Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letectví je nejhorší byznys, říká šéf Emirates

  8:27
Prezident aerolinek Emirates Tim Clark je u firmy od jejího založení v roce 1985. Muž, který vybudoval ze státních dubajských aerolinek jednoho z největších dopravců na světě, přiletěl do Prahy otevřít 131. destinaci v síti Emirates. Emirates na rozdíl od jiných dopravců i během krize plánují další obří expanzi.

U zrodu Emirates stál dnešní šéf Tim Clark, jedna z největších osobností letecké dopravy. Z jeho hlavy vycházely plány na nové trasy, které firmě začaly vydělávat. Clarka, rodilého Brita, před rokem královna dokonce za jeho práci povýšila do rytířského stavu. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Praha je prvním městem z postkomunistického bloku ve střední Evropě, kam začnete létat. Proč právě sem?
Má větší potenciál na rychlejší zisk než jiná města.

Máte objednáno 90 obřích letounů Airbus A380, během příštích let chcete flotilu rozšířit o více než sto letadel. Jak moc máte tyto objednávky kryté budoucím růstem počtu cestujících?

Tim Clark

Pokud konkurenti věnují příliš času starostem o byznys jiných, tak to není normální.

Známe svůj obchodní model a víme, kam chceme během dalších osmi let. Už teď si myslíme, že těch letadel nemáme objednaných dost. Víme o každém objednaném letadle, kde a kdy přesně bude létat. Navíc části flotily starších letadel se do té doby zbavíme.

Je reálné, že někdy bude nasazen Airbus A380 i na linku do Prahy?
Je to letadlo pro 517 lidí, což je šílený počet lidí. Teď to v plánu není, ale uvidíme v budoucnu. Je hodně měst, kam jsme začínali létat už před lety s nejmenšími letadly a teď je tam taková poptávka, že už tam A380 nasadíme.

Zvažovali jste někdy, že byste létali s menšími letadly než dosud?
Ne. Lety na krátké trasy jsou hodně drahé a náš byznys je postaven jinak.

Jaký dopad měly problémy Dubaje na vaše hospodaření?
Žádný. Rostli jsme o dvacet procent a zisk jsme výrazně zvýšili.

Co čekáte v byznysu aerolinek během příštích deseti let? Přibývá názorů, že zůstane jen pár velkých a ostatní zkrachují...
To je, jako kdyby někdo říkal, že za deset let bude na světě jen pět výrobců bot nebo bank. Já tomu nevěřím. Na světě je však dost dopravců, kteří jsou roky ve stadiu klinické smrti a stále přežívají. V jiných oborech by už tyto firmy dávno zkrachovaly. Ale letectví nefunguje úplně podle zákonů trhu, stále tu jsou dopravci, kteří přežívají například díky státní pomoci. A navíc by přišli hned noví, letectví přitahuje obří množství oportunistů, kteří rádi vidí svá jména na letadlech. Je to nejhorší byznys na vydělávání.

Na které destinace se chcete v budoucnosti zaměřit?
Nemáme vyhraněný jediný kontinent, budeme se pohybovat po celém světě.

Zvažujete, že byste spustili i linky, které by nezačínaly ani nekončily v Dubaji?
Ne, všechno je u nás zaměřeno na Dubaj. Současná regulace ani příliš neumožňuje létat jinam, dostat povolení je strašně obtížné. Takže to ani neplánujeme.

Věříte, že jednou bude celosvětově otevřené nebe pro létání bez jakýchkoliv omezení?
Nevěřím, i když bych za to byl velmi rád. Je tu stále hodně zájmů státních dopravců, kteří to nikdy nedovolí.

Čekáte, že Lufthansa, Air France-KLM a další se budou snažit ještě více než nyní ochránit evropský trh před vaší expanzí?
Je jasné, že nás považují za hrozbu. Ale pokud věnují více času starostem o byznys jiných aerolinek než svému, tak to není normální.

Možná vám závidí, že v Dubaji na rozdíl od evropských letišť, která jsou přes noc zavřená a letadla tak nevyužívaná stojí, můžete létat 24 hodin bez jakéhokoliv omezení...
Co na to mám říct. Máme přestat létat v noci, protože Němci také nemohou? My jen prostě maximálně využíváme příležitost, kterou jsme dostali. Němci zase nemusí bojovat s teplotami kolem 45 stupňů, které v Dubaji běžně máme.

Plánujete, že vstoupíte někdy do nějaké letecké aliance, nebo zůstanete samostatní?
S tímhle jejich myšlením? Ne, to určitě ne.

 Vidíte nízkonákladové aerolinky jako konkurenci?
Vůbec ne. Spíše naopak, doplňují nás. Vezměte si Fly Dubai. Létají do míst, kam my létat nemůžeme nebo nechceme, otevírají nové trhy. Hodně lidí si nemůže dovolit létat za ceny, které nabízíme, otevírá to novou poptávku. V Zálivu je pět nízkonákladových dopravců, a přesto stále rosteme.

Evropské aerolinky často řeší potíže s odbory a jejich stávkami. Mají Emirates odbory?
Ne. Vlastně management jsou odbory samy o sobě, pečujeme o každého zaměstnance, jak to jen jde. Když se podíváte na piloty, platově jsou v první osmičce všech aerolinek. Pozemní inženýři jsou nejlépe placení na světě a tak dále. A nezapomeňte na to, že jim platíme v Dubaji ubytování, školy. Tak proč bychom potřebovali odbory?

Bude se nějak měnit podíl lidí, kteří s vámi letí jen do Dubaje, anebo přestupují dál?
Asi ano, ve prospěch přestupujících. Teď je to tak půl na půl. Hodně záleží na období roku a linkách.

V hodnocení kvality služeb na palubě Skytrax několik let za sebou klesáte, čím si to vysvětlujete?
Poslední dobou jsme u nich neinzerovali, to bude asi polovina důvodu. Mám hodně pochyb o tom, jak se takový průzkum dělá. Jsem hodně sebekritický, ale vím, že třeba kvalita horní paluby Airbusu A380 je jinými aerolinkami nedostižitelná. Ale moc tyhle žebříčky neřeším.

Tim Clark

Působí ve vedení státem vlastněných dubajských aerolinek Emirates od jejich vzniku v roce 1985. Než se v roce 2003 stal šéfem společnosti, měl na starosti především rozhodování o výběru nových destinací či plánování, jaká letadla firma nakoupí. Před nástupem k Emirates měl na starosti výběr tras pro bahrajnského dopravce Gulf Air. Vystudoval ekonomii na London University.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...