"Nejdříve je jeden náš člen požádal o seznam všech čerpacích stanic, u kterých ČOI v roce 2009 kontrolovala kvalitu pohonných hmot. Následně jsme za naší organizaci požádali ČOI o seznam benzinek, které těmito kontrolami prošly. Z porovnání obou seznamů jsme došli k pumpařům, kteří kontrolám nevyhověli," vysvětlil iDNES.cz ředitel společnosti Acta non verba Vojtěch Razima způsob, jakým se obecně prospěšná společnost k seznamu dostala.
V listu "hříšníků" se ocitlo 70 pump, které neprošly kontrolou inspektorů. Ti loni z hlediska kvality pohonných hmot prošetřovali přes tisíc benzinek.
Seznam nevyhovujících pumpKteré benzinky při kontrole propadly, se podívejte na soubor pdf zde. |
Od zveřejněného seznamu nekvalitních pump se inspektoři distancují. Ukázat na špatné benzinky jim prý zakazuje zákon. Inspekci vadí například to, že pumpaři nemusí být za nekvalitní benzin či naftu odpovědni, protože ji od dodavatele převzali nevědomky, a tak by je zveřejnění jejich jména mohlo poškodit.
"My s tím nemáme nic společného. Od nás takové informace nikdy nikdo nedostal a nikdy nikdo nedostane, dokud nebude přijatý zákon, který nám nařídí, abychom tyto věci zveřejňovali," uvedl mluvčí České obchodní inspekce Tomáš Vozáb.
Podle něj je možné, že ČOI poskytla seznam s celkovým počtem kontrolovaných čerpacích stanic za určité období, odmítá ale, že by inspekce uvolnila seznam pump, které v kontrole obstály.
Toto tvrzení však naráží na dokument (7 MB, pdf), který na svých stránkách společnost Acta non verba ukázala. V něm je pod seznamem vyhovujících pump podepsaná ředitelka ČOI Jana Příhodová. Po seznámení se s tímto dokumentem už ČOI zaslání obou seznamů potvrdila.
Pumpaři: seznam neukazuje vážnost prohřešků, často byly malé
Vůbec nejvíce zářezů získala v seznamu společnost S Logistic Park, která jich nasbírala sedm. Zda je provozovatelem či majitelem benzinek se zatím nepodařilo zjistit. Podle obchodního rejstříku se tato firma pohonnými hmotami vůbec nezabývá. Jako předmět svého podnikání označuje pronájem nemovitostí, bytových a nebytových prostor.
Benzinky Unicorn a Tank Ono se do seznamu dostaly čtyřikrát. Podle majitele sítě benzinek Tank Ono Jiřího Ondry sice inspektoři určitá nedopatření našli, ale byla velmi malá. "Loni u nás inspekce provedla minimálně tři sta odběrů, dva nebo tři byly mimo normu. Závady byly velmi malé, týkaly se nedodržení bodu vzplanutí u nafty a u jednoho vzorku LPG," uvedl Ondra.
Směsná naftaJe daňově zvýhodněný produkt s obsahem 30 % metylesteru. Používá se do některých starších vozů jako jsou avie. |
Společnost Benzina se v seznamu ocitla třikrát. Nedostatky potvrdila, ale týkaly se prý jen dvou pump. "Jednalo se o směsnou naftu, nikoliv o standardní produkt jako je nafta nebo benzin. I ČOI to označila jako drobnou neshodu, kdy bod vzplanutí byl asi o tři stupně nižší, než určuje norma," uvedl mluvčí Benziny Václav Loula s tím, že firma výsledky kontrol pravidelně zveřejňuje na svém webu.
bod vzplanutíPodle ČOI je bod vzplanutí důležitým bezpečnostním ukazatelem paliv. Nižší hodnota, než je pro daný typ paliva předepsána, ukazuje na zvýšené riziko vzniku požáru. Podle bývalého mluvčího ČOI jde o poměrně často nedodržovaný požadavek normy. Důvodem bývá technologická nekázeň. "Jestliže přepravce smíchá 20 litrů benzinu s 5 tisíci litry nafty, sníží to bod vzplanutí motorové nafty z normovaných 55 třeba na 45 stupňů a v tento moment je to nevyhovující zboží," vysvětlil Tomáš Ženkl. Pokud bod vzplanutí spadne pod 20 stupňů, může tento benzin způsobit poruchu palivové soustavy, dodal. |
Ruská firma Lukoil, která v Česku provozuje přes 40 benzinek, se v seznamu objevila dvakrát. U obou benzinek šlo o stejný nedostatek, jako v předešlých případech - bod vzplanutí.
"Společnost důsledně prošetřila oba případy a dospěla k závěru, že vznikly malou kontaminací motorové nafty benzinem při přepravě zboží z terminálu na čerpací stanici. Firma přijala opatření, aby k takové situaci již nemohlo dojít," uvedl marketingový manažer firmy Marek Zouvala.
Bod vzplanutí je podle něj veličina, která nemá zásadní vliv na provoz motoru. K jejímu překročení prý stačí velmi malá kontaminace.
Acter byl ve výčtu uveden jednou. Seznam má podle něj jednu velkou vadu: neukazuje, o jak velké prohřešky se jednalo a kolik jiných vzorků nevyhovělo.
"Měli jsme tu deset kontrol, neprošli jsme jen jednou. A jak se ukázalo, bylo to chybou našeho dodavatele," zlobí se majitel čerpacích stanic Acter Petr Louda. Podle něj může být takový seznam přitom likvidační. "Před rokem nám tu našli o jeden procentní bod vyšší bod zahoření, dostali jsme za to pětitisícovou pokutu. Dodavatel chybu uznal a zaplatil nám ji," dodal Louda.
Stejnou závadu, tedy nevyhovující bod vzplanutí, uvedl jako důvod špatného výsledku kontroly i Pap Oil.
Proti zveřejnění závažných vad pumpaři nejsou
Se zveřejněním seznamu zástupci benzinek nesouhlasí. Tvrdí, že se všechny firmy strkají do jednoho koše. "Je to jako kdyby byl bez jakéhokoli komentáře vydán soupis všech odsouzených v měsíci září, kdy by ve stejné tabulce, jméno vedle jména, spolu byli uvedeni dvojnásobný vrah a zahrádkář, který na své zahradě nešťastnou náhodou překopl zapomenutý telefonní kabel," řekl šéf Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.
Sdružení by uvítalo, aby se ukazovalo jen na ty pumpy, jejichž pohonné hmoty lidem mohou poškodit motor. Zástupci benzinek to řekli na konci září, kdy ministerstvo průmyslu a obchodu po letech otočilo a řeklo, že se zveřejňováním "hříšných" pump souhlasí a připraví k němu nový zákon. (více informací o připravované novele čtěte zde)