Příběh rokuZuzana Ceralová-Petrofová se účastní soutěže Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů iDNES.cz a MF DNES za nejlepší podnikatelský příběh. Pomozte zvolit vítěze v anketě zde. |
Když do firmy nastupovala, místo prosperujícího rodinného podniku a továrny považované za důkaz rčení o zlatých českých ručičkách ji čekal zbídačený socialistický moloch, kvůli jehož dlouhé privatizaci se navíc její slavný rod zadlužil.
Vystudovaná farmaceutka po dalších čtyřech letech vystoupala z oddělení propagace až na nejvyšší šéfovský post a záhy se ukázalo, že má vlohy být prozíravou manažerkou.
Zuzana Ceralová Petrofová si sice zatím nesplnila svůj někdejší sen o vlastní lékárně, může se však pochlubit, že ještě nedávno poněkud zaprášené značce Petrof opět dodala glanc a vrátila jí světové renomé.
"Byl to opravdu velký socialistický podnik. Pořád nechápu, jak to mohlo fungovat," kroutí dnes hlavou majitelka firmy, která v hektických dobách ve firmě téměř i nocovala: "Pracovala jsem 18 hodin denně a rodina mě skoro neviděla. Ale nelituju. Šla jsem do toho z přesvědčení, že musím, jinak firma skončí v konkurzu," vzpomíná již s úsměvem nejstarší potomek v páté generaci Petrofů.
Továrnu založil vyučený truhlář Antonín Petrof v roce 1864 a od té doby ji postihly jen tři velké "morové rány": první ekonomická recese mezi oběma světovými válkami, znárodnění v roce 1948 a právě boj o přežití v roce 2004.
Fabrice tehdy banky obstavily účty a zaměstnancům krátce dlužila peníze. Výrobce hudebních nástrojů uzdravily až nepopulární, avšak nutná opatření vedení: odejít muselo několik stovek lidí a výroba se z rozesetých závodů soustředila jen do Hradce.
"Bylo to těžké a tehdy jsem zestárla snad o patnáct let. Dodnes mě to trápí, ale já jsem v Petrofu byla od toho, abych ho zachránila, a ne od toho, aby mne měli všichni rádi," zdůrazňuje majitelka.
Když už se zdálo, že rodový i český poklad je zachráněn, přišly v roce 2009 krize, ztráta některých zahraničních klientů, ale hlavně další správné rozhodnutí majitelky. Firma se rozhodla na čas rozšířit sortiment, poprvé v historii začala nabízet luxusní zakázkový nábytek a vyrábět stejně reprezentativní reprosoustavy.
A vyplatilo se: zatímco v roce 2009 firma prodělala 137 milionů korun, už o dva roky později dosáhly její tržby 213 milionů a zisk 27,6 milionu. Růst pokračuje i nyní, o čemž vypovídá třeba obliba hradecké značky v Rusku, Japonsku, Austrálii a Číně.
Příští rok bude mít Petrof už 150. výročí. Kulatiny oslaví stylově: vyrobí úplně nové koncertní křídlo nazvané Antonín Petrof, jehož cena bude o stovky tisíc přesahovat dosud nejdražší klavír továrny za 2,2 milionu.
"Nemůžeme jít cestou zpět, zlevňovat nástroje a nabízet je nižší střední třídě. My musíme jít směrem nahoru. Nyní jsme ve vyšší střední a musíme dál, až na špičku," vysvětluje Petrofová.