Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hus jako dýdžej. Podívejte se na nejúčinnější reklamy roku

  20:00
Reklamní agentury mají "blbou náladu". Ukázal to letošní ročník soutěže o nejefektivnější reklamu Effie. Z 56 přihlášených kampaní seřazených do šesti kategorií získaly za rok 2012 zlato jen tři. Mezi nimi zaujala ta, která požádala umělce, aby "přemalovali" obrazy ze Slovanské epopeje.

Cílem bylo přitáhnout k výrobkům firmy PepsiCo mladé spotřebitele. To se dvaceti mladým umělcům, kteří převedli staré příběhy do dnešní doby, povedlo. Obraz, ve kterém jsou v Muchově Epopeji zachyceni unavení Slované po bitvě, se například změnil na obraz mladých lidí po festivalu. Kazatel Hus se zase převtělil v dýdžeje.

Pepsi - Klubová epopej
Pepsi - Klubová epopej

Mladé lidi nápad oslovil. "Kampaň přinesla nejen novou originální epopej, ale i širokou odezvu u 17- až 24letých spotřebitelů, kterým byla primárně adresována. Pepsi označilo za nejoblíbenější značku o 86 procent více mladých konzumentů, objemové podíly vzrostly po kampani v supermarketech o 290 procent a v hypermarketech o 138 procent," vysvětlují porotci Effie, proč zvolili za jednoho z vítězů soutěže právě tuto kampaň. 

Zlato si odnesla také kampaň pro Air Bank, v jejíchž spotech účinkují dva bankéři, kteří ukazují rozdíl mezi starou těžkopádnou bankou a novým dynamickým a pružným finančním ústavem.

"Na silně konzervativním bankovním trhu, kam již dvě nové banky před časem  vstoupily, vydobyla kampaň Air bance během šesti měsíců pozici vážného vyzyvatele tradičních ústavů, přírůstek bezmála padesát tisíc klientů a vklady v hodnotě 19 miliard korun," říká Jiří Janoušek, ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA), která Effie pořádá.

Poslední zlato si v letošním ročníku stejně jako loni vydobyla kampaň pro neziskovou organizaci Člověk v tísni s názvem Na Vánoce letí skutečné dárky do Afriky. Jejím cílem bylo přesvědčit lidi, že jejich finanční příspěvek doputuje k těm, kteří ho opravdu potřebují.  

Kampaň vznikla v reakci na nepodložené informace o tom, že peníze se cestou za konečnými adresáty ztrácejí, což se nakonec ukázalo, že není pravda. "Vyvrátit rozčarování řady dárců musela agentura integrovanou kampaní, v níž dramatizovala cestu hospodářského zvířete od donátora k obdarovaným. Růst sponzorské podpory nejen neklesl, nýbrž ve srovnání z předešlým rokem stoupl z 9,7 milionu na 11, 2 milion korun," konstatuje Janoušek s tím, že tento nárůst byl 15krát vyšší než investice do kampaně.

Nejúspěšnějšími agenturami se tak letos stala společnost Mark BBDO, která si odnesla dva nejcennější kovy, a Mather Advertures, která získala jeden. Zabodovaly také Young&Rubicam, Wunderman a Momentum, které odešly shodně s jednou stříbrnou a jednou bronzovou medailí.

Agentury mají špatnou náladu

Jinak byl 16. ročník Effie podle ředitele soutěže Janouška slabší. "Byly tu kampaně dokládající velkou vynalézavost, jak s minimálními prostředky zvýšit oblibu a odbyt značky, ale převažovala stereotypní řešení a určitá skleslost agentur z blbé nálady spotřebitelů," uvedl. 

Podle něj je to tím, že se už třetím rokem snižují marketingové rozpočty firem a v jejich rámci se klade důraz na stále stejné, ne příliš kreativní ani veselé cíle, jako je ziskovost, vyhledávání slev či konsolidace půjček. "Chybí zde nadšení a snaha udělat lidem radost. Firmy se bojí riskovat, hlavní slovo má ve společnostech oddělení nákupu, které říká, kde všude se dá šetřit a marketing svůj důraz ve firmě ztrácí," dodal Janoušek.

Kdo získal ceny Effie 2012 (podle kategorií)
Potraviny a nápoje
1. Lavina stržená epopejí / Pepsi; Pepsico CZ; Mark BBDO
2. Uhas žízeň Lemonem / Staropramen Cool Lemon; Pivovary Staropramen; Young&Rubicam Praha
3. Pražská vodka není jen pro Pražáky; Bohemia Sekt; momentum Czech republic
Finanční služby
1. Dva světy / Air Bank; Air Bank; Mather Advertures
2. Nebyla udělena 
3. Bobr má talent / ČSOB pojišťovna; ČSOB pojišťovna; Comtech group
3. Konsolidace půjček / Česká spořitelna; Česká spořitelna; Young&Rubicam Praha
Ostatní služby
1. a 2. Nebyla udělena
3. Heureka porovnává ceny na internetu; Ailton Média; Konektor
Výrobky dlouhodobé spotřeby
1. Nebyla udělena
2. ETATEST; ETA; Wunderman
2. Vybarvěte si svou budoucnost / Centropen; Centropen; momentum Czech Republic
3. Nebyla udělena
Malý rozpočet
1. a 2. Nebyla udělena
3. Koukat budou všichni; Optika Žilka; Wunderman
Sociální, ekologický, kulturní marketing
1. Na Vánoce letí skutečné dárky do Afriky; Člověk v tísni, obecně prospěšná společnost; Mark BBDO
2. Sídliště žije; nadace OKD; Ogilvy&Mather
3. Mazejte na Jizerskou; Ski klub Jizerská padesátka; Mather Activation
Zdroj: AKA, Na prvním místě 16. ročníku soutěže je uveden název kampaně, pak zadavatele a nakonec agentury
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Kanada bude mít nové dvacetidolarové bankovky. Alžbětu vystřídá Karel III.

7. května 2024  13:36

Kanada je připravena pozměnit své bankovky a umístit na ně podobu současné hlavu státu. Kanadská...

Češi berou před svátkem nákupy útokem. Obchodníci čekají čekají nárůst tržeb

7. května 2024  12:39

Na středu 8. května připadá státní svátek oslav Dne vítězství. V ten den bude většina prodejen v...

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

Spotřeba piva v Česku dál klesá. Prodeje táhnou nealkoholické varianty

7. května 2024  10:33,  aktualizováno  11:02

V roce 2023 pivní segment opět zaznamenal pokles, lokální spotřeba piva se loni snížila o 2,4...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...