Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Česko dalo miliardy na elektrifikaci tratí. Jezdí po nich motoráky

  4:59
Stát v minulosti i kvůli zlepšení životního prostředí investoval miliardy korun do elektrifikace tuzemských tratí, čím dál častěji však na ně vyrážejí vlaky poháněné naftou. Elektrické lokomotivy se totiž hodí na dlouhé tratě a některým firmám se nevyplatí.
Na elektrifikovaných tratích jezdí stále motorové lokomotivy. Firmám se ty elektrické nevyplatí (ilustrační foto)

Na elektrifikovaných tratích jezdí stále motorové lokomotivy. Firmám se ty elektrické nevyplatí (ilustrační foto) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Od nového jízdního řádu elektrifikovaných tras, kde přesto jezdí vlaky na naftu, přibude. Například České dráhy posílí počet dieselových vlaků na elektrifikované trati z Mariánských Lázní do Karlových Varů a Chomutova, Arriva plánuje vyrazit "pod dráty" na trať z Benešova do Kralup přes Prahu.

Důvod je jednoduchý: peníze a fakt, že v Česku nejsou elektrifikované všechny tratě. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) sice požaduje za jízdu s dieselem pod trolejemi příplatek, od července ho však sníží. Dopravcům se tak na některé tratě ještě více vyplatí nasazovat motorové vozy.

Až donedávna jezdily dieselové vlaky pod dráty u rychlíků, které větší část cesty jely po trati bez trolejí. To je případ například spojení Liberec - Ústí nad Labem, kde je pod napětím jen část z Ústí do Děčína. Už letos však například nasadily České dráhy motorové vozy na kompletně elektrifikovanou trať z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Horní Cerekve, nově se naftové motory objevují i u vlaků na takzvané podkrušnohorské magistrále.

Poplatky za použití motorových lokomotiv klesnou

Za jízdu po elektrifikované trati si musí dopravci připlatit s dieselovým vlakem dosud 25 procent oproti jízdě na elektřinu. Od poloviny příštího roku po kritice dopravců klesne přirážka na 7,5 procenta. Pro SŽDC je příplatek víceméně marginální položkou v mnohamiliardovém rozpočtu, letošní výběr nepřesáhne ani miliardu korun. Předchozí zdražení kritizovali hlavně soukromí nákladní dopravci.

Důvodů pro použití dieselových vlaků je více. Motorové jednotky jsou obvykle výrazně levnější než elektrické. "Také pořizovací náklady na motorové vlaky jsou podstatně nižší v řádech desítek procent oproti elektrickým vozidlům," řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Navíc bývají i lehčí. Například v západních Čechách nahradí dieselový RegioShark o hmotnosti cca 84 tun stávající soupravy s lokomotivou a jednotlivými vozy o hmotnosti zhruba 198 tun. Na podkrušnohorské tratě nakupují dráhy vlaky s evropskou dotací, a kdyby se rozhodly pro elektrické, nemohly by si jich pořídit tolik. Navíc náklady na elektřinu rostou rychleji než na naftu.

Ne vždy se elektrifikovaly tratě, kde to bylo skutečně potřeba

Dopravci se shodují, že elektrické vlaky jsou výhodnější hlavně pro delší trasy nebo pro dlouhé nákladní vlaky. I na koridorech lze však běžně spatřit dlouhý vlak tažený dvěma motorovými lokomotivami.

"Pokud doprava začíná nebo i končí na vlečkách nebo drahách bez trakčního vedení, musely by se používat až tři lokomotivy - dieselová na začátek, elektrická na úsek s trakčním vedením a další dieselová na závěrečný úsek. To by bylo velmi neekonomické," vysvětlil Petr Jonák z logistické firmy AWT. Firma si pořídila na dlouhé trasy nové elektrické lokomotivy, protože tam se jí vyplatí.

SŽDC chystá podle mluvčího Pavla Tesaře další úseky, které chce elektrifikovat. V investičním plánu se počítá například s elektrizací úseku Brno - Zastávka u Brna, z Kadaně-Prunéřova do Kadaně předměstí nebo z Louky u Litvínova do Litvínova, v plánu je začít příští rok i se stožáry z Otrokovic do Zlína. "Elektrizace bude též součástí modernizace trati Praha - letiště a do Kladna," dodal Tesař.

Podle Petra Kadeřávka ze železničního magazínu je efektivnost elektrifikací na některých tratích velmi sporná. "Mnohé elektrifikační projekty se neuskutečnily na základě reálných potřeb," říká Kadeřávek. Jako příklad uvádí spojení České Budějovice - České Velenice nebo z Plzně do Klatov.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...