Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Řecký ekonom experimentuje s nejmocnější virtuální ekonomikou světa

Ekonom Yanis Varoufakis z pozice outsidera navrhoval progresivní řešení evropské krize. Ačkoliv vládnoucí síly Evropské unie jeho názory ignorují, na základě blogerských příspěvků ho zaměstnala herní společnost Valve. A umožňuje mu experimentovat s její virtuální ekonomikou.
Digitální distribuce a herní knihovna Steam vytvořila rozsáhlou ekonomiku. Ilustrační foto

Digitální distribuce a herní knihovna Steam vytvořila rozsáhlou ekonomiku. Ilustrační foto

Digitální světy jsou ostatně pro akademiky bezpečným a výjimečným pískovištěm. V rámci státních i mezinárodních ekonomik totiž ekonomové nemohou testovat své teorie tradiční metodou pokus-omyl. Dopady by totiž mohly být až příliš vážné.

Ekonomiky počítačových her však představují unikátní prostředí, ve kterém lze v praxi zkoumat nové teorie. A na rozdíl od tradiční ekonomiky počítačové hry nabízejí přesná a úplná data, která lze navíc monitorovat v reálném čase.

Ačkoliv existuje celá řada silných virtuálních ekonomik, za tu nejmocnější lze pravděpodobně označit právě tu od firmy Valve. Jako vlastník digitální herní distribuce Steam totiž sjednotila celou řadu titulů. A umožňuje i výměnu předmětů napříč hrami.

Uživatelská základna Steamu se letos přehoupla přes padesát milionů a souběžně bývá on-line i více než pět milionů hráčů. Ekonomický ráj z toho navíc činí oddělená ekonomika jednotlivých regionů, jakými jsou například Severní Amerika a Evropa.

To Varoufakisovi umožňuje experimentovat například s cenami předmětů, a stejnou položku tak v odlišných regionech ocenit jinak. Možností je však celá řada.

On-line hry typu World of Warcraft musí hledat způsoby, jak zabránit inflaci. A to Valve očekává od řeckého ekonoma Yanise Varoufakise.

"Nejenže máme kompletní sadu informací (což činí vzorkování nadbytečným), ale můžeme především měnit ekonomické hodnoty, pravidla i veličiny a pak sledovat reakce komunity. Jak se mění ceny, proměňují se i vzorce chování," píše Varoufakis na blogu společnosti Valve.

Ekonomovým úkolem je chránit virtuální ekonomiku před kolapsem. Ani počítačový svět se totiž nevyhne inflaci. On-line hry na hrdiny situaci mnohdy řeší speciálními předměty, které nemají žádný vliv na hru samotnou a nabízejí jen unikátní vzhled. Z ekonomiky tak stahují alespoň část měny a brání vládě těch nejbohatších.

Čím menší skupina lidí soustředí většinu prostředků ve svých rukou, tím těžší je pro ostatní hráče vstup na trh. Cena kvalitních předmětů se totiž vyšplhá tak vysoko, že si je nováček jednoduše nemůže dovolit. A to pro autory hry představuje nebezpečí v podobě zužující se hráčské základny.

Ani velice detailní statistiky virtuálních ekonomik však nepomáhají vysvětlit některé typy chování, a vytváření jakýchkoliv teorií je tak velice ošemetné. Je to tedy podobné jako v ekonomii založené na statistikách pocházejících ze skutečného světa.

Virtuální směnu pro Valve nastartoval zejména titul Team Fortress 2, ve kterém je možné najít řadu předmětů.

Ekonomové o těchto faktorech mluví jako o externalitách. V případě virtuální ekonomiky je představuje například štědrost. Hráči totiž mnohdy obchodují s předměty, které přátelům nabídnou za symbolickou cenu. A to je vliv, který žádná statistika nedokáže zaznamenat.

Varoufakis proto upozorňuje, jak jsou ekonomické teorie mnohdy ošemetné. Ačkoliv je řada z nich protichůdná, může je jedna statistika potvrdit všechny. Mnohdy je proto možné usuzovat jen na základě předtuch. Jinak by podle Varoufakise bylo možné dojít k závěrům typu: "Vánoce můžeme vysvětlit zvýšeným zájmem o hračky."

Varoufakis nicméně získal moc nad rozlehlý pískovištěm a řada experimentů může napomoci k tvorbě nových a informacemi lépe podložených teorií. Firma Valve ostatně v prosinci spustila betaverzi virtuálního tržiště, kde je s předměty možné obchodovat za skutečné peníze, a celé ekonomice to přidalo na váze.

Ekonom navíc své objevy s týdenní pravidelností zveřejňuje právě na blogu Valve. A časem o ně možná rozšíří i svou sbírku děl, která v současné době čítá pět knih. V budoucnu tak mohl potvrdit či vyvrátit své vlastní návrhy na řešení Evropské krize. Virtuální ekonomiky by tedy mohly posloužit jako testovací prostor pro řešení ekonomických krizí skutečného světa.

Autor:
  • Nejčtenější

Co dělají simíci, když se nikdo nedívá? Pořádají sexuální orgie i fetují

Kdo nikdy v prvních simících neodstranil žebřík z bazénu, nechť první hodí kuličkou z myši. Moc...

Vývojářům nešlo opravit chybu, tak z procházení zdmi udělali součást příběhu

Skoro třicet let stará střílečka The Terminator: Future Shock vstoupila do historie jako vůbec...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavný streamer byl šokován, když zjistil, kolik utratil za hry na Steamu

Populární streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, prozradil, kolik už utratil...

Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Černoch samuraj budí vášně

Ubisoft oficiálně potvrdil nový díl ze série Assassin’s Creed, který se bude odehrávat v Japonsku....

Streamer 24 hodin zabíjel jediného bosse, úspěch pořádně oslavil

Buldočí vytrvalost předvedl populární streamer Kai Cenat při zabíjení nechvalně proslulé záporačky...

Samurajská Ghost of Tsushima odstartovala na PC fantasticky

V Sony mohou být spokojení. Čtvrteční vydání samurajské akce Ghost of Tsushima na PC totiž v počtu...

Stahujte zdarma vynikající „fantasy Civilizaci“, čas máte jen do středy

Na Steamu je aktuálně zdarma vynikající tahová strategie Endless Legend. Hráči v ní mají za úkol...

Chceme víc menších oceňovaných her, řekli a zavřeli dvě malá oceňovaná studia

Rozpuštění respektovaných studií Tango Gameworks a Arkane Austin sice mateřskému Microsoftu nejspíš...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...