Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mobil napoví, které taxi je blízko a levné. Firmy se zatím nebojí

  4:16
Aplikace na vyhledání a okomentování taxi zprůhledňují český trh s taxislužbou. Zákazníci díky nim mohou lehce zjistit, která auta jsou poblíž, jakou mají jejich řidiči reputaci a za jakou cenu jezdí. Vlastní aplikaci s podobnými službami má v Česku již několik taxislužeb.
S novou mobilní aplikací se každý mění v dispečera. Na mapě vidí, která auta jsou poblíž, kolik má řidič pozitivních známek a za jakou cenu jezdí. (ilustrační foto)

S novou mobilní aplikací se každý mění v dispečera. Na mapě vidí, která auta jsou poblíž, kolik má řidič pozitivních známek a za jakou cenu jezdí. (ilustrační foto) | foto: Mediafax

Dispečinky už mají vlastní programy, nově se však začala mezi lidmi lavinovitě šířit nová aplikace, která se neomezuje na jedinou taxislužbu. Investice ústeckého milionáře Martina Hausenblase a jeho firmy Adler International se pohybuje v řádu milionů korun.

"Fascinuje mě, jakou hodnotu mohou nové technologie nabídnout pro život ve městě. Liftago Taxi je první projekt naší platformy městské mobility," uvedl pro MF DNES Hausenblas, který zbohatl na dovozu a vývozu reklamního textilu. K tomu nyní přidal mecenášství a boj proti korupci.

Šest týdnů po spuštění bezplatné aplikace ji už používá 330 řidičů, z toho jen polovina pražských. Stáhlo si ji také už 2 500 pasažérů. Řidičů různých firem přibývá až deset za den, pasažérů 50 až 100.

Každý se tím mění v dispečera, na mapě vidí, která auta jsou poblíž, kolik má řidič pozitivních známek a za jakou cenu jezdí.

Řidič za každého zákazníka získaného přes tuto aplikaci odvede firmě 17 až 25 korun, záleží na městu. Služba se neomezuje jen na ta velká. Řidiči platí příspěvky formou předem koupeného kreditu.

Komunitní podnikání připomíná letadlo

Polovinu z tohoto příspěvku firma Adler rozdělí mezi takzvané marketéry, kteří vyhledávají řidiče, klienty a firmy. Tato odměna sice vychází asi jen na korunu za jednu jízdu, ale časem to může být pěkný a stabilní příjem.

V některých bodech toto "komunitní podnikání" připomíná princip letadla, není tam však na začátku vysoký vklad, na který letadla vždy doletěla a tisíce lidí s nimi. "Já se tomu věnuji od května na plný úvazek," svěřil se Radek Michalčík, jeden z marketérů.

"Sešel jsem se s taxikářem v Praze a zjistil, že je to práce docela náročná. S touto aplikací nenajedou tolik prázdných kilometrů. Je logické vybrat si efektivně taxi v rychlém dojezdu. Odmítl mě jen jeden ze sta," dodal marketér, který už "nabral" 65 řidičů, 30 pasažérů a domlouvá se i s jedním zábavním klubem, kam chodí o víkendu tisíce lidí.

Zájem o aplikaci mají i pivovary, festivaly, kongresy či cestovky. Aplikace, kterou vyvinul tým Juraje Atlase se zkušenostmi ze společností jako Cap Gemini, Ernst & Young a NESS Technologies, v angličtině dorazila i do Indie, kde by oni měl zájem hotelový řetězec, či do Francie a Británie, kde se o ni hlásí provozovatelé taxi.

Taxislužby se aplikací nebojí

I v Česku má už několik taxislužeb vlastní aplikaci. Například tři áčka, Modrý Anděl nebo Nejlevnější Taxi. U AAA už ji mají rok a půl.

"Uživatelů je více než 10 tisíc. Zákazník vidí, kde auto je, jak k němu jede, a po příjezdu dostává upozornění," popsal jednatel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Za dva měsíce hodlá firma se žlutými taxíky přijít s novinkou, kterou nyní tají.

"Chystáme velký upgrade aplikace o další služby," řekl jen.

A také taxislužba Modrý Anděl spustila svou aplikaci, dokonce prý jako první – už v dubnu 2012. "Brzy pokoříme hranici 100 tisíc stažení," uvedla obchodní manažerka Tereza Tillová. Ani jedna z těchto taxislužeb se nebojí, že by dispečink začal být zbytečný.

"Fůra zákazníků ve Francii, Německu i Španělsku se od aplikací, které nejsou podpořeny dispečinkem a nemají rychlou zpětnou vazbu, vrací k taxi pod dispečinkem," dodal Kvasnička z AAA. "Únik objednávek k jinému subjektu jsem nezaznamenal," dodal.

Ani Modrý Anděl nemíní, že to pro ně bude zásadní změna. "Aplikace budou pochopitelně stále vypracovanější, vždyť ani my nečekáme a pilujeme tu naši. Dispečinky nezaniknou, ale budou se muset rychle přizpůsobovat," uvedla Tillová.

Na vlastním programu pracuje i Radim Jančura, majitel firmy Student Agency, který se chystá provozovat luxusní taxi s vozy Audi A6 pod značkou Tick Tack. Řidiče bude přímo zaměstnávat, minulý týden už vyšly pracovní inzeráty. "Budeme mít spoustu vychytávek, ale o těch budeme mluvit až před rozjezdem. Ten plánujeme na listopad," řekl v pátek.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

USA a eurozóně se nedaří překonat inflační trápení. Snížení sazeb je v ohrožení

3. května 2024

Rok 2024 se měl mimo jiné nést v postupném snižování úrokových sazeb v eurozóně i Spojených státech...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...