Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lidé při nákupu auta připlácejí až desetitisíce za reklamu

  1:37
Kdo si kupuje nové auto, zaplatí v ceně desítky tisíc korun za jeho propagaci. Vzhledem k počtu prodaných aut pumpují nejvíce peněz do reklamy asijské automobilky. Vede Toyota a Hyundai. Nejméně peněz vydá mladoboleslavská Škodovka.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Prodat nové auto je pro automobilky v Česku čím dál dražší, i­ když za něj lidé platí čím dál méně peněz. Ukazuje to srovnání nákladů na reklamu automobilek v Česku v ­přepočtu na prodané vozy, které provedla MF DNES ve spolupráci se společností Admosphere zabývající se mediálním výzkumem.

Podle jejích údajů proinzerovaly automobilky v ceníkových cenách (skutečné útraty se tak mohou lišit podle vyjednaných slev, ale většinou maximálně o polovinu) od ledna do května letošního roku celkem 1,9 miliardy korun. Tedy zhruba o patnáct procent více než před rokem. "Je zřejmé, že se prodejci automobilů soustředí na prezentace levnějších aut. Investice do kampaní zaměřených na dražší automobily naopak klesají," říká obchodní ředitel Admosphere Tomáš Hynčica.

Toyotu stojí propagace jednoho vozu téměř 70 tisíc Kč

Reklamním výdajům na auta v­ Česku vévodí Hyundai s utracenými více než 270 miliony podle ceníků za reklamu. Marketingový ředitel značky Andrej Bobák potvrzuje, že letos firma oproti loňsku zvyšuje své výdaje a utrácí hlavně za televizní reklamu.

"Máme agresivní cíle v­ prodejích, což znamená i zvýšené peníze na marketing. Záleží ale na finančních výsledcích, proto každé čtvrtletí aktualizujeme plán," dodal. Firma se snaží více ukazovat, že i když jde o korejskou automobilku, přes polovinu u nás prodaných aut je z tuzemského závodu v­ Nošovicích.

V přepočtu na jedno prodané auto utrácí v Česku nejvíce Toyota, kterou reklama na jeden vůz přijde na více než 66 tisíc korun. Na druhém místě je Hyundai, jehož propagace jednoho auta stojí zhruba 57 tisíc.

Vítězství Toyoty v žebříčku je částečně nechtěné a ovlivněné především poklesem počtu registrací, způsobeným nedávnou japonskou katastrofou.

Podle marketingového manažera Pavla Zákory Toyota od začátku roku investovala intenzivně do reklamy, aby splnila své prodejní cíle. Na objednávkách zákazníků to podle něj bylo poznat. "Březnové ničivé zemětřesení v Japonsku však zapříčinilo, že registrace aut objednaných zákazníky v dubnu až červnu se opozdila o jeden až tři měsíce," vysvětlil Zákora. Přesto se automobilka rozhodla neutlumit své marketingové výdaje.

Škoda Auto vydává na reklamu nejmíň

Co se týče nákladů na propagaci, tak mladoboleslavská Škodovka je ze všech automobilek, které prodávají své vozy v Česku, nejúspornější. Reklama jednoho auta ji vyjde na 9 173 Kč. Je to způsobeno jak velkým podílem aut prodaných firemním zákazníkům, tak dlouhodobě silnou pozicí na tuzemském trhu.

Firma navíc část svých marketingových výdajů přesouvá i jinam než do klasické reklamy. "Letos jsme například připravili projekt Pohádkové Česko, který motivuje rodiny s dětmi k návštěvám zajímavých míst po celé České republice. Posilujeme také spojení s cyklistickým sportem. Pro nadšence jsme spustili internetový portál Virtual Cup," vypočítává Petr Pečenka, vedoucí regionu Česká republika ve Škodě.

Podle kreativního ředitele reklamní agentury Konektor Martina Charváta je podíl reklamy na celkové ceně auta v porovnání s jinými výrobky poměrně vysoký. "Na trhu je taková konkurence, že si nikdo nemůže dovolit neinzerovat," tvrdí Charvát.

Lidé sice podle něj většinou nekupují auto podle reklamy, přesto do ní musí automobilky investovat. "Jde o budování značky, aby ji lidé měli v hlavě, když začnou řešit nákup auta," dodal Charvát. Podle něj se mění i obsah reklam: vzhledem ke snaze šetřit výrobci často inzerují nejen samotné auto, ale především jeho cenu. Převažuje hlavně tištěná a televizní reklama.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...