Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

OBRAZEM: Prohlédněte si novou Tatru Phoenix na továrním polygonu

  9:19
Zapomeňte na Tatru 815, kopřivnická automobilka tento týden slavnostně představila vůz, který by měl firmě zmítané dlouholetými problémy pomoci zpátky na nohy. Světlou budoucnost si tatrováci slibují od vozu Tatra Phoenix. Podívejte se na fotografie z jejího představení na továrním polygonu.

"Jen drž plyn na podlaze, ona si to už elektronika přebere sama". To je hlavní heslo, které mi vštěpuje do hlavy tatrovácký instruktor, když se s plně naloženou osmitunovou Tatrou Phoenix škrábu do bahnitého kopce, plného takových děr, že by tam osobní offroad zahučel celý. Občas auto úplně zastaví, já šlapu na brzdu, ale auto mi v bahně klouže dozadu.

Není divu, jeho třicet tun nákladu plus váha dvanáct tun samotného náklaďáku je pořádná porce. "Říkal jsem nohu na plynu," připomíná instruktor klidně a cvakne ovladačem na palubní desce, který zařadí uzávěrku. Už nehrabeme, nápravy tatrovky zaberou a ona se vyloupne z bahna jako kaštan ze slupky. Paráda!

Tatrovácká nej...

Tatra je nejstarší automobilka ve střední Evropě a druhá nejstarší na světě. První osobní automobil zde byl vyroben v roce 1897, první nákladní vozidlo v roce 1898.

Tatra se proslavila především svou vlastní koncepcí automobilu, spočívající v centrální nosné rouře s nezávisle uloženými výkyvnými poloosami. Vynálezcem byl slavný konstruktér Hans Ledwinka. Samozřejmostí byl po dlouhá léta také vzduchem přímo chlazený vznětový motor.

"Já jezdím všechno bez uzávěr, ale uznávám, chce to cvik," směje se vousatý chlapík. Cvik, ten opravdu nemám, bahnité díry, obří terénní vlny a 45 stupňové stoupání na kočičích hlavách fakt nejezdím každý den - s náklaďákem jsem v terénu od vojny poprvé v životě. A to už je dvacet let.

Hrozbou kopřivnického polygonu jsou protisměrné boule

Jenže technika za tu dobu neskutečně pokročila, v novém "fénixu" se přes krátery přenášíme s grácií, kterou staré 815 nemohly nabídnout, hlavně proto, že neměly předek "na vzduchu", tedy se vzduchovým odpružením.

Stoupáme dál, brodíme se kalužemi, ale citlivá práce s plynem mi pořád moc nejde, když se celý nadnáším na vzduchem odpružené sedačce. "Musíš si nohu opřít bokem o tunel, pak drží," radí zkušeně instruktor a je to tak, najednou to jde. Ještě že mi to řekl, čeká nás královská disciplína, na níž jsou v Tatře hrdí: obří boule, vždycky do kříže proti sobě.

Tatra Phoenix musí vyzkoušet jízdu ve všech (ne)možných terénech.

Nová Tatra zvládne, stejně jako mnohé její předchůdkyně, i pětačtyřicetiprocentní svah.

Polygon na okraji Kopřivnice prověří mnoho jízdních vlastností nových tatrovek.

Zvenčí vypadají nepřekonatelně, ale z kabiny se to nezdá: phoenix se pohupuje, kabina je stále v rovině. "Zkoušeli jsme tady i konkurenční náklaďáky, žádný z nich neudrží korbu a kabinu v rovině. To umí jen naše konstrukce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, na tu jsme hrdí už hodně dlouho," chlubí se šéf technického oddělení Tatry Radek Smolka.

Tatra se mění, změní se i zájem?

Odolná technika je jedna věc, ale atraktivní balení a moderní technika druhá - a to Tatře citelně chybělo, takže oproti světové konkurenci působily tatrovky jako chudí příbuzní. Až současné spojení s jedním z největších světových výrobců náklaďáků, značkou DAF, dalo Tatře k dispozici novou moderní kabinu, a přes americkou firmu Paccar, jež DAFu patří, i špičkové motory. Vodou chlazené, což je také pro Tatru velká změna. Za devatenáctiprocentní podíl DAFu dala Tatra na oplátku právě špičkové podvozky pro terénní auta, která DAF neměl, ale poptávka po nich byla.

Redaktor MF DNES Roman Švidrnoch si vyzkoušel pohodlí kabiny Tatry Phoenix, a to i u verze s pravostranným řízením.

Tovární polygon pořádně prověřil všechny nápravy nového tatrováckého vozu.

Ani voda není pro novou tatrovku nepřekonatelným problémem.

Můžu si výhody tatrovácké koncepce vyzkoušet v praxi: vyrážíme na dráhy s různými povrchy, od betonové rolety, velkých valounů až po kočičí hlavy, ovšem prolamované nahoru a dolů - tohle "pavé", jak tomu říkají, je vůbec nejhorší cesta, jakou si může člověk představit. Jedu třicítkou - a dá se to vydržet.

Špičkový nákladní vůz přijde na sto tisíc euro

"Testujeme tady tahle auta v životnostním testu při rychlosti pětadvacet kilometrů. Konkurenční vozy, které jsme zkoušeli, takovou rychlostí jet nedokázaly, v kabině se nedalo vydržet," usmívá se Smolka a pobízí mě, ať přes buližníky jedu co nejrychleji. No jo, čím rychleji, tím je to příjemnější, nějakých osmdesát kilometrů vytáhnu bez problémů.

Pošlete Tatru 815 do muzea, nastupuje Tatra Phoenix.

Také interiér Tatry Phoenix splňuje požadavky na moderní nákladní vůz.

Automobilka Tatra ukázala nový typ nákladního vozidla médiím.

Trhů, na něž chce Tatra proniknout, má být dost. Díky DAFu získala přístup ke stovce dealerů, hlavně v Evropě, kde není etablovaná - na rozdíl od tradičních trhů jako je Čína, Austrálie nebo Rusko. Silným argumentem má být i prodloužená záruka 12 měsíců na celé auto a tři roky na celý hnací trakt.

Nebude to ale zadarmo. "Nebudeme se podbízet, nenabízíme levné řešení, ale nadstandard. V cenovém rozpětí konkurence se Tatra bude pohybovat v té horní polovině. Cenu je těžké konkretizovat, záleží na výbavě, jen ta může dělat rozdíl 10 až 15 tisíc euro. Pro představu, cena Tatry Phoenix v konfiguraci 6x6 se pohybuje kolem hranice 100 tisíc euro. Čekáme, že zákazníky nalákáme na podstatné technické vylepšení oproti předchozím tatrám i oproti konkurenci. Tím, že jsme lehčí a rychlejší, udělá auto více práce a klient ušetří na nákladech řádově desítky tisíc euro," vypočítává argumenty Kašpárek.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Třinecký šéf: Nad týmem žasnu. Zadinův výrok? To nebyl on. Štve ho liga juniorů

29. dubna 2024  6:58

Možná byste čekali, že za ty roky a po tolika titulech bude klidnější. Že se nemusí stresovat. Leč...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slíbil mistrům zájezd na NHL, bude jen výlet do Prahy. Hadamczik slovo nesplní

28. dubna 2024  9:29,  aktualizováno  14:12

Za extraligový titul zájezd na NHL. Tohle prezident hokejového svazu Alois Hadamczik loni slíbil...

Zrušený zájezd na NHL? Podpásovka. Kluky strašně zklamali, říká kouč Třince

28. dubna 2024  12:50

Dovedl třinecké juniory k extraligovému titulu. Nadšení propuklo i proto, že mistr měl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Požár pralesa Mionší musel založit člověk, zjistili odborníci. Sčítají škody

3. května 2024  11:46

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Do Opavy míří princ Lorenz, vnuk posledního rakouského císaře

3. května 2024  10:35

Princ belgický a arcivévoda rakouský Lorenz von Habsburk zamíří do Opavy. V sobotu 4. května se tam...

Na Pustevny i na Bílou, z Novojičínska do Beskyd opět vyjely cyklobusy

2. května 2024  16:39

Poprvé v letošní sezoně vyrazily ve středu z Novojičínska cyklobusy do Beskyd. Lidé i se svými koly...

Třetí vítkovský žhář žádá o podmínečné propuštění, odseděl si patnáct let

2. května 2024  14:59

Jaromír Lukeš odsouzený k výjimečnému dvaadvacetiletému trestu za žhářský útok ve Vítkově požádal o...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...