Dráhy se rozhodly na rozdíl od lednové soutěže, kterou zrušily, stejné vozy modernizovat podstatně důkladněji a také zhruba třikrát dráž. Odhadovaná cena zakázky je 1,1 miliardy korun, dráhy soutěž vypsaly v pátek.
"Rozhodli jsme se pro větší kvalitu a komfort pro cestující," vysvětlil vypsání nové soutěže mluvčí drah Petr Štáhlavský.
Zatímco původní zakázka počítala pouze s výměnou sedaček a oken, teď by mělo dojít například také k instalaci klimatizace či vakuového WC, rychlost vagonů stoupne ze 120 na 140 kilometrů v hodině. "Budou to vagony pro rychlíkové tratě," dodal Štáhlavský. Dráhy je chtějí využívat i s novými řídícími vozy, které pro ně vyrábí Pars nova.
Modernizací projdou třeba rychlíky z Prahy do Trutnova přes Hradec Králové nebo z Brna do Plzně přes České Budějovice.
Dráhy investují miliardy korun do rekonstrukcí starých rychlíkových vozů. Úroveň a rozsah modernizace se značně liší, od prosté "humanizace" až po kompletní rekonstrukci. Podle vedení je to levnější než nákup úplně nových vozů. Na dálkové spoje má firma získat 16 vysokorychlostních jednotek railJet.