Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pepsi táhne proti Coca-Cole. Spouští kampaň, v níž zajíc kálí na Santu

  11:35aktualizováno  17:33
České zastoupení Pepsi spustilo vánoční kampaň, v níž se vymezuje proti svému rivalovi Coca-Cole. Ve vánoční hře si utahuje ze Santa Klause, tradiční ikony Coca-Coly. Santa se podle Pepsi v Česku příliš rozpíná a je na čase ho zastavit. Podle reklamního experta se však Pepsi útokem na konkurenta dostává na tenký led.

Santa vystupuje v animovaném příběhu Pepsi jako hlučný a neohrabaný děda, který svou rozpínavostí obtěžuje okolí. Přijede s tříkolkou do lesa, porazí strom, zasype medvěda sněhem, pomočí spícího zajíce a zraní bažanta, na kterého hodí vypitou plechovku od nápoje.

Zvířátka si nenechají toto chování líbit a Santovi se mstí. Zajíc Santu pokálí, medvěd z něj udělá sněhuláka a bažant ho oškube tak, že uteče v negližé pryč. To, jak se jednotlivá zvířátka Santovi mstí, ovlivní účastníci hry umístěné na stránkách Pepsi, svými kliky. Všechny funkce se však hráčům ukáží až tehdy, kdy stránku rozšíří dál.

Ačkoliv tříkolka vzdáleně připomíná kamion, se kterým Santa Klaus rozváží po českých městech Coca-Colu, a plechovka připomíná nápoj této značky, Pepsi přímé srovnání se svým konkurentem odmítá. 

"Pepsi má na trhu více přirozených konkurentů. Tato vánoční kampaň je směřována především na dlouhodobou strategii značky a její profilaci mezi cílovou skupinou a je vyjádřením respektu vůči lokálnímu prostředí. Tématika videopříběhu tak není náhodná: Pepsi se sice hlásí ke svému americkému dědictví, ale zároveň pokládá za nanejvýš důležité respektovat místní kulturní tradice," vysvětluje  marketingová manažerka PepsiCo pro Českou republiku Marie Baričičová.

A právě proto podle ní video naznačuje, že Santa Klaus nemá v českém lese, který patří lesním zvířátkům, co dělat. "Každý se může rozhodnout, čemu dá přednost, lesní zvířátka každopádně o Santu vůbec nestojí, ačkoliv je to právě on, a ne například Ježíšek, kdo se všude tak viditelně a okatě roztahuje. Pepsi tak veřejnosti sděluje: Vyberte si to, co sami opravdu chcete, a jděte si za tím," dodává Baričičová s tím, že kampaň se zvířátky je vytvořena pouze pro tuzemský trh a do zahraničí nepůjde.

Coca-Cola odpověděla, že reklamy konkurentů ze zásady nekomentujeme. "Necháme zcela na vašich čtenářích, aby si názor vytvořili sami," sdělila iDNES.cz Andrea Janottová ze společnosti Coca-Cola pro Českou republiku. 

Expert: Kampaň je na hraně, mladé zaujmout může

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK) Pavla Brabce však Pepsi s touto kampaní vstupuje na tenký led. "Předpokládáme-li, že spotřebitel je schopen identifikovat jednoznačně, že vizuální spojení Santy, červené motorové tříkolky a zlatých plechovek rovná se Coca-Cola, tak jsem přesvědčen, že Pepsi si možná zadělala na problém," říká Brabec. 

Pepsi v Česku

PepsiCo CZ je součástí nadnárodní společnosti PepsiCo, která vyrábí a distribuuje nealkoholické nápoje. Do jejího portfolia patří například Pepsi, Mirinda, 7Up, Evervess, Mountain Dew, Lipton Ice Tea, Toma, Gatorade, Tropicana, Rockstar Energy či bramborové lupínky Lay´s. 

Šlo by totiž o srovnávací reklamu, kterou sice česká legislativa připouští, ale za regulovaných podmínek. "Například základní pravidlo spočívá v tom, že hanění konkurence je obecně zakázáno. Zajímavé by tedy jistě bylo, jak se bude posuzovat Santa, močící ušákovi na hlavu, případně další fekální výjevy této lesní předvánoční "pepsi story". Pro někoho jistě vtipná nadsázka v příběhu, pro Coca-Colu asi moc legrační ne," uvažuje Brabec.

Jako virální reklama pro cílovou skupinu 15 až 30 let však podle něj může aplikace docela dobře fungovat. "Otázkou zůstává, jaké podstatné emoce, či vzkaz si tato cílová skupina odnese. Pepsi nejezdí kamionem po lese a proto si ji koupím? Pepsi je lepší, protože Coca Cola je srandovní? Budu pít Pepsi protože ten virální spot je sranda? Osobně si myslím si, že to nefunguje a k nákupnímu rozhodnutí to nepovede. Spot je spíš jakousi PR komunikační berličkou, kterou se Pepsi chce vymezit a pobavit. Je otázkou, zda se jí to opravdu podařilo. A pokud ano, za jakou cenu," dodává prezident  AČRA MK.

Člen etické komise Asociace PR agentur Jindřich Lacko však zaujímá na spot Pepsi jiný pohled. "Pepsi se na své webovské stránce snaží nabídnout odlehčený příběh o Vánocích. Nabízí interaktivní rebelské seriálové animované pojetí ofenzívy proti nejtradičnějšímu západnímu symbolu vánoc Santa Clausovi. Asociovat toto pojetí s konkurenční firmou Coca-Cola je hodně přitažené. Asi tak jako tvrdit, že symbol Santa Clause vytvořila Coca-Cola a má na jeho zpodobnění monopol," říká.

Spot podle něj jistě osloví mladší cílovou skupinu, která se pohybuje v sociálních sítích a právě ta by měla kvalitu námětu soudit, protože je určen pro ni. "Klidně nechte starší generaci planě mentorovat o originalitě, dobrém vkusu, kvalitě animace či o tom, zda je spot konkurenčním atakem na Coca Colu," dodává Lacko, který je zároveň ředitelem Ředitel London School of Public Relations.

Líbí se vám vánoční kampaň Pepsi?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 19. prosince 2013. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 2986
Ano
Ano 994
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...