"Míříme tím jak na nové zákazníky, tak na stávající. Spousta lidí létá například do Londýna jen ráno tam a večer zpět a dosud platili stejnou cenu, jako lidé s odbavenými zavazadly," řekl obchodní ředitel BA pro Česko, Polsko a Slovensko Petr Duchek.
S podobným krokem už přišly nedávno společnosti KLM či Iberia, ty však šly cestou příplatku ke stávajícím tarifům. BA naopak současné nejnižší tarify zlevní těm, co letí bez odbaveného zavazadla: podle kurzu zhruba o 600 korun na zpáteční letenku.
Pro BA je nový krok výhodný i v tom, že se díky levnějšímu tarifu mohou posunout dopředu ve vyhledáváčích cen letenek, kde obvykle nejlevněji vychází nízkonákladoví dopravci, kteří ale nabízí za nejnižší cenu jen samotnou přepravu, nikoliv další služby jako například občerstvení nebo odbavené zavazadlo.
Mezi dopravci se stírají rozdíly v tarifech i cenách
Jde o další krok, kterým se klasičtí dopravci přibližují nízkonákladovým dopravcům, kde je odbavený kufr vždy za příplatek. BA má navíc jednu z nejvelkorysejších podmínek pro zavazadla do kabiny: cestující si mohou vzít s sebou batoh či kufřík o váze až 23 kilogramů.
Pokud se někdo koupí letenku v tarifu bez zavazadla a chce si ho následně vzít, doplatí 20 – 40 liber podle toho, zda si ho přiobjedná přes internet či až na letišti.
Rozdíly v cenách, struktuře tarifů či služách se mezi klasickými a nízkonákladovými dopravci čím dál více stírají. Některé aerolinky už na evropských linkách výrazně omezily například občerstvení a vybírají sazby za zavazadla. Nízkonákladoví dopravci se naopak snaží mířit častěji na firemní zákazníky možností větší flexibility či prodejem svých letenek v globálních rezervačních systémech.
Londýn je jedním z nejčastějších cílů cestujících z Prahy. Na trase se o zákazníky kromě BA přetahují easyJet a Wizz Air. České aerolinie z londýnského trhu zcela odešly, volné sloty na letišti Heathrow prodaly za několik set milionů korun.