Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Temelín je brána na východ, říká zájemce o jeho dostavbu

  1:06
Firma ČEZ by měla v září definitivně potvrdit technické zadání, které musí splnit uchazeči o její tendr na dostavbu Jaderné elektrárny Temelín. Na jeho základě pak podají nabídku tři zájemci: ruské konsorcium vedené Atomstrojexportem, americký Westinghouse a francouzská Areva. Ta byla doposud outsiderem tendru, její viceprezident Dominique Mockly si však věří.

Viceprezident Arevy Dominique Mockly věří, že má jeho firma šanci v tendru uspět. | foto: Areva

Co je tak atraktivní na zakázce dostavby Temelína? Ve světě jsou i větší plány na jaderné elektrárny a zdá se, že kolem nich není takový rozruch.
Je to několik důvodů. Česká republika a ČEZ jsou uprostřed střední Evropy a jsou i bránou na Východ. Kdybychom si vytvořili dlouhodobý vztah s ČEZ, pomohlo by nám to otevřít dveře v tomto regionu. Dále je důležitý fakt, že už běží tendr, a to znamená vysokou pravděpodobnost, že k výstavbě reaktorů skutečně dojde. V neposlední řadě jsme evropský lídr v jaderné energetice, takže si nemůžeme nevšímat jednoho z největších a nejdůležitějších tendrů v Evropě.

Ve světě jsou však mnohem větší tendry, ne?
Na evropské úrovni operátoři dnes kupují jeden nebo dva reaktory. Je to začátek, mají třeba další projekty vývoje, ale obvykle se začíná jedním nebo dvěma. Tím, že tady jde o dva plus tři, tak je to opravdu velký tendr. My třeba teď odpovídáme na poptávku z Indie, a to jsou dva plus šest dalších reaktorů. V Číně máme zakázku na dva reaktory a nyní se připravujeme na rozšíření o další dva. Takže tendr ČEZ je významný i mimo Evropu.

Považujete odhadovanou cenu tuzemské zakázky ve výši 500 miliard korun za reálnou?
Než lze zakázku ohodnotit, je potřeba znát veškeré její podmínky a také výdaje na další věci spojené se zakázkou, jako je případný servis a další služby.

Dominique Mockly

Viceprezident francouzské Arevy začal pro firmu pracovat v roce 2003. Předtím vedl oddělení avioniky ve společnosti Sagem a svou kariéru začal po absolvování technické univerzity v loděnicích DCN.

Areva se zabývá všemi
obory spojenými s jadernou energetikou - od těžby uranu a výroby paliva až po navrhování vlastních reaktorů.

Diskutuje se o tom, že podmínkou tendru by mělo být i odevzdání licencí na jaderné zařízení, zjednodušeně řečeno sdílení know-how. Je na něco takového Areva připravena?
Tento typ kooperace máme na většině trhů. Očekáváme významnou spolupráci mezi Arevou a českými výrobci. Ti by se stali členy našeho klubu partnerů a s nimi pak realizujeme další projekty ve světě. Třeba Škoda Jaderné strojírenství už je členem tohoto klubu a dodává součásti pro reaktory do všech našich projektů ve světě.

Na druhou stranu, není to rizikové? Areva měla společný podnik s německým Siemensem, který se však nyní snaží odtrhnout. V této souvislosti se také ukázalo, že jste měli doložku o zákazu konkurence na trhu, což nyní začala prošetřovat Evropská komise...
Musím se vrátit na začátek naší spolupráce se Siemensem, konkrétně ke společnému podniku Framatom. Koncem 90. let Siemens dospěl k názoru, že jaderná energie už nemá budoucnost, a tak svoji jadernou část předal právě Framatomu. Takže 66 procent vlastnila Areva a 34 procent Siemens, a to s možností, že po deseti letech z tohoto společného podniku odejde. My mu máme těchto 34 procent proplatit a Siemens má za úkol nám nekonkurovat. Oni po 10 letech řekli, že tedy odchází, a dnes se vedou arbitráže o hodnotu těchto 34 procent. A také o ustanovení zákazu konkurence. Arbitráž bude trvat rok a půl, dva roky, nevíme přesně. My se Siemensem nemáme technologický problém, je to akcionářský problém. Myslíme si, že je škoda, že se Siemens rozhodl odejít.

Nevadí vám, že se chce Siemens spojit s vaším konkurentem, ruským Rosatomem, který je mimochodem také v tendru na Temelín?
Nevidím možnost, jak by se mohl Siemens spojit s ruským Rosatomem, dokud neproběhly arbitráže. Také je důležité vědět, že Siemens dnes nemá žádnou jadernou kompetenci, to zůstalo u Arevy.

Jak se vůbec díváte na konkurenci Rosatomu, respektive Atomstrojexportu, a amerického Westinghousu? Vidíte to na velkou bitvu, nebo jste si jistí vítězstvím?
Vždycky respektuji své konkurenty a oba jmenovaní jsou silní ve svém oboru. Ale nemáme obavy. Máme reaktor, který je nejbezpečnější.

To si nepochybně myslí všichni účastníci tendru. Jak je podle vás důležitá zahraniční politika země v tendrech na jaderné elektrárny? Má se podle vás - francouzské státní firmy - v tomto smyslu angažovat stát?
Velké tendry podléhají daným pravidlům a naše povinnost je splnit tato pravidla, naplnit kritéria tendru. Ale rozumíme tomu, že v tendru ČEZ je zájem politiků. Během výstavby i po ní tu bude velká ekonomická aktivita a to dá Česku určitou důležitost v celé oblasti.

Stalo se někdy, že stát řekl: Nemáme zájem, aby šla Areva do této země, protože to neodpovídá naší zahraniční politice?
Jsme to my, kdo si vybere tendry, do kterých chceme jít. Přednost dáváme zemím, kde jsou silné energetické podniky, s nimiž můžeme spolupracovat dlouhodobě. Jinak stát se samozřejmě může podílet na kritériích tendru.

Třeba Finsko řeklo, že nechce ruského dodavatele své jaderné elektrárny, protože nechce být na této zemi nějak závislé. Co si myslíte o rovnici, že dodavatel Temelína třeba z Francie znamená zvýšení vlivu této země v Česku?
Areva vznikla proto, že si Francie v 70. letech přála být energeticky soběstačná. Postupně se vytvořila skupina, která ovládá zdroje uranu, výrobu reaktorů a konec palivového cyklu. To vše dáváme našim zákazníkům k dispozici, ale nikomu neříkáme, musíte to kupovat. Být závislý na jednom dodavateli je samozřejmě nepřípustné. My se s našimi partnery snažíme zlepšit v Evropě energetickou nezávislost.

U stavby jaderných elektráren je jeden nešvar, a to že se vždy zdvojnásobí cena i doba výstavby. Vidíme to právě ve Finsku, kde stavěla reaktor Areva. Hrozí to i dostavbě Temelína?
Finsko je první místo, kde jsme vybudovali náš EPR reaktor, dnes už stavíme čtvrtý. Jeden je ve Francii a dva v Číně. Zkrátili jsme lhůty a významně i náklady. Nejistoty, které mohly existovat ve Finsku, byly odstraněny a my máme nyní prověrky jak z Finska, tak z Francie, USA a Číny. Rizika pro další projekty jsou dnes velmi nízká.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Praha koupí bateriové trolejbusy z Turecka, ÚOHS zamítl rozklad

3. května 2024  12:06

Zakázku na sedmdesát nízkopodlažních trolejbusů za více než miliardu korun pro pražský dopravní...

Lidé stále používají až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

3. května 2024  11:19

V České republice je stále až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...