5,5 miliardy dolarů. Rostoucím trendem začíná být posilování značek na rozvojových trzích, především v Číně. Zatímco loni se v žebříčku Top 100 umístila jen jediná značka, letos už jich bylo 13, se sedmi značkami dominovala Čína.