"Inspirovaly nás farmářské trhy, které se v Česku začaly v poslední době rozvíjet. Zatím se zde prodává hlavně ve stáncích, to bychom rádi postupem času změnili. Tato auta farmářům nabídnou další možnosti, jak se k zákazníkům dostat co nejblíž," říká jednatel společnosti Jan Kalina.
Future Tech už podepsala smlouvu o výhradním zastoupení německé společnosti Borco Höhns, která je největším výrobcem těchto aut v Evropě. "V budoucnu bychom chtěli zajišťovat jejich servis a možná také výrobu," dodal Kalina.
Prodej ovoce, zeleniny, sýrů nebo masa z pojízdných aut je běžný hlavně v Německu, Francii nebo Itálii. Farmář s ním může zastavit prakticky kdekoli a za pár minut prodávat.
Kompromis mezi stánkem a kamenným obchodem
Pojízdné prodejny, tak jak si je vybaví většina lidí, ale připomínají jen vzdáleně. Místo jednoduchých polic jsou vybavené podsvícenými vitrínami, vyjíždějícími pulty nebo prosklenými chladicími boxy.
"Uvažujeme, že bychom si takový vůz pořídili. Prodej na trzích se teď řeší v podstatě na koleně. Když párkrát složíte a rozložíte klasický prodejní pult, je na odpis. Uzeniny sem navíc nosíme z auta," popisuje výrobce masných výrobků z Týna nad Vltavou Václav Kozel.
Podle farmářů bude záležet hlavně na tom, zda obce a města budou chtít takový prodej podpořit. Výhody aut vidí také v tom, že díky nim nebudou mít problém vyhovět přísným hygienickým a veterinárním předpisům.
"Hlavně na to si teď farmáři na trzích musí dávat pozor. Více než kde jinde totiž prodávají sami sebe a hlavně svou pověst. Taková auta vidím jako dobrý kompromis mezi stánkem a kamenným obchodem. Mohou přijet k zákazníkovi prakticky před dům," podotkla ředitelka jihočeské agrární komory Hana Hricová.
Do Česka se zatím bude dovážet několik základních typů vozů. Cena nástavby by se měla pohybovat okolo 1,5 milionu korun. Starší, zrekonstruované auto vyjde asi na třetinu.
Future Tech v nejbližších dnech otevře i půjčovnu. "Víme, že pro spoustu zemědělců je takové auto drahé. Snažíme se najít možnosti financování, řekl Kalina. Dodal, že třeba v Německu nebo ve Francii dostanou farmáři na pořízení auta dotaci 20 procent. Zda to bude možné i u nás, Kalina zatím neví.