V červnu Hyundai dosáhl podílu na trhu 11,1 %, což je nejvíce v historii korejské značky na českém trhu. Hyundai si tak upevnil pozici české dvojky, i když šéf značky v Česku Vladimír Vošický mluví o tom, že jsou "nejoblíbenější značkou skutečných českých řidičů".
Na první Škodu však ztrácí Hyundai stále téměř trojnásobek, i když největší hráč na českém trhu v prvním pololetí snížil svůj podíl pod třicet procent. Automobilka to vysvětluje generační výměnou svých modelů, především pak octavie. Ta je stále bezkonkurenčně nejprodávanějším modelem v Česku, následovaná fabií a rapidem.
Ve svém posledním prohlášení Hyundai uvedl, že firma vede v prodejích ve třech segmentech aut. Ve skutečnosti ale vede pouze v kategorii MPV s vozem ix20, kde se přetahuje o prvenství se Škodou Roomster.
"V segmentu C kraluje model i30, který je nejprodávanějším modelem nejen za červen, ale i za prvních šest měsíců letošního roku," uvedl Hyundai ve své tiskové zprávě.
Segment C, tedy vozy nižší střední třídy, ale v Česku podle oficiálních statistik Svazu dovozců automobilů ovládá Škoda Rapid (více čtěte zde).
Za první polovinu roku se jich prodalo 3 418, zatímco Hyundai prodal svých vozů i30 o tisícovku méně. Hyundai má pro tvrzení, že kraluje nižší střední třídě, jednoduché vysvětlení. "Rapid řadíme do segmentu B," řekl mluvčí Miloš Adámek.
Velikostně však rapid do segmentu B, tedy malých vozů, nepatří. Rapid je například delší než i30. Kategorie aut nižší střední třídy dominuje prodejům v Česku: každé čtvrté auto prodané u nás je právě této velikosti. Hyundai i30 má ale větší rozvor a je vyšší, než Rapid.
Podobně se Hyundai chlubí i v kategorii vozidel SUV. Podle firmy vede s modelem ix35, toho se letos prodalo 1 135. Škoda se svým modelem Yeti zaznamenala ale 1 622 registrací.
Jsou firemní registrace účelové?
Hyundai měl ještě před dvěma lety podíl na trhu kolem šesti procent, počítá s dalším růstem. Vošický plánuje, že firma se přiblíží patnácti procentům.
Hyundai má velmi rozdílný podíl firemních a individuálních zákazníků. "Šedesát pět procent našich prodejů tvoří skuteční čeští privátní řidiči, třicet pět procent skuteční firemní," říká Vošický.
Přídavným jménem "skutečný" naráží na fakt, že některé značky podle jeho názoru auta často registrují jen účelově kvůli zkreslení statistik. U Škody je podíl firemních a soukromých zákazníků přesně opačný a firemní složka ještě sílí.
Podle analýzy PwC by měl za celý rok trh klesnout o deset procent, ve druhém pololetí by však mělo přijít oživení. Například Škoda si pro druhé pololetí věří - výroba octavií už pojede naplno a přijde ještě nový model Rapid Spaceback. Hyundai čeká pokles trhu.