Letadla SkyEurope letěla naposledy před rokem 31. srpna. Prvního září aerolinky oficiálně ukončily svůj provoz a nechaly tisíce lidí na letištích po celé Evropě. Skončila tak agónie, která v posledních týdnech existence SkyEurope měla až komický průběh: firma přišla o řadu letadel, nepustili ji na vídeňské letiště, spoje měly obří zpoždění.
Ze SkyEurope nezbylo nic kromě dluhů a naštvaných věřitelů. Materiální upomínkou jsou jen modely jejich letadel, které se v některých aukcích na internetu prodávají i za třicet dolarů. Což je více, než kolik stála řada letenek, kterými se dopravce podbízel, aby vyinkasoval alespoň nějakou hotovost. O něco levněji si můžete pořídit na internetu například kalendář z roku 2005. Skutečná letadla zmizela ve světě, létají například v Turecku nebo Argentině.
Lidé dostali peníze za letenky zpět
Cestující nakonec patří mezi nejméně postižené krachem. S aerolinkami už sice neodletěli, k penězům za letenky se ale nakonec dostali. Pokud si lidé kupovali letenky kartou, banky peníze vracely. Například ČSOB takto peníze vrátila 2 500 klientů, Komerční banka 1 046 klientům, Česká spořitelna řádově tisícům lidí.
"Náklady na vrácení peněz za letenky neseme z velké části my," řekla Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny.
Konec SkyEurope ale v důsledku pocítili všichni: z trhu zmizely extrémně levné zpáteční letenky v řádu stokorun. Najít zpáteční letenku do tisícikoruny po Evropě z Prahy je teď složitější, i když někdy se například u WizzAir takový tarif najít dá.
WizzAir, který nastupoval do Prahy i kvůli problémům SkyEurope, nakonec svoji expanzi na Ruzyni značně přibrzdil. Nevyhnuly se mu ani potíže, na které sám upozorňoval u svého rivala: časté změny letového řádu, zpoždění i ztrátové hospodaření.
Spoje obsadila konkurence
SkyEurope byly druhým největším pravidelným dopravcem na Ruzyni. Ztrátu zhruba desetiny cestujících Letiště Praha dohnalo. Ostatní dopravci totiž neváhali a většinu linek po zkrachovalcích obsadili. Nejaktivnější v tom byly SmartWings, WizzAir a easyJet. Po SkyEurope nepřežily jen přímé lety z Prahy do některých italských destinací.
Podle mluvčí Letiště Praha Michaely Lagronové díky náhradě jinými dopravci je podíl nízkonákladových aerolinek stejný jako před rokem a pohybuje se kolem 22 procent.
Po SkyEurope však zůstaly obří dluhy. Není divu, firma prakticky za celou svoji existenci nevydělávala. Dluhy se vyšplhaly na 180 milionů eur, majetek nezbyl skoro žádný.
Správce konkurzní podstaty Lubomír Bugáň nakonec uznal pohledávky ve výši 123 milionů eur, ale ani ty firma nikdy nezaplatí. Smůlu tak mají i zaměstnanci, kteří z dlužných výplat neuvidí téměř nic. Firma nemá ani na to, aby zaplatila konkurzního správce, soud tak konkurs zrušil.
Mezi věřiteli je i Letiště Praha, kterému SkyEurope dlužily za necelý měsíc, tedy řádově několik milionů korun. Poslední šéf SkyEurope Nick Manoudakis ještě po krachu mluvil o tom, jak by pod stejnou značkou chtěl založit nové aerolinie. Nakonec působil v Air Slovakia, které rovněž zkrachovaly. Kroky managementu zkoumala i slovenská policie, dosud ale vyšetřování neuzavřela.