Lokomotivou je jeden taxík, který vyjede ven s platným parkovacím lístkem. Za ním následuje kolona klidně i deseti "vagonů", tedy dalších taxivozů bez placení.
"Obcházením placení parkovného tratíme ročně zhruba šest milionů korun," řekla mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová. Nejde o malou sumu: řidiči ročně zaplatí na Ruzyni kolem 200 milionů korun za parkování.
Taxikáři těží z toho, že závora zůstává otevřená relativně dlouho především kvůli čidlu před ní. To nepozná, zda projelo jedno nebo deset aut, a nechává závoru otevřenou, dokud registruje pohyb.
K "vláčkovým výjezdům" dochází hlavně před terminály na krátkodobých stáních, kde jsou hodinové parkovací sazby nejvyšší: po patnáctiminutovém stání zdarma se za půl hodiny platí stokoruna. Někteří lidé takto zneužívají i dlouhodobá stání, kdy se účet běžně dostane do řádů tisícikorun.
My to neděláme, to ostatní
Podobnou praxi připouštějí i oslovení zástupci velkých taxikářských firem. Tvrdí, že oni sami to nedělají. "Víme, že se to děje. Když máme na letišti zákazníka, tak buď využíváme 15 minut stání zdarma, nebo parkujeme v krytých garážích, pokud jdeme cestujícího vyzvednout k příletům," říká například Jan Beťák, ředitel Halo Taxi.
Letiště začalo "vláčkaře" více kontrolovat společně s policií i přes kamerový systém. "V případě, že řidič nezaplatí poplatek za parkování, hrozí mu poměrně vysoké pokuty," podotkla Lagronová. Za první prohřešek dvě tisícovky, podruhé už pět tisíc a pak už 15 tisíc.
Podle členky představenstva Letiště Praha Marty Guthové nejsou kontroly zamířeny proti platícím cestujícím. "Chceme eliminovat především zbytek nepoctivých dopravců či taxikářů, kteří kromě toho, že v mnoha případech předražují služby, tak porušují pravidla parkovišť," řekla Guthová.