Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Svaz dovozců automobilů (SDA). Podle tajemníka svazu Pavla Tunkla je ale nutné si uvědomit, že loni byly lednové prodeje rekordní. "Je to druhý nejlepší lednový výsledek za celé období, kdy statistiky vedeme," podotkl Tunkl.
Model | Prodané kusy v Česku | |
---|---|---|
Škoda Octavia | 1640 | |
Škoda Fabia | 807 | |
Škoda Rapid | 405 | |
Volkswagen Golf | 373 | |
Hyundai i30 | 336 | |
Hyundai ix20 | 255 | |
Volkswagen Passat | 255 | |
Škoda Superb | 242 | |
Hyundai i20 | 236 | |
Škoda Yeti | 222 |
Do registru nových vozidel bylo v lednu zapsáno 12 071 osobních aut, což je meziročně pokles o 850 vozidel. Například Hyundai ale upozorňuje, že čísla o registracích jsou "paskvil" kvůli reexportům a účelovým registracím.
Podle Tunkla zaznamenala nejhorší prodeje od ledna 2004 kategorie lehkých užitkových vozidel, v meziročním srovnání propadla více než o čtvrtinu. Naopak růst zaznamenaly nákladní auta nebo autobusy.
Slabá poptávka je vidět i v cenové politice prodejců aut, které současný stav nutí k dalšímu zlevňování. Nižší ceny na zákazníky zjevně někdy zabírají: například Citroën v lednu poskočil v registracích téměř na dvojnásobek a z desátého místa se dostal na čtvrté.
Prodeje nižší střední třídy ovládl poprvé rapid
K zajímavému souboji dochází v kategorii aut nižší střední třídy, která je v Česku nejsilnější (přehled naleznete zde). Škoda Auto ji poprvé ovládla se svým modelem Rapid, který si v lednu zaregistrovalo 405 zákazníků. Dosud přitom prodeje rapidů na českém trhu nebyly takové, jak by si automobilka představovala. Proto ho v lednu zlevnila. Škodě Auto však klesl tržní podíl, v lednu jí prodeje klesly o 14 %.
Další v Česku vyráběné auto v této třídě, Hyundai i30, skončilo na třetím místě za Volkswagen Golf.