Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Studie: Stát staví i nepotřebné silnice a dálnice

  9:19
Co rozhoduje o tom, kde se postaví nový úsek dálnice či opraví železniční trať? Soudě podle hodnocení užitečnosti dopravních staveb, které vzniklo na objednávku Evropské komise, to přínos pro obyvatele v mnohých případech rozhodně nebude.

Dokončení Pražského okruhu je podle studie užitečná stavba. | foto: ŘSD

Odborníci v materiálu posuzovali většinu významných silnic a železnic, které se v poslední době dokončily, jsou právě ve výstavbě, nebo se teprve plánují.

Rozsáhlá studie nazvaná SESTRA (SEktorová STRAtegie dopravy) hodnotila české dopravní stavby podle různých kritérií. Například jak zapadají do evropské sítě, jak zlepší dopravní obslužnost regionu nebo jak přispějí ke snížení nehodovosti.

Čím více přidělených bodů, tím je stavba důležitější. Jako nejpřínosnější přitom hodnotí analýza paradoxně projekty, které stát ještě nestaví.

U silnic je to například komunikace kolem průmyslové zóny v Nošovicích, hned za ní je dokončení dálnice D11 do Hradce Králové.

Naopak řadu silnic, především různých přeložek nebo obchvatů, které se už začaly často i stavět, studie posuzuje jako nepříliš prospěšné. Špatné hodnocení má například velká část chystaných úseků rychlostní silnice mezi Prahou a Karlovými Vary i úseky rychlostní silnice z Prahy do Chomutova.

Stát ovšem už nemůže příliš ovlivnit osud málo prospěšných staveb, které jsou dostavěné nebo těsně před dokončením. "Řada těchto staveb je dokončena z devadesáti procent a při této setrvačnosti je nemá smysl zastavovat," přiznává generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc.

Užitečné silnice nemají povolení

Řada staveb navíc nevznikla kvůli tomu, že dosud nemá ani povolení. To je případ dálnice D3, u níž ve studii autoři uvádějí jako mnohem důležitější dokončení úseku mezi Benešovem a Táborem než již budovanou dálnici mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Na povoleních vázne také severní část Pražského okruhu, který patří podle studie k jedněm z nejužitečnějších.

Naopak mezi nepříliš přínosné patří podle studie některé úseky, jejichž výstavbu pozastavil či odložil ministr dopravy Vít Bárta. Možná navždy.

"Je teď čas vyhodnotit, zda jsou skutečně potřeba," uvedl Švorc. Stát už také začíná pracovat na nové koncepci, která ukáže, jaké silnice a železnice by měl stavět.

Ještě větší nepoměry mezi potřebnými a nepotřebnými stavbami jsou na železnici.

Jako třetí nejužitečnější úsek hodnotí analýza tunel na trati mezi Prahou a Berounem, na který však nejsou peníze. Podobně kladné hodnocení získalo třeba zdvojkolejnění trati z Blažovic do Přerova nebo modernizace úseku z Českého Těšína do Dětmarovic u Karviné.

Elektrizace na hranice: zbytečné

Na chvostu žebříčku naopak končí například miliardová elektrizace trati ze Znojma na hranici s Rakouskem nebo z Letohradu na hranici s Polskem.

Jako nepříliš prospěšnou vnímá studie také modernizaci tratě z Českých Velenic do Českých Budějovic nebo do Veselí nad Lužnicí. Zajímavé je, že řadu zbytečnějších zakázek staví firma Viamont DSP, která patřila dřívějšímu ministrovi dopravy Aleši Řebíčkovi.

Studie vznikla na popud Evropské unie, která české dopravní stavby podporuje desítkami miliard korun ročně. "Chtěli, abychom měli v ruce strategický dokument. S touto analýzou se musí dál pracovat," vysvětluje šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka. Autorem studie je PricewaterhouseCoopers. Stát se studií příliš nechlubí, rozsáhlý, téměř dvousetstránkový, materiál visí alespoň na stránkách Operačního programu dopravy, z něhož se u nás silnice a železnice intenzivně financují.

Materiál má však i své kritiky. Například podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky vznikal narychlo a použitá kritéria nejsou ideální.

"U jednotlivých dopravních staveb se přednostně zohledňuje to, zda leží na transevropské síti pro mezinárodní dopravu, a stav přípravy či rozestavěnosti staveb před jejich dopravní potřebností," tvrdí Vyka.

Prioritou by podle něj mělo být vybudování rychlostní silnice z Hradce Králové do Olomouce. "Studie ale dospěla k názoru, že je důležitější rychlostní silnice R3 z Českých Budějovic do Rakouska nebo R49 ze Zlína na Slovensko," kritizuje Vyka.

Naopak Jiří Petrák z poradenské společnosti Mott MacDonald vznik takového dokumentu vítá. "Nemělo by se stavět jen podle toho, co chtějí politici, ale co je skutečně potřeba," připomíná Petrák.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Mrazy jsou pohroma jako povodně, říká Výborný. Pro pěstitele chce až 200 milionů

2. května 2024  11:22,  aktualizováno  12:14

Ministr zemědělství Marek Výborný by chtěl získat až 200 milionů korun jako přímou podporu pro...

Situace v průmyslu se zhoršila, poklesla výroba i nové zakázky

2. května 2024  10:55

Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v dubnu výrazně zhoršily. Útlum táhl silný pokles ve...

ČEZ snížil fixované ceny energií. Od léta zlevní i smlouvy na dobu neurčitou

2. května 2024  10:50

Energetická společnost ČEZ zlevňuje dodávky elektřiny a plynu. Tento měsíc snižuje ceny u...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...