Není to však zvláštní laskavostí ke klientům, všichni bankovní právníci jsou o pravdě bank přesvědčeni. "A verdikty soudu nám dávají za pravdu. Poplatky za správu úvěrů jsou účtovány v souladu se zákony. K uzavření smlouvy o úvěru klienti přistoupili svobodně po zvážení alternativ na vysoce konkurenčním trhu," uvádí Martin Křivda z právního odboru Komerční banky.
Za jemnějším přístupem k naštvaným klientům stojí něco jiného. Dvě zmíněné banky si nenajaly externí advokáty. "Náklady řízení jsme neuplatňovali, protože jsme zatím nebyli zastoupeni externí advokátní kanceláří. Nicméně to v budoucnu nevylučujeme," říká mluvčí Komerční banky Monika Klucová. Verdikt dosud padl jen u pár případů z několika set. Využitím vlastních právníků argumentují u UniCredit.
Podle České bankovní asociace nyní u soudů leží 1 014 žalob, z toho 61 banky vyhrály a dvě prohrály. Největší díl žalob mají Česká spořitelna a Komerční banka, každá kolem 300 případů. Zajímavé je, že 14 lidí už stáhlo žalobu a v dalších 88 případech soud žalobu zastavil kvůli procesním vadám.
Uhrazení soudních výloh je spravedlivé, hájí se banky
Česká spořitelna, Raiffeisenbank, ČSOB, Hypoteční banka nebo GE Money Bank si o úhradu výloh na advokáty u soudu říkají.
"Náklady řízení nám přiznal soud a neúspěšní žalobci nám je začínají hradit," vysvětluje mluvčí České spořitelny Helena Matuszná. Většina bank totiž externí advokáty povolala. "Soudy bankám náklady většinou přiznávají, navzdory tomu, že banky disponují rozsáhlými právními odděleními, která jsou poplatkovou agendu schopna řešit sama," odpovídá na dotaz na porovnání přístupu bank Daniel Bartoň z kanceláře Toman, Devátý & partneři, která zastupuje stovky klientů.
Podle Ondřeje Landy, ředitele útvaru Soudní spory a složité případy ČSOB, jde o masovou akci, kterou by banka sama nezvládla. "Každý právní zástupce má odlišnou argumentaci a údajný nárok dokládá různými důkazy. Náhrada zohledňuje výši žalované částky a zdaleka nepokrývá skutečně vynaložené náklady," popisuje.
Podle něj je tedy spravedlivé, když banky chtějí zaplatit. "Protože spor není veden ve prospěch klientů, ale jejich právních zástupců, kteří v domnění úspěchu očekávali, že právě náhrada nákladů řízení se stane snadno dosažitelným příjmem," dodává.
Kdo dá banku k soudu sám, může přijít až o 17 tisíc
Kdyby banky chtěly, mohou poplatky i za externí advokáty vzít na sebe. "Soud přizná právo na náhradu nákladů řízení úspěšné straně. Soud se dotáže na náklady řízení a advokát má dvě možnosti – buď sdělí, že náklady uplatňuje, nebo že se jich výslovně vzdává. Je to jeho volba," upřesňuje Michael Květ, místopředseda Obvodního soudu pro Prahu 4.
Ne vždy přitom klienty bank zastupuje advokátní kancelář BSP Lawyer Partner, která se zaručila stovkám klientů v iniciativě Poplatkyzpet.cz, že prohru zaplatí, což už musela u několika případů udělat.
Kdo jde proti bance sám, prohrává zhruba 13 až 17 tisíc korun: na svého a bankovního advokáta a na soudní poplatek. V očích bankéřů možná jde o drobnou náhradu za práci externích advokátů a příjem, který jsou povinny přijmout v zájmu svých akcionářů. Dvakrát naštvaný klient je však může stát více – když odejde a bude o nich mluvit špatně.