"Změna by nebyla pro naši společnost likvidační, neboť poskytujeme kromě stravenek i další služby, a to jak v oblasti volnočasových benefitů, tak i v sociální sféře," tvrdí Daniela Pedret ze společnosti Edenred, známé stravenkami Ticket Restaurant. O propouštění firma zatím neuvažuje.
Další velký hráč ve stravenkovém byznysu, firma Sodexo, která poskytuje stravenky Gastro Pass a v ČR zaměstnává dva tisíce lidí, také přežije, ale Kalouskův plán pokládá za bolestivý.
"Zrušení daňové podpory stravování samozřejmě mění významným způsobem podmínky našeho podnikání. Stravenka je pro zaměstnavatele a zaměstnance zajímavá především proto, že ji lze uplatnit v široké síti smluvních partnerů. A budování takové sítě je velmi nákladné," říká šéf marketingu firmy Tomáš Kopřiva.
Stravenkové firmy svorně tvrdí, že rušení výhod u stravenek není pro nikoho prospěšné. Stejný názor mají zástupci podnikatelů z Asociace malých a středních podniků (AMSP) i odbory.
Stravenky a daněZákony umožňují zaměstnavatelům odečíst si z daňového základu až 55 % nominální hodnoty stravenky. Tato výhoda by se ale měla zrušit, počítá s tím daňová reforma. |
"Respektujeme rozhodnutí podložené čísly, nikoliv proklamacemi. Pokud vláda předloží opravdu seriózní rozklad dopadu do státního rozpočtu a prokáže, že na tomto opatření stát vydělá, je možné diskutovat o čemkoliv, doposud ovšem nic takového neudělala," namítá předseda AMSP Karel Havlíček.
Asociace ale předpokládá, že stát zrušením daňového zvýhodnění stravenek přijde o 7 miliard a zhruba stejnou sumu si ze svých tržeb odečtou restaurace. Negativní dopad by měla tato součást daňové reformy i na část zaměstnanců, kterým výpadek nepokryje nový výdajový paušál, nebo na podnikové jídelny.
Stravenky v ČR využívá 1,3 milionu lidí. Firmy, které je zaměstnancům poskytují, nechtějí komentovat, zda v případě schválení zákona v Parlamentu budou stravenky poskytovat dál (tedy dotovat ze svého), nebo je rovnou zruší, a tím pádem sníží příjmy zaměstnanců.
"Po zrušení daňového zvýhodnění stravenek budeme samozřejmě zvažovat, má-li smysl je nadále zaměstnancům poskytovat a dotovat ze svého, nebo jestli raději nezvolit jiný benefit," řekla například Olga Svobodová z oddělení lidských zdrojů společnosti Avast.