Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stávka dopraváků v Ostravě končí, mzdy příští rok vzrostou o pět procent

  16:43aktualizováno  19:07
Od středy trvající stávka zaměstnanců ostravského dopravního podniku o půlnoci skončí. Odbory se po zhruba tříhodinovém jednání dohodly s vedením společnosti a zástupci ostravského magistrátu na zvýšení mezd. Příští rok se podle požadavků odborů zvednou o zhruba pět procent, letos ale neporostou vůbec.

Odboráři pravidelně procházejí centrem Ostravy a blokují dopravu. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Odboráři na začátku celého vyjednávání o platech požadovali jejich navýšení o patnáct procent, později chtěli osm a nakonec pět, na kterých trvali během celé stávky. Naopak dopravní podnik jim původně nabízel jen jedno a půl procenta, které později doplnil garancí stejného zvýšení i pro příští rok. Zaměstnanci si tedy nakonec své zvýšení vybojovali, dostanou ho ale až od roku 2012.

Řidičům se tak zvýší mzda minimálně o pět procent, z toho jedno procento ve výkonnostních odměnách. Dělníci, kteří mají nejnižší platy, pak budou mít vyšší mzdu o šest procent.

Ne všichni dopraváci ale s dohodou souhlasí, některým vadí právě fakt, že se letos žádné zvýšení platu nedočkají. "Hlasoval jsem proti této dohodě, ale je mi jasné, že kdybychom pokračovali ve stávce i zítra, zúčastnila by se nás jen hrstka a nemělo by to smysl. Všichni už se prostě snažili stávku za každou cenu ukončit. Proto byla dohoda přijata," komentoval výsledek anonymně jeden z řidičů.

Současný průměrný plat řidiče ostravského dopravního podniku je 22 872 korun hrubého. "Konkrétní mzdy se ale samozřejmě liší podle řady vlivů od typu řízeného dopravního prostředku či počtu směn až po počet odsloužených let. Průměrná mzda ovšem stoupla za posledních pět let o třiatřicet procent," nastínil už dříve mluvčí společnosti Miroslav Albrecht.

"A jak i odborářům zdůrazňujeme, je to vyšší částka než u konkurenčních dopravců v regionu, a je také vyšší než průměrný plat v Moravskoslezském kraji. Přesto trvají odbory na pětiprocentním růstu," řekl ještě před finálním rozhodnutím Albrecht.

V Ostravě by měly být stejné platy jako v Brně, říkají odbory

"Průměrný plat je ale se všemi přesčasy, nejčastěji se mzdy pohybují okolo 19 tisíc hrubého. Ale techničtí pracovníci mají více než 29 tisíc," reagoval však na tato čísla předseda odborářů ostravského dopravního podniku Ivo Protivínský. Podle něj je spravedlivé, aby ostravští dopraváci měli stejné platy jako jejich kolegové v Brně, tedy takřka 25 tisíc korun hrubého.

Důležité jednání, na které se odboráři i manažeři Dopravního podniku chystali po celý víkend, trvalo od čtrnácté téměř do sedmnácté hodiny. Poprvé se ho navíc zúčastnil i primátor Ostravy Petr Kajnar. Obě strany chtěly za každou cenu stávku ukončit, s každým dalším dnem stávky se totiž zvyšovaly ztráty dopravního podniku a zároveň snižovaly výplaty stávkujících.

Protestující odboráři před ostravským magistrátem.
Nálada na mítinku před magistrátem byla bojovná.
Stávkující odboráři se po Sokolské ulici blíží k ostravskému magistrátu.

Zaměstnanci ostravského dopravního podniku stávkovali od středy, každý den s výjimkou víkendu také dopoledne protestně pochodovali od sídla dopravního podniku k magistrátu.

Ti přicházeli denně zhruba o tisícovku, podnik stál každý den protestů minimálně 700 tisíc korun. "Tato částka se navíc může navýšit například o pokuty za nevypravené spoje od objednatelů dopravy, tedy obcí či kraje. Dá se dokonce říct, že po třech dnech už vznikly teoreticky škody, které svou hodnotou odpovídají naší nabídce odborům na navýšení mezd," uvedl v pátek Albrecht.

Jinými slovy tak zaměstnanci "prostávkovali" peníze, za které by jim bylo jinak možné zvýšit platy o jedno a půl procenta. Právě kvůli tomuto tlaku proto není podle obou stran výsledná dohoda vítězstvím ani pro jednu z nich.

Dopravnímu podniku chybí v rozpočtu na příští rok 100 milionů

Podle náměstka primátora Aleše Boháče musely odbory pochopit, že dopravní podnik nemá odkud další peníze vzít. "Také nemám radost z toho, že lidé letos nakonec nedostanou přidáno nic, na druhou stranu jsme v únoru odborářům nabízeli tříprocentní zvýšení mezd," vysvětlil.

"Nyní není z čeho peníze na vyšší platy dát, protože se zvýšila daň na emulzní naftu, což znamená pro podnik výdaj 25 milionů, a stejná částka bude potřeba kvůli nárůstu daně o čtyři procenta od 1. ledna. To jsou náklady, které podnik nemůže ovlivnit. Teď mu přibylo dalších padesát milionů na navýšení mezd. Celkově mu tedy v tuto chvíli pro příští rok chybí sto milionů," shrnul Boháč.

"Máme půl roku na to, abychom ty chybějící peníze našli. Co se nám někde získat nepodaří, bude muset doplatit město," přiblížil ředitel dopravního podniku Roman Kadlučka. Vše se podle něj bude mimo jiné odvíjet i od toho, kolik společnost stála stávka.

"Ztráty z ní plynoucí mohou přesáhnout sedmdesát milionů korun, zahrnují totiž penále za nevypravené spoje. Zhruba osmdesát procent spojů ale jezdí přímo v Ostravě a zastupitelstvo má tak možnost odhlasovat odpuštění pokuty, a tak snížit ztráty společnosti," nastínil.

Autoři: , ,

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...