Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lokálky čekají největší škrty v historii. Příliš prodělávají

  4:20
Ministerstvo s kraji dolaďuje seznam tratí, na které už od prosince nevyjedou osobní vlaky. Stát tak má šetřit peníze za údržbu železnic i samotný provoz. Podle ministra dopravy Víta Bárty nadešel nejvyšší čas.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Cestující v jednom vlaku tu můžete obvykle spočítat na prstech jedné, v lepším případě i druhé ruky. Šest párů spojů mezi středočeským Bakovem nad Jizerou a Dolním Bousovem přesto není pro daňové poplatníky levnou záležitostí – jen provoz tratě stojí ročně šest milionů korun, náklady na samotné vlaky přijdou na sedm milionů korun. Cestující tu ročně za jízdenky zaplatí jen 320 tisíc korun.

Od prosince tu už vlaky téměř najisto jezdit nebudou. Stát se po letech diskusí odhodlal k zásadní redukci českých regionálních železnic a před Vánocemi zřejmě skončí provoz na zhruba deseti úsecích a desítky dalších mají namále.

"Dosud se o tom jen mluvilo, ale ten řez se už musí udělat," říká ministr dopravy Vít Bárta. Provoz lokálek je totiž na řadě míst pro stát příliš drahý a lidé se dají často přepravit levněji, například autobusem. Na řadě míst by dokonce vyšel levněji i taxík.

Padesát tratí v ohrožení

Česko má dosud nejhustší železniční síť na světě. Teď už ale na řadě míst tratě příliš nelákají: jsou často velmi pomalé nebo vedou příliš daleko od obcí a měst.

S plány na redukce přišel už na konci svého ministrování Gustav Slamečka. Správě železniční dopravní cesty zadal, aby připravila seznam nejztrátovějších z nich. Hlavním kritériem bylo, kolik správa vybere na poplatcích za jejich použití – toto "drážní mýto" se muselo pohybovat pod milionem korun.

Padesátka tratí, kterou správce železnic vybral jako první seznam k diskusi, ale nebude rozhodně zrušena. Nejen proto, že kritérium výběru poplatků pod milion nezohledňuje například délku železnice. "Těch kritérií je mnohem více, například počty cestujících nebo tržby za osobní dopravu. Jsou tratě, kde se nedá koukat jen na ekonomiku," říká náměstek ministra Ivo Toman.

Železniční ráj

Česko má celkem 9 478 provozuschopných železničních tratí, díky čemuž patří mezi země s nejhustší železniční sítí. Necelá třetina tratí je elektrifikovaná. V Česku bylo dosud zrušeno 27 tratí, největší část z nich za socialismu v 70. letech.

Železnice na zrušení vzbudily mezi kraji velký rozruch, nakonec ale budou škrty menší. "Bavíme se o úsporách na příští rok ve výši 26 milionů korun," dodal Toman.

Právě kritéria výběru spojů mají své kritiky. "Řeší jen poslední rok, ale nezkoumají, jak by tu stoupl provoz, kdyby například na trati jezdily novější vlaky nebo se přidaly některé zastávky. Chybí jakákoliv koncepce," míní Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

O rušení tratí jedná ministerstvo s kraji, které sice jejich provoz dotují, ale stát jim přes Bártův úřad na tyto vlaky sám posílá peníze. "Cílem je, aby páteří veřejné dopravy byla železnice a na ni navazovaly autobusy," dodal Bárta.Některé kraje už rušení odmítají, především Středočeský a Moravskoslezský.

Nelíbí se jim například, že stát nechce příští rok přidat v příspěvku krajům odpovídající míru inflace v předcházejícím období. "Je nefér, že ministerstvo nechce dodržet memorandum schválené vládou. Odmítáme rušení tratí," tvrdí třeba středočeský náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Z omezování lokálek se navíc stává citlivé téma před komunálními volbami.

O osudech tratí se rozhodne v polovině září

Stát velmi pravděpodobně zruší tratě, kde už teď nejezdí osobní vlaky a většinou ani žádné nákladní. Tím, že o ně nebude pečovat a držet je provozuschopné, ušetří ročně desítky milionů korun.

Na řadu přijdou i koleje, kde se dosud jezdí, ale od prosince na nich kraje od drah neobjednají dopravu. Definitivní seznam bude jasný v druhé polovině září. "Bude to už nevratný krok," dodal náměstek ministra Michal Sýkora.

Nevyužívané tratě nabídne ministerstvo zájemcům

Nevyužívané železniční trasy pak bude stát nabízet například svazkům obcí nebo železničním nadšencům. Cenu zatím ministerstvo neřeší, vybírat bude hlavně podle plánů zájemců.

Podobně už v minulosti stát převedl původně na odpis určené jindřichohradecké úzkokolejky na soukromou firmu. Ta tratě oživila, opravila a počet cestujících na nich neustále roste. Zájmem se netají například RegioJet patřící pod Student Agency. "Podáme nabídku krajům, že bychom jezdili my," potvrdil obchodní ředitel Jiří Schmidt.

Pokud o opuštěné železnice nebude zájem, zřejmě z nich koleje zmizí. "Spousta z nich se dá přestavět na cyklostezky," dodal Toman.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...